Jag ska låta bygga en carprt och funderar lite på om det skulle vara bra att använda virke från egna träd som ändå ska ner. Det är 5-6 stora gamla granar och en stor gammal tall.

Lönar sig detta? Bättre virke än i handeln? Tips på sågverk som kan göra detta i närheten av Stockholm? Andra goda tips är också välkomna!!

M v h
Anders
 
Om du måste leja för sågningen så försvinner nog vinsten med det hela.
Det skulle vara för känslans skull då, att carporten innehåller virke från tomten.
Däremot skulle du kunna leta reda på nån liten såg dit du säljer dina träd och sedan plockar ut regel-/panelvirke direkt när du åker igen.

Eller så köper du en Solosåg på Blocket, sågar upp träden till reglar och panel och sedan säljer sågen igen.
 
F
Jag tänkte likadant när jag fällde stora granar och ett gigantiskt lärkträd på tomten. Mycket hänger på transporten, kan man lösa den gratis så kan det löna sig. Sen så måste man vara på det klara med att finns det spik i träden så får man antagligen betala sågens klinga.

Mitt virke slutade som ved.
 
glöm detta med att såga eget. lönar sig inte i slutändan. massa jobb med att torka osv.
vi gjorde så. cirka hälften av reglarna är skeva som bananer. inget som jag för min del rekommenderar.
 
Håller med de andra lägg ner iden!

Har själv tillgång till sågverk och obegränsade torkmöjligheter men använder mig aldrig av dessa!

Kostar mer än att köpa på brädgården!
Sälj som ved annars så har du en del av carporten betald;)
 
Ok om du tar ned/bort ett träd och inte ens känner nån med en motorsåg så kanske inte det är så lönsamt att försöka få till brädor av trädet.

Men, som vanligt gäller ju vad du kan, vilken utrustning du har, vem du känner osv osv.

Har du motorsåg, traktor med skogsvagn, din svåger äger ett litet sågverk, din bror jobbar på en virkestork och du vet hur man lägger virket i ett paket så det inte spricker eller slår sig.

Så tror jag du har stora möjligheter att få god kvalitet till ett billigt pris.

/ATW


Ps sen är det ju en fråga om hur man värderar sin egen tid, tycker du det är roligt att ta reda på dina träd? Ds
 
Redigerat:
Ska själv bygga hus snart, sågat på såg i närheten.

Och för att det överhuvudtaget ska vara värt det så gäller det att köra byteshandel och att inte såga panel utan endast plank.

Viktigt är oxå att enbart såga plank för torkningens skull, de vrider sig inte lika lätt.
Var noggrann med läktningen när du/ni lägger på tork, spänn ihop hela traven med överliggare och kraftiga spännband o fram och bakkant, minst 3 stöd i våg under traven.

Och i slutändan är det mycket mer än bara plank/regelvirke på ett hus, den kostnaden är ganska liten jämfört med allt annat, så man ska nog bara göra det när man har "nära" till den möjligheten och tycker att det är lite kul med "eget virke".

Nu i vår ska vårat virke hyvlas, vilket det är värt den gången man måste köpa till virke (och för hanteringens skull) och sen blir det bygge av.

För att knyta ihop säcken, om du vet var du har en såg och du har transport och det är billigt, såga själv, i övrigt, billigare och mycket enklare att köpa i affären.. :)
 
B
någon kanska har skrivit detta innan.
om du ska bygga med eget sågat virke kommer du ha och göra länge.
dels sågning och sen torkning. sen kvalitet på virket som blir. mycke grenar= krokiga bräder, murkna träd= mycke som man får kassera/elda. gör det om du tycker det verkar kul. men du kommer inte tjäna på det.
annars kan du göra något annat roligt möbel eller annat.
 
En arbetskamrat med egen skog tar varje år ner skog för att elda i sin panna. När han gör detta passar han på att ta dom fina bitarna till virke som han sågar på lokal såg och sedan torkar hemma i ladugården. Detta gör att han den dagen han behöver bygga något eller skall byta panel på huset, har virke färdigt. Det bli ju inte gratis men klart billigare men då har han maskiner, utrymme och han är ändå ute och tar ved samtidigt som han vårdar sin skog.

Så visst går det under rätt förutsättningar.
 
Tack för alla svar! De bekräftade mina funderingar, så jag kommer köpa virke.

// Anders
 
Allt beror som sagt på vad man har för förutsättningar!

Det tar tid. Hugg i jan. och såga i april. torka till midsommar och kör det sen till hyvling. jag fick betala 11 000 kr för sågning o hyvling ( + transporter o en massa tid!)

Men att det skulle bli dåligt med hemma sågat det stämmer inte.
Hyvleriet där vi hyvlade var tveksamma till hemmasågat. men var imponerade av kvalitén efteråt.

Smumma sumarum det tar tid. mycket av din egna tid... Men som Snållänning lönar det sig
Lycka till
 
Vi sågade virke själva från ikullblåsta träd (Logosol) och byggde en vedbod. Inget torkande eller hyvlande, en vedbod ska inte vara tät, så det var bra att det blev springor.
Det blev inte perfekt virke, men dög utmärkt till ändamålet.
 
T
Du har ju tydligen bestämt dig men ska ändå delge mina erfarenheter kring att såga eget. Om inte annat kan det vara intressant för andra.
Sågade en 30 - 40 stock medel till grov för ett tag sedan. Hade då traktor med huggarvagn samt ganska nära till en bra och effektiv såg med kantmaskin. Det tog lite drygt en halv dag, han tog 1400 kr och det blev en rejäl trave 2-tum och en dito entum.
In på lagårdsrännet med läktspalter och resultatet torrt och rakt. Fördelen också att du kan såga i tum istället för den klenare mm. som säljs på brädgårdarna. Sen är det inte jättetråkigt att kunna säga att man byggt projektet med egen skog.
Detta med torkning tycker jag dock är överdrivet, modern virkestorkning är just modern och det står mängder med gamla bra hus byggda med virke innan snabbtorkarnas tid. Däremot är möjligheten att frakta rundtimret billigt och tillgången till en bra sågare och framförallt kvalitén på virket avgörande för om det är lönsamt eller ej. Det bästa virket ligger inte på svenska brädgårdar så den som har bra kvalitet gör gott i att såga själv till eget bygge, under ovanstående förutsättningar. Ska tilläggas att kvalitetsersättningen till skogsägaren dessutom är usel för att inte säga obefintlig vid slutavräkningar på avverkad skog, så skogsägare med virkesbehov tar ofta reda på guldet för egen sågning. Det som ändå går till de kommersiella storsågarna går på export, takstolstillverkning etc.
 
Det finns också vissa ambulerande sågverk (läs Woodmizer e.dyl.) som kommer hem till dig och sågar upp stockarna snabbt och smidigt. Inga transporter behövs. Ska du bygga ett garage kan du gott låta virket torka under våren/försommaren och sedan bygga under sommaren. Du kommer garanterat att spara pengar om du får fatt på ett ambulerande sågverk.
 
Om det ska ner några träd när man ska bygga så kan man använda dom till det grövre fyrskäringarna i resvirket. Så gjorde farsan med garaget ( fast han sågade dom på fri hand med motorsåg) Otroligt raka,förstår inte hur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.