Nu måste jag skriva av mig lite grann. Jag tog en elektriker (för att allt skulle vara rätt) och under två dagars arbete lyckades de med följande:

1. De glömde koppla ihop en jordplint i centralen så jag hade 220v på jorden i halva anläggningen
2. De märkte jordledaren på EKKJ'n med svart eltejp i två centraler
3. De kopplade ett väggutag fel så det var fas i jorden
4. I ett annat VU så växlade jord o nolla
5. Till elpannan så tog de jord o nolla från fel plint så jordfelsbrytarna (har två i den centralen) löste när jag slog på
6.Dom glömde spänna matningskenan i elcentralen så på hälften av alla säkringar var det glapp. De fick byta min induktionshäll två gånger innan jag kom på detta.

Nu har jag jobbat som elektriker och finner det oerhört irriterande att behöva ta in folk på det enda i hela bygget som jag faktiskt är utbildad på och sedan så gör de allvarliga fel som kan riskera liv och bränna ner huset... Grrrr...

/N
 
Ibland blir det säkrare, även om man inte får, så är det bäst att göra det själv.
snacka om paradox
 
Men sen kan man ha dåliga dagar (visserligen riktigt dåliga dagar map på ovanstående)... Men det finns ju också duktiga elektriker... :)
 
gadu^ skrev:
Men sen kan man ha dåliga dagar (visserligen riktigt dåliga dagar map på ovanstående)... Men det finns ju också duktiga elektriker... :)
Även om man har en dålig dag, så ska detta in gå ut över kunder. Det är klart att det kan bli felkopplingar ibland (Även jag :p) men detta upptäcks oftast vid provningar och mätningar innan/under tiden man drar igång den nya anläggningen.

I detta fallet verkar det som att dom inte gjort några mätningar alls. Eftersom man även har egenkontroll, elarbetsansvar och kontrollansvar, så får inte sånt här hända. Då har man inte fullföljt sitt arbete.

Jag tycker att du ska ta kontakt med elektrikern och berätta vad som hänt och diskutera fram en lösning/ersättning. Annars kanske elsäkerhetsverket är intresserade av behöriga som lämnar efter sig en livsfarlig anläggning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Det här är ju ingen dålig dag, det är inkompetens borde aldrig fått godkända betyg på utbildningen utan avslutats och fått rådet att jobba med nåt annat enklare. Händer tyvärr inom alla yrken men vissa legitimationsyrken inom tex vården har ett anmälningssystem där man kan mista sin legitimation som värst. Är Elsäkerhetsverket nåt liknande? I så fall, anmäl! Du har ju haft en idiot i huset, blandar ihop jord med fas och nolla, såna fel gör inte jag trots en minst sagt gammal och översiktlig elutbildning :)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Helt klart skrämmande läsning. Men finns det några bevis vid eventuell anmälan?
 
Man kan ju undra om dom verkligen var yrkesmän som arbetade under en behörig installatör. Men att det finns rötägg är det ingen tvivel om, som i alla yrken.
 
Fota alla fel är mitt råd
 
Mitt råd är att ring och prata lugnt och sansat med "chefen", är han det minsta seriös kommer han att lösa alla problem. Om du däremot är otrevlig och "hotar" kommer det hela bara att bli besvärligt, är det en oseriös firma kommer det naturligtvis att bli svårt oavsett taktik.
 
Finns många som kallar sig elektriker iaf...
Det finns något som heter "kontroll före idrifttagning" som alla elektriker ska göra innan de överlämnar en anläggning till kunden.
Detta både för att försäkra sig själva och kunden om att anläggningen är som den ska.

Du som kund ska få skrivna protokoll på alla tester som utförts; isolationstest av kablar, jordfelsbrytartest, egenkontroll m.m.

Jag föreslår att du ringer chefen och pratar med honom. De som varit och fixat i ditt hus är med all säkerhet inte behöriga elektriker.
Detta krävs inte heller. Vanligtvis så jobbar de anställda på någon annans behörighet, och detta brukar vara företagets ägare som har denna.

De som var hos dig ska absolut inte jobba som elektriker, iaf inte förän de vet de håller på med vilket jag har känslan av att dom inte visste.

Om en elektriker gör ett livsfarligt jobb så kan man anmäla denne, eller innehavaren av behörigheten på företaget, till Elsäkerhetsverket.
Man ska bara ha torrt på fötterna när man gör detta.
Detta brukar resultera i en prickning av den behörige, vilket är ett steg närmare indragen behörighet.
 
Friedrich skrev:
Du som kund ska få skrivna protokoll på alla tester som utförts; isolationstest av kablar, jordfelsbrytartest, egenkontroll m.m.
Krav på protokoll kommer först när de nya installationsreglerna börjar gälla. Än så länge räcker det att installatören skriver ett intyg, att kontroll före i drifttagning enligt standard, är utfört.

Hur som helst är det omöjligt att elektrikern har kontrollerat sin installation i detta fallet.
 
Anmäl till Elsäkerhetsverket så får de åka och dra in en Allmän Behörighet.
 
en oberoende besiktningsman känns som en bra kompis i det här läget! =)
 
"Behörig elektriker, hur klantig får man vara???"

Inte så klantig, i alla fall.

//Patrik
 
Prata med företaget. Chansen är stor att de kommer skamset krypande med svansen mellan benen och gör allt för att gottgöra dig.

Vi hade liknande på jobbet, fast då var det bara en skruv som inte var åtdragen, så halva ovanvåningen var utan skyddsjord, vilket brände några datorer. De fixade det gratis för oss, och satte upp massivt rabatterade ljusarmaturer i hela huset.

Tro mig, de vet vad som står på spel, de kommer inte att bråka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.