Min gamla trotjänare borrmaskinen har lagt av efter ca 20 år.
Den har varit toppen trots att den haft sladd.

Nu behöver jag köpa en ny borrmaskin och jag behöver råd på vad jag bör köpa.
* Ska den vara sladdlös, eller finns det argument att köpa en med sladd?
* Modell?
* Bör jag köpa den från USA?
 
Vad ska du borra? Trä? Betong? Sten? Metall? blanda bruk? Dimensioner?

Vad har du för andra maskiner, skruvdragare, borrhammare etc?

Det enda jag kan säga på rak arm är att det inte är så smidigt med en sladdmaskin från USA (speciellt inte en borrmaskin som man ofta har med sig och inte bara använder vid arbetsbänken) eftersom du måste ha med dig en rätt stor transformator då de amerikanska maskinerna kräver 110V. Däremot batteridrivna maskiner är ofta en bra ide, då deras laddar bara kräver en liten och relativt billig transformator.
 
Redigerat:
Jag har idag en skruvdragare som jag är nöjd med och borrar främst i trä, ibland i metall och sten. Aldrig i betong.

Bra fråga med blanda bruk, för det gör jag ju rätt ofta och det behöver jag kunna göra framgent också.

Saken är att jag aldrig upplevt sladden som ett problem, det är så väldigt sällan jag borrar där jag inte har eluttag som jag med skarvsladd kan nå.
Men det känns lite 1900-tal att köpa en borrmaskin med sladd idag, men det kanske finns goda argument för detta (som exvis brukblandning).
 
Jag tycker att en sladdmaskin är given för tyngre uppgifter - blanda, borra med hålsåg, grövre diametrar osv. Jag tycker helt klart att du ska köpa en riktig borrmaskin (antingen i form av en vanlig borrmaskin eller borrhammare) som komplement till den batteridrivna borrmaskinen.

Eftersom du borrar i sten ibland så kan dock en borrhammare vara att föredra (vet att tex ACME inte har någon borrmaskin, utan kör alla borrmaskinssysslor med borrhammaren - nu har han dock en blandare också, så hans borrhammare lär inte utsättas för så mycket slit ändå, tror jag). Jag har aldrig provat tyngre borruppgifter med min borrhammare, eftersom manualen säger att den inbyggda kopplingen i min maskin (makita 2410) brinner upp om man använder maskinen till den typen av uppgifter. Jag har diskuterat det med ACME som dock inte har haft några sådana problem.

Jag rekommenderar dig att undvika en slagborrmaskin - de är inte riktigt bra på sten. Observera att jag skiljer på borrhammare och slagborrmaskin.

Ska du bara ha en borrmaskin så rekommenderar jag en rejäl 2-växlad maskin med elektronisk styrning av varvtalet både i knappen och via ett vred på maskinen. Blå bosch är bra prylar i denna kategori. De flesta (kanske tom alla?) borrhammare är tyvärr enväxlade och relativt lågvarviga, men man kommer väldigt långt med en sån maskin ändå.

När hög precision krävs så är en borrmaskin bättre än en borrhammare, eftersom borrhammaren har SDS-fäste ( i vilket man måste fästa en vanlig chuck), vilket dels kan glida axiellt, dels blir något (sällan så att det spelar någon roll i bygghänseende) glappigare än en vanlig chuck på en borrmaskin.
 
Redigerat:
AEG och Milwakuee har ett antal tvåväxlade borrhammare.
 
UlfY skrev:
AEG och Milwakuee har ett antal tvåväxlade borrhammare.
Det låter intressant, jag kan nog behöva en maskin till;) Har du några modellbeteckningar på milwaukees versioner?
 
Jag har en AEG borrhammare Milennium heter den (kan ju stavas annorlunda å heta nåt mer också, kan kolla det senare om det önskas) Den är 2-växlad + att den har ett läge som inte snurrar så den går att använda som bilmaskin till mindre jobb också. Den har utbytbar chuck så man tar bort SDS-chucken och sätter dit en "riktig" för vanliga borrar samt ställer om den från hammare till borrmaskin när man ska borra i trä eller metall, den har varit kanon i många år nu trots en del rätt tuffa jobb. Med sladd, jag har alltid sladd till tuffare jobb för mina batteridrivna orkar inte riktigt med stora hålsågar eller att borra i 2"6 å sånt.
 
Daniel, vad har du för borrmaskin som man måste fästa en vanlig chuck i SDS-chucken, eller har jag missat något?

På min blå Bosch, en 2-26:a byter man bara chucken och det är löjligt lätt, och de sitter väldigt stadigt, finns dock inte två växlar tyvärr, men däremot tre körlägen. Ett för borrning, ett för borrhamring och ett för bilning.

Den maskinen är förresten otroligt trevlig och kan rekommenderas. Vet inte hur den är till bruk, det har jag andra maskiner till.
 
Bosch 2-26 funkar bra till bruk.
Håller med annars, en riktigt trevlig maskin även om den jobbar lite annorlunda än hiltin, den känns aggressivare och det är lite irriterande ibland.

/Kent
 
Mr Handyman skrev:
Daniel, vad har du för borrmaskin som man måste fästa en vanlig chuck i SDS-chucken, eller har jag missat något?

På min blå Bosch, en 2-26:a byter man bara chucken och det är löjligt lätt, och de sitter väldigt stadigt, finns dock inte två växlar tyvärr, men däremot tre körlägen. Ett för borrning, ett för borrhamring och ett för bilning.

Den maskinen är förresten otroligt trevlig och kan rekommenderas. Vet inte hur den är till bruk, det har jag andra maskiner till.
Som på AEG:n jag har då plus att den har 2 växlar. Blå Bosch i all ära men jag skulle föredra min AEG i så fall, varför skulle man inte välja den 2-växlade?? :confused: Den funkar till bruk också men bruk blir otroligt mycket lättare om man har en omrörare (eller va de heter? :p)
 
Mr Handyman skrev:
Daniel, vad har du för borrmaskin som man måste fästa en vanlig chuck i SDS-chucken, eller har jag missat något?

På min blå Bosch, en 2-26:a byter man bara chucken och det är löjligt lätt, och de sitter väldigt stadigt, finns dock inte två växlar tyvärr, men däremot tre körlägen. Ett för borrning, ett för borrhamring och ett för bilning.

Den maskinen är förresten otroligt trevlig och kan rekommenderas. Vet inte hur den är till bruk, det har jag andra maskiner till.
Kanske var jag lite otydlig och dessutom inte helt uttömmande. Min borrhammare, makita 2410 har endast en SDS-chuck, vilken inte går att ta av, varför man måste fästa en vanlig chuck (som sitter på en "pinne" med SDS-fäste) ner i maskinens SDS-fäste.

En del borrhammare (exempelvis handymans) har funktionen att hela SDS-chucken går att ta loss och istället går det att montera en vanliga trebackschuck direkt i maskinen. Detta är givetvis en mycket bättre lösning än att montera en trebackschuck i SDS-chucken. Dock är det inte alla borrhammare som har den funktionen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.