Hej. Jag såg "arga snickaren" häromdagen och då satte dom kakel helt utan fog i köket. Han sa "eftersom det inte är ett våtrum"
Hmm. Jag som inte gillar att foga tycker det låter bra, men hur
är det med rengöringen? Det borde bli smuts mellan plattorna känns det som. Nån som har provat?
 
Borde inte fungera om man köper billig kakel som varierar med 1-2mm mellan varje platta.
 
Hjälpte svärfar sätta plattor och då sattes se kant i kant. Sen fogade vi ju ändå men det blev inte mycket synlig fog när vi var klara. Det var nog någon speciell typ av plattor.

Tror inte det blir så mycket smuts mellan plattorna. I såfall hade ju fogen varit smutsig jämt den med.
 
  • Gilla
Anton45
  • Laddar…
T
HakanJ skrev:
Hej. Jag såg "arga snickaren" häromdagen och då satte dom kakel helt utan fog i köket. Han sa "eftersom det inte är ett våtrum"
Hmm. Jag som inte gillar att foga tycker det låter bra, men hur
är det med rengöringen? Det borde bli smuts mellan plattorna känns det som. Nån som har provat?
Varför skulle det behövas fog i ett badrum?
 
tank77 skrev:
Varför skulle det behövas fog i ett badrum?
Fukt kommer in under plattorna mycket snabbare än vad fukten lämnar. Fogarna låter fukten under plattorna torka ut snabbare.
 
Det är ju tv och underhållning, truten måste gå på dem, det är inte nödvändigt att det ska komma nåt vettigt ur den :)
 
Det tar 75 dar ca för fukten att torka ur efter en dusch...
Så det argumentet håller om man duschar sällan..

( Upp till 75 dagar vill jag tillägga för att undvika debatt om timmar och minuter :) )
 
Redigerat:
T
Pon skrev:
Fukt kommer in under plattorna mycket snabbare än vad fukten lämnar. Fogarna låter fukten under plattorna torka ut snabbare.
Det argumentet håller ju inte, springorna mellan kaklet skulle "vädra" bättre!
 
Förr satte man ofta kaklet utan fog och vill man ha ett gammaldags intryck i ett kök idag är det rätt vanligt att man gör likadant. Speciellt om man sätter plattor med fasade kanter blir det estetiska intrycket väldigt annorlunda om man sätter 2-4 mm fog istället för att sätta dem kant i kant. Som någon skrev här ovan använder man ändå fog (alltså massan) så man lämnar inte springor mellan plattorna. Fördelen förutom utseendet är att det blir mindre fog som kan bli smutsig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.