Har läst mycket på forumet och vet inte riktigt vad som skulle passa vårt bygge. Vi skall bygga ett sluttningshus, garage i botten som halva huset skall "vila" på. (resterande halva placeras på berget)På garaget samt andra plattan kommer vån 1 & 2. Respektive våningplan är 125 kvm.
Så vad skall vi bygga med? Har fått höra att det finns ett företag i Magra som heter LKB som kan leverera färdiga betongelement i sektioner. (lättklinker) Är det någon som har byggt med dessa? Hur är de prismässigt? Har läst mycket på forumet om Ytong från Polen, är de ett bra alternativ till LKB? JA, vad skall man bygga med? Vill givetvis hålla nere kostnaderna så mycket som det går.
Tacksam för alla tips!:rolleyes::confused:
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Vi byggde vårt hus med element från LKB. Rent prismässigt vet jag inte hur de ligger till gentemot konkurrenter, men vi upplevde de som hyggligt prisvärda.

Vårt hus är i 2 plan om ca 120 kvm per plan. Väggelement inklusive mellanbjälklag monterat på plats gick på drygt 800.000. Då ingick väggar på nederplanet.

Man bör dock vara bra på att läsa ritningar, alternativt ha någon bekant/anlita någon, för det är en del ritningar att gå igenom och godkänna. Min fru som jobbat som elkonsult ritade t ex all el, vilket underlättade. Om ni bestämmer er för LKB, så var noga med elen. Det går att fixa mycket i efterhand, men det är betydligt krångligare att göra det då.

Sedan är det ju bara ett tomt skal, så man måste ju göra en hel del invändigt. Det blir t ex en hel del spacklande... ;)
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Hur är det att bygga med Areoc-lättbetong? Tips och råd? Är det ngn som har ett ungefärligt kvm pris?
 
Jag har frågat efter pris direkt från Aeroc fick 420kr/m² för 215m² 375mm (ingen skillnad mellan EcoTerm och EcoTerm plus). 78kr/säcken blocklim 25kg vid köp av 86st.

Frågade även om 500mm tjocklek som H+H erbjuder, fick priset 670kr/m².
Alla priser utan moms.
/Pär
 
  • Gilla
pacharan
  • Laddar…
Hur det är att bygga med vet jag inte, har inte börjat än :)
/Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.