skall ut med sotaren till huset för att besiktiga min nya vedpsis som installeras framöver istället för den som stals, får fråga honom då hur han vill lösa en eventuell ny spis och tillhörande skorsten.
 
Jag är ganska säker på att avståndet mellan skorstenen och den högre byggnadsdelen har betydelse i sammanhanget. Vi har nämligen ett fritidshus som är byggt som TS beskriver, med skorsten på den lägre delen. Avståndet mellan skorstenen och den högre delen är drygt 10m och den skorstenen når inte upp till nock på den högre delen. Den installationen är godkänd av sotaren och jag har inte fått några synpunkter under de år som gått sedan bygget (15 år nu).
 
Nusnäs skrev:
Jag är ganska säker på att avståndet mellan skorstenen och den högre byggnadsdelen har betydelse i sammanhanget. Vi har nämligen ett fritidshus som är byggt som TS beskriver, med skorsten på den lägre delen. Avståndet mellan skorstenen och den högre delen är drygt 10m och den skorstenen når inte upp till nock på den högre delen. Den installationen är godkänd av sotaren och jag har inte fått några synpunkter under de år som gått sedan bygget (15 år nu).
Det stämmer. Kommer inte ihåg dom exakta måtten, men utbyggnadens avstånd till huvudbyggnad har betydelse.

Men sotaren avgör ändå i slutändan. Omgivande hus m.m. spelar också in.
 
omgivande hus har vi inga då vi bor på landet..närmsta granne är runt 100m bort längs vägen...

Avstånd till den högre delen kan ställa till det lite för om det blir så att vi lägger kaminen där vi tänkt så blir det nära den högre delen ..Hmm..skall bli intressant att se vad sotarn säger om detta :) Frågan är ju ..kan man få skriftligt på vad som blir sagt? JAg vill ju int bygga det, ha samma sotare i två år som tycker det är ok och sdan behöva göraom för han har haft fel, slutat och någon ny anser nåt annat etc...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.