Hej
så var det dags att slå på tak på timmerstommen vi flyttade i somras. 10 x 10 meter.

22 mm spont. Sedan har vi övervägt diverse konstruktioner med spånfyllning, men nu lutar det åt att använda 100 mm cellplast kvalitet S80 falsad. Sedan läkt 25x38 bär och strö samt enkupigt Vittingetegel. Övervåningen blir öppen upp till nock.
Thermisol har bra instruktioner på sin hemsida. Cellplastdirekt.se har (mkt) bättre pris, men ger ingen support alls.

Nu är frågan om man ska välja mikroporös fiberduk eller underlagspapp? Vi kommer nog inte att hinna klart innan vintern (detta är vårt sommarhus i Dalarna), bara få på spont och papp innan snön. Misstänker att man inte bör lämna fiberduken exponerad över vintern. Antagligen inte cellplasten heller.
Men vilka nackdelar finns det med den tätare pappen istf cellplast som underlag?

Då huset står oeldat på vintern tänker jag att 100 mm S80 kan räcka som isolering. Vill vi ha permanentstandard i framtiden får man väl isolera mera inifrån, hur nu det kan se ut.

Resten av huset uppförs i gammal stil med gamla material (lerklining, spån i i bjälklag, inga skivmaterial osv). Det känns lite tveksamt att använda konstmaterial (petroleumprodukt därtill) som isolering, men jag tänker att det iaf hamnar utanför huset, så att säga. Det ger möjlighet att ha fritt upp till nock och utan att taket blir alltför tjockt.

Papp eller fiberduk? Andra tankar? Tacksam för all input.

mvh Jens
 
  • DSCN3550.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag måste hålla med dig om att det låter lite udda att renovera ett hus med "traditionela metoder" tom lerklining och sedan lägga cellplast som takisolering. Men det är ju dina val.

Sedan, vilken roll spelar tätheten i den duken/pappen när du lägger på en isolering som i sig är mycket tät?
 
jag får leverans av cellplastdirekt på måndag, och det har varit mycket bra support och kontakt där ifrån, dock vet jag att dom inte säljer till privatpersoner egentligen!

OCH, vi ska lägga en underlagspappa under cellplasten....
 
I en del fall fungerar det inte att bygga upp huset som det ursprungligen var byggt. Vi murar t ex grunden med lecasten.Det fanns inget badrum 1887. Etc..
Traditionellt hade varit att inte isolera taket alls! Eller möjligen ha gräs- eller torvtak, vanligt i Norge.
Cellplasten är inte diffusionstät.
 
bränski skrev:
jag får leverans av cellplastdirekt på måndag, och det har varit mycket bra support och kontakt där ifrån, dock vet jag att dom inte säljer till privatpersoner egentligen!

OCH, vi ska lägga en underlagspappa under cellplasten....
Det kan ju förklara varför säljaren inte ville ge några anvisningar, utan hänvisade till byggansvarig eller liknande.

De tyckte det var ok med underlagspapp?
 
Cellplast är som sagt inte diffusionstät. Jag har inte riktigt fått klart för mej varför det skulle spela nån roll om man använder papp jämfört med duk? Vanliga tegeltak har ju vanlig icke särskilt diffusionstät takpapp. Med cellplasten (som är lika tät som trä ungefär) ovanpå pappen borde det ju rimligen bara bli samma sak som på traditionella tegeltak fast varmare på pappen och därmed varmare på kallvinden med alla fördelar det innebär.
Verkar det rimligt?
 
Om jag förstått det hela rätt, så skall vanlig takpapp vara för tätt för att fukten skall kunna vandra igenom denna och ut i cellplasten och där kondenseras och bli fukt. Där av behöver man en speciell duk för att taket skall kunna andas ut den fuktiga luften men ändå inte släppa in vattnet från utsidan.

Det kan ju dock vara så att det räcker med vanlig takpapp, men det är så jag fått det förklarat för mig.

- M
 
Mikael_L
Gladh skrev:
Om jag förstått det hela rätt, så skall vanlig takpapp vara för tätt för att fukten skall kunna vandra igenom denna och ut i cellplasten och där kondenseras och bli fukt. Där av behöver man en speciell duk för att taket skall kunna andas ut den fuktiga luften men ändå inte släppa in vattnet från utsidan.

Det kan ju dock vara så att det räcker med vanlig takpapp, men det är så jag fått det förklarat för mig.

- M
Har det inte med undersidan av råsponten att göra?

Ifall det inte är något mer under råsponten = allt lugnt.

Om man vill ha mer isolering under, kan man ju inte ha den tradionella luftspalten under råspont, för då gör ju cellplasten inte längre nån nytta, med kall sida både över och under.

Och bygger man med isolering direkt mot råspont, som sen har diffusionstät takpapp ovanpå sig, blir det kanske kondensproblem?
 
Jag försöker också lista ut vad som kan hända, men hjärnan lägger av....det har diskuterats tidigare, men viss förvirring råder.

Varifrån kan det komma fukt? Var kan fukt kondensera? Vad kommer att hända om man senare isolerar lika mycket på insidan? Eller: om man isolerar dubbelt så tjockt på insidan av råsponten? Hur fungerar fiberduken? Vad skiljer den från underlagspapp? Vad skiljer olika membrantyper? Vilket behov har jag?
Huset kommer tidvis att stå oeldat, så så länge fukten kan vandra fritt (och taket är tätt) funkar det. väl.
Cellplast som isolering har jag ingen erfarenhet av. Gillar spån.....spån kan hålla mängder av fukt utan problem och låter fukten vandra vart den vill. Hade Anticimex på besök hemmavid nyligen och besiktningsmannen överraskade mig med att tala sig varm för spån som vindsisolering - gammal räv som har inspekterat tusentals hus.
Men i detta fall blir cellplast en bättre lösning. Måste bara tänka igenom detaljerna.
Thermisol rekommenderar microporös duk, men den är ju inte deras produkt.


Mikael_L skrev:
Har det inte med undersidan av råsponten att göra?

Ifall det inte är något mer under råsponten = allt lugnt.

Om man vill ha mer isolering under, kan man ju inte ha den tradionella luftspalten under råspont, för då gör ju cellplasten inte längre nån nytta, med kall sida både över och under.

Och bygger man med isolering direkt mot råspont, som sen har diffusionstät takpapp ovanpå sig, blir det kanske kondensproblem?
Det sista är en av de saker jag undrar över.

Och finns det någon ångbroms som inte kostar skjortan och kan täcka taket över vintern?
 
Värt att notera är att thermisol har diffspärr in mot bostaden i alla sina konstruktioner. Dvs:
Diffspärr-isolering-ånggenomsläpplig duk-isolering.
Duken funktion är endast att leda ner vatten som läcker eller kondenserar i det yttre skicktet.
Ersätter man duken i en sådan konstruktion med ett difftätt material så blir riskerar man attlåsa fukt mellan två täta skickt. Har man dock ingen isolering innanför så blir det, som Mikael_L säger, inget problem. Taket ser då närmast ut som en modern vägg med diffspärr-isolering-ventilerat ytskickt.

Om man sedan vill ha diffspärr eller låta huset andas är en annan historia.
 
Vi kommer att börja spika på tisdag så det lutar mot att det blir spånt och papp så får det ligga över vintern. Visar det sig att det kommer att bli problem med pappen får vi väl ta bort den i vår....hepp - och ersätta med lämpligt material.
Kanske kan vi få på mer än 100 mm S80. För användning som sommarhus så kanske det räcker med utvändig isolering.
Jag tror inte vi kommer att ha en diffspärr någonstans i huset. Annat än lite runt duschen kanske.
 
drjukebox skrev:
Det kan ju förklara varför säljaren inte ville ge några anvisningar, utan hänvisade till byggansvarig eller liknande.

De tyckte det var ok med underlagspapp?
japp det tyckte dom...

och sen, ALL cellplast är inte difftät, men olika slag av cellplast är det, beror på tillverkaren och material... vi ska tex lägga den gråa cellpalsten, den med grafit i. 30% bättre isoleringsvärden dessutom :)
 
Med Thermisol känner jag att de tar ett visst ansvar för hela konstruktionen. Kanske cellplastdirekt också då. Men min känsla är att jag själv måste förstå hur det fungerar och vilka problem som ev kan uppstå. (som vanligt då).
Är cellplasten så tät så spelar väl underlaget mindre roll?

Så länge ingen får idén att isolera inifrån antar jag att konstruktionen är osårbar.
Vad ska man tro om livslängd? Med timmerstommen kommer byggnadsvårdstänkandet in och perspektivet blir sekler istf decennier.
 
Mikael_L
Den "vanliga" vita är nog inte difftät, jag har hört att den släpper igenom vattenånga som trä ungefär. Det går kanske att kolla upp. Jag har för mig att thermisol anger diffusionsmotståndet i sina PDF-datablad ...
 
ångan släpper nästintill alltid vanlig cellplast igenom.. men tror att få reda på detta krävs mycket avancerade uträkningar och prover...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.