När vår hantverkare bilade vårt golv i badrummet lyckades han ha otur att bila på de rör som går i vårt badrumsgolv där alla radhusens el, tv mm går.
Elen gick i ett av husen när detta skedde, men de bytta propp så funkade det igen..
Idag skulle det börja dras fiber i radhuslängan och det visar sig att även telerören är stopp i rören precis i vårt badrum, så de kommer inte igenom med fiberkabeln.

Det verkar ju tyvärr som att detta måste lösas genom att bila upp golvet i badrummet och då ska man kunna laga/lägga det rätt som hoppat snett om jag förstår det rätt..

Föeningen har tagit hit en kille som var här och mätte med något instrument i vårt golv och han sa att man kan prova att "Megga" elkabeln, typ köra in massa spänning och se om den håller. Håller den behöver inget med elen göras, men går den av så blir det hushållet längre bort i längan helt utan ström och det behöver dras en provisorisk kabel på utsidan och det blir massa stök.

Men nu vet vi att vi hur som helst måste bila upp skiten för att laga de rören där fiberkabeln ska gå. Och då undrar jag, kan man laga en elkabel? Eller ska man dra en helt ny i de rören som finns, och hur stor risk är det att det är stopp i rören (husen bygda för 15 år sedan) och att det inte går?


Usch, jag är höggravid och har verkligen ingen lust att leva utan badrum vaken nu när jag ska föda barn om ett par veckor eller när vi har en nyfödd bebis hemma...
Men det är ju klart att detta måste fixa om så hela badrummet måste göras om.

Suck.
 
Jag hänger upp mig på en detalj redan i början av ditt inlägg. Säger du att hantverkaren bilade sönder en elkabel och sedan endast satte i en ny säkring utan att åtgärda skadan på kabeln, eller läser jag fel?
 
Bjurran skrev:
Jag hänger upp mig på en detalj redan i början av ditt inlägg. Säger du att hantverkaren bilade sönder en elkabel och sedan endast satte i en ny säkring utan att åtgärda skadan på kabeln, eller läser jag fel?
Ja, alltså så här är det.
Han bilade i badrummet i vårt hus.
När han gjorde det gick strömmen för 4 hus längre bort i vår länga, men det fick inte vi veta förräns drygt en vecka senare.
De i huset som blev av med elen visste ju inte att vi bilade hemma så de satte bara i en ny propp och så funkade allt och nu när föreningen börjat nysta i detta och ha hit folk som mätt så har det kommits till slutsatsen att vår hantverkare på något vis måste kommit åt elkabeln när han bilade, men hur skadad den är vet vi ju inte eftersom det är klinkers över..
 
H
Ta kontakt med hantverkaren och berätta vad som skett, så han får komma och rätta till felet. Förhoppningsvis har han en ansvarsförsäkring.
 
Är ni säkra på att säkringen gick just när han bilade och inte av något annat skäl?
 
HEM2121 skrev:
Ta kontakt med hantverkaren och berätta vad som skett, så han får komma och rätta till felet. Förhoppningsvis har han en ansvarsförsäkring.

Japp, han har ansvarsförsäkring och har lovat att åtgärda detta.
Han vill bila upp ca 4-6 klinkersplattor och laga elkabeln och frigöra det som gör att det är stopp i röret och inte går att dra fiberkablen.
Det är mellan handfatet och toaletten och han hävdar att han kan bila upp ner till rören och sen lägga nytt tätskikt just där och att det borde hålla då det inte är något område som man har vatten på så ofta där på golvet.
Sen vill han lämna en 10 års garanti på att det ska vara tätt och fotodokumentera det han gjort.

Min fråga var bara om det i alla fall går att laga en elkabel eller om det kan behövas dras en ny...?
 
C
Det är inget större jobb att dra en ny elkabel i ett rör. Laga går nog inte, nej, men han (eller ja, en elektriker) kan skarva ihop röret. Sen är det bara att använda den gamla skadade tråden som dragtråd från ändarna.
 
Bjorkefall skrev:
.
Det är mellan handfatet och toaletten och han hävdar att han kan bila upp ner till rören och sen lägga nytt tätskikt just där och att det borde hålla då det inte är något område som man har vatten på så ofta där på golvet.
Sen vill han lämna en 10 års garanti på att det ska vara tätt och fotodokumentera det han gjort.
Jag vill minnas att man måste göra om hela tätskiktet.. fråga i badrumsdelen av forumet så får du besked.
 
H
Tror som föregånde, att man varken får laga elkabel utan det måste dit en ny och hela golvet måste läggas om med nytt tätskikt.

Ett mail till Säkra vatten, Bkr och Gvk borde ge dig alla säkra svar.
 
Man ska byta hela tråden och man KAN laga tätskitet .
 
Inte så värt uppmärksam byggare som bilar sönder flera rör utan att upptäcka nåt?
 
Rrrrr skrev:
Inte så värt uppmärksam byggare som bilar sönder flera rör utan att upptäcka nåt?
Shit happens :D Jag tycker det låter som en väldigt sjysst kille som är beredd att göra om å laga, fota och ge 10 års garanti på jobbet. Den skulle jag använda igen!
 
Ursäkta en kanske dum fråga i sambandet men finns det servitut på den kabelförläggningen? Och framförallt finns den på ritningar?

Pratar lite av egen erfarenhet och jag gillar inte saker som ingen vet om, dvs får jag klartecken att bila så utgår jag från att det är grönt.

/Kent
 
Risken är väldigt stor att ny kabel inte kan dras i, ska ju has i bakhuvet.
Om proppen gick 4 hus bort så är det matarkablar som blivit skadade, det är inte sällan omöjligt att dra om dom. I så fall behöver man skarva i plattan, får man lov att gjuta in gjut/gel-skarvar?
 
Nej, man får inte gjuta in skarvar. Det borde inte vara omöjligt att dra nytt i ett befintligt rör där det finns kablar att använda som dragtråd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.