Hej!

Vi är nära på att bygga ett nybro med smålandsvillan och har såklart funderingar..

Vi tycker inte om hallen, den är svår att möblera, använda och hänga av sig någonstans. Så har någon byggt trappa själv och kanske haft en u-trappa eller vänt den och gått upp i takkupan istället så man får en avhägningsyta under trappen direkt vid ytterdörren? Känns som att man kommer dra med sig en grushög överallt annars när trappuppgången är precis vid dörren. Eller finns det andra bra lösningar för trappen och avhängningsytorna i hallen. Funder även på att flytta öppningen till köket för att få mer vägg att hänga av sig på. Hur har ni gjort??

Köksön vill vi ha, men inte smv:s. Har någon köpt det av myresjökök ändå eller går det att ta en billigare köksö från ikea utan att det ser dumt ut och inte passa ihop.

Har någon tagit standardluckorna för att sedan byta till ikeas eller liknande senare eller köper ni till tex ramsö??

Dela gärna med er av era funderingar eller lösningar!

/Theo
 
Jo, hallen är inte direkt optimal. Vi har ett nybro och har jackor och skor till vänster innanför dörren. Sen vid väggen förbi passagen in till köket ( kyl och frys på andra sidan väggen) har vi satt in en stor garderob. Den får plats bra och sticker inte ut mer än någon cm vid passagen mot vardagsrummet. Det stör inte och ser inte konstigt ut.
Vi har det vita standardköket från myresjö och den här köksön från ikea passar mycket bra med det köket och proportionsmässigt i köksdelen tycker vi. Finns dock inga luckor eller lådor på den köksön....
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00116996

Det som saknas mest i köket annars är ett större skafferi samt att det borde varit kaklat vid sidan om spisen mot köksaltandörren. Där blir det fettstänk på tapeten från spisen. Kakla den ytan direkt! Hoppas det var till någon hjälp...
 
Det här med att vända trappen i ett Nybro...Om man vänder trappen o sätter den i "matrummet", borde man ju kunna ha badrummet i kupan? Med denna trapplösning (som jag inte vet om den öh är möjlig) så får en stor skjutdörrsgarderob plats i hallen. Tråkigt att man inte kan välja villa Kalmars köksplanering i ett Nybro för då hade avhängningsmöjligheter i hallen också blivit bättre.

Någon som hört sig för med Smålandsvillan om det går att montera trappen så här? Tänker mest på att man kanske kommer upp mitt för dörren till rummet på "utbyggnaden" däruppe? Vad säger ni som bor i ett Nybro - tror ni att det tekniskt skulle funka?
 
Vi bor i ett nybro och vi byggde en egen köks ö av stommar och lådor från ikea har vita släta luckor, syns absolut ingen skillnad i färg eller så. Köpte dock bänkskivan från myresjöskök eftersom det var för stor skillnad i färg mot ikeas.
Vi har satt upp en stång att hänga kläder på under trappen, skruvade i ett av trappstegen och det gick fin fint. Har lagt klinkers fram till korridoren börjar så inte får vi in något extra grus heller.
 
anna_jimmy skrev:
Har lagt klinkers fram till korridoren börjar så inte får vi in något extra grus heller.
Vad är det som att just klinkers gör att ni inte får någon grus i huset???? :confused:
Man kommer in i hallen och det är kommer med grus i skorna och så blir det grus i golvet i hallen oavsett material. Sedan om man går med strumpor upp i övervåningen så trampar man då i gruset, eller?
Sedan så slits ju inte klinkers jämför med parkett...
 
Vi ska oxå bygga ett Nybro, med inflyttning förhoppningsvis i april/maj.
Jag har kikat runt litepå olika bloggar och sett flera som valt IKEA:s variant på köksö med skåp & luckor liknandes Ramsö under.

Vi valde att ta ramsö-luckor. Vi frågade om man kunde välja bort köket helt och därmed köpa ett eget, men avdraget blev bara 12000kr!! Och för det kommer man inte långt, så därför tog vi deras tillvals-luckor.

Håller med om att hallen verkar svårmöblerad, men vi kommer nog använda groventren rätt mkt eftersom garaget blir ju alldeles intill. Man vill ju inte möblera in för mkt utan ha hallen öppen, iaf jag. En lösning jag såg var att det var nån som "byggt igen" trappen och som gjort en graderob under. Hallen såg lite mindre ut, blev ju inte lika öppet, men det var ju ett smart alternativ om man vill ha en garderob.
 
ollefisk skrev:
Vad är det som att just klinkers gör att ni inte får någon grus i huset???? :confused:
Man kommer in i hallen och det är kommer med grus i skorna och så blir det grus i golvet i hallen oavsett material. Sedan om man går med strumpor upp i övervåningen så trampar man då i gruset, eller?
Sedan så slits ju inte klinkers jämför med parkett...
Jag svarde på frågan hur vi hade löst förvaringen av ytterkläder ochdet har vi löst med en stång som är skruvad i trappen och det jag mednade med klinkers och gruset är att det ju blir en list mellan parkett o klinkers som stoppar en del grus från att åka med i in från hallen till de övriga rummen. Hoppas det klarnade lite =)
 
ingen med Nybro eller Ljungby som köpt naket kök o byggt ett i vinkel liksom Kalmar - så hade vi absolut gjort eftersom hallen känns olösbar för en barnfamilj. Jag vill inte använda tvättstugan som hall/entre. Hade i ett Nybro oxå velat ha trappen i matrummet - alltså mittemot där den är placerad på ritning ungefär. Då får man plats med en rejäl skjutdörrsgarderob i hallen på höger sida. Då slipper man oxå grus o smuts upp i trappen + att matrummen ändå är "för" stort - voila alla problem lösta ;)
 
Håller med, hallen i vårat Mariannelund är också ganska värdelös, på höger sida har vi trappan och på vänster sida är det alldeles för smalt för en rejäl garderob.

Trist... hade man bara gjort hallen lite bredare och något längre hade man kunnat ha en garderob mot väggen in till köket.

Nu får man dessutom kika på alla jackor och dylikt från vardagsrummet, hade varit bra attf å in allt detta i en garedrob elelr i alla fall sätta en smal garderob längst ut som dolde hatthylla och sånt.

Lite för snålt tilltagna dimensioner lite överallt i huset, det känns som hade man bara gjort det ca 1 meter bredare och 1 emter djupare hade det blivit mkt bättre.

/Henrik
 
Vi har ett västervik från smv och har samma problem med hallen, det vi tänker göra är att bygga in verandan och göra den till "hallen", flyttar ju bara ut dörr och fönster så kostnaden blir överkomlig (självklart tillkommer ju allt som har med värme o isolering att göra). Vi kommer då att ha skjutdörrar på ena sidan när man kommer in för ytterkläderna och en sittbänk med skoförvaring på andra sidan.
 
Hej!

Ett alternativ om man är händig på snickerier är att flytta väggen mellan hallen några dm in i köket och kan på så sätt bygga en platsbyggd garderob där.

Jag har länge stört mig på hur oerhört mycket dö-yta det finns i många av smålandsvillans hus. Trappkonstruktionen är en del, hallen är en annan där det finns småytor där man inte får plats med något vettigt. Att man inte "bygger in" värmepumpen i ett eget rum är också något som jag inte förstår. Kostar inte många kronor extra att regla upp och hänga på en innedörr, och man slipper en hel del surr då väggarna är oisolerade.

Vi har bott i ett mariannelund i ca 5 år nu och funderar på lite olika planer för att "hotta upp" nedervåningen. De saker vi har funderat på är:

* dra nätverk istället för telefon som vi ändå inte använder, antikt.

* bygga om köket och byta plats på skåp och kylskåp/frys. Byta ut den uråldriga spisen med 4 plattor.

* byta ut vardagsrumsfönstren mot sådana som nästan går ner till golv. Lite som SMV har fönstren nu. I vårat hus sitter det vanliga sovrumsfönster i vardagsrummen med ett stort gigantiskt element under som är sjukt fult.

* spraymåla trappan till vitt. Den furutrappa som man skickade med är väldigt 80-tal.

* värmegolv + klinkers i hallen.


Någon slags förvaring i hallen inbyggd. Just nu är vi osäkra på hur detta ska gå till, enda jag kan komma på är att flytta väggen några dm in mot köket. Men inte heller det är så bra.


Har ju givetvis också funderat på att köpa ett nytt hus, men har efter mycket övervägande kommit fram till att vi trivs så pass bra här + att vi lagt ner så mycket jobb på hus och trädgård. Vi bor dessutom väldigt billigt.


Någon med fler konstruktiva förslag kan gärna spinna vidare på denna tråd
 
Mickelina skrev:
Vi har ett västervik från smv och har samma problem med hallen, det vi tänker göra är att bygga in verandan och göra den till "hallen", flyttar ju bara ut dörr och fönster så kostnaden blir överkomlig (självklart tillkommer ju allt som har med värme o isolering att göra). Vi kommer då att ha skjutdörrar på ena sidan när man kommer in för ytterkläderna och en sittbänk med skoförvaring på andra sidan.
Vi funderar oxå på en sådan lösning. Någon aning om pris på detta? Känns som att det räcker med ca 6kvm för att det ska bli kanon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.