Jag köpte en kattlucka med elektroniskt RFID-lås från England, efter att ha sett rekommendationer i detta forum. Efter att jag fått hem den och provat att programmera den för min katt och insett att den funkar kontaktade jag bostadsrättsföreningen för att rådgöra om bästa sätt att installera den. Svaret var enkelt:

GLÖM DET!

Inte riktigt vad jag ville höra. Nu har projektet fått ligga lite på is, men nu börjar det bli mer och mer angeläget att göra något åt saken. Ett öppet fönster dygnet runt släpper ut värme och in oönskade katter. Idag fick jag en idé:

Jag vill konstruera ett enkelt borttagbart fönster att sätta kattluckan i. Tänk principen av ett sånt där myggnät i en ram i samma storlek som ett fönster, som man sätter hålet av ett vidöppet fönster. Men inställetför myggnät ska det vara en plexiglasskiva eller liknande med installerad kattlucka. Hajar du konceptet? Bra. För nu kommer mina frågor.

  1. Hur bygger jag ramen och var får jag tag på lämpligt material?
  2. Ska jag ha plexiglas eller något annat?
  3. Var köper jag alla grejer?
  4. Mina fönster har vanliga traditionella fönsterhakar. Var köper jag sådana?
  5. Hur ska jag fästa mitt kattfönster på gångjärnsidan? Min spontana tanke är vanliga krokar. Bättre förslag?
Tacksam för alla tips. Jag är programmerare, ingen hammartekniker. Men jag vet hur en spik ser ut, för jag såg en en gång.
 
Använd google sketchup och skriv ut det sedan.

Nädå ., ditt lokala woody har allt du behöver, jag hade köpt gångjärn som var lika de som sitter där, och hängt dit skapelsen presis som fönstret sitter,
Sen undrar jag om det skulle hjälpa mot värmeförlusten med dubbla plexiskivor.
Orkar inte förklara hur du skruvar ihop 4 bräder med en eller två skivor emellan, jag antar att du kan lista ut det själv .-)

Det är inte så att föreningen har något gammalt fönster stående av någon anledning, som skulle kunna användas, eller så kanske du kan hitta ett på din lokala loppis/återvinningscentral
 
Redigerat:
Tack! Ska kolla på Woody.

Jag menar dock inte att jag ska byta ut det befintliga fönstret. Detta ska vara ett insättningsfönster som monteras genom att man först öppnar det ordinarie fönstret på vid gavel och sen bara häktar i kattfönstret. Tror väl det är så man monterar myggnät?
 
Hur tjockt plexiglas behöver jag ha, om jag nu ska köra med plexiglas? K-rauta har tillräckligt stora skivor till bra pris, men de är bara 3 mm tjocka. Räcker det?

Kan jag såga dem med sticksåg?
 
Men då får du ju ha fönstret öppet för jämnan, om det ska vara någon vits med kattluckan,
Jag tror inte föreningen jublar om det står öppet i regnet och sväller upp, :)
 
kan du inte sätta in den i altandörren om den inte är av hel glas och av lite äldre modell så borde du ju kunna såg ett hål i dörren . detta går ju lätt att reparera den dag då du ska flytta sälja eller vad det nu blir.. .
 
Tja, det ska väl räcka, och jag Tror det ska gå med sticksåg, och ett fintandat blad,
Men är inte säker, jag tror det finns en tråd om det någonstans här..
 
Fönstret är under tak på uteplatsen. Det är dessutom skyddat från insyn med hjälp av ordentligt buskage, så föreningen kommer förbli lyckligt ovetandes. Som det är nu står fönstret öppet dygnet runt, så att katten kan komma och gå som hon vill, och det måste vara det minst optimala ur alla aspekter. :)

Och blir det för jäkla kallt är det ju bara att häkta av kattfönstret och stänga.
 
systemfel skrev:
kan du inte sätta in den i altandörren om den inte är av hel glas och av lite äldre modell så borde du ju kunna såg ett hål i dörren . detta går ju lätt att reparera den dag då du ska flytta sälja eller vad det nu blir.. .
Det skulle ha gått alldeles utmärkt, om den som sagt inte hade varit helt av glas. :/
 
Det såg ju bra ut, jag tycker inte att föreningen ska kunna gnälla på det där :)
 
Tack! Nej, eftersom de aldrig kommer få veta något så... :)
 
J Johey skrev:
Jag har ägnat hela dagen åt att fixa kattluckan, men nu jäklar är det klart! :) Skål!

Bilder: [länk]
Hej kom oxå på den fina idén i dag hur blev ditt får inte fram någon bild har du något tips,
 
J Johey skrev:
Jag har ägnat hela dagen åt att fixa kattluckan, men nu jäklar är det klart! :) Skål!

Bilder: [länk]
Puffar upp, behöver också en smart installation. Får dock inte fram bilden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.