Se min cellplast som vindpapp (skälet till mitt val av tillvägagångssätt var att kåken hade 2 lager cellplast redan innan från 70 talet som var fräsch, jag kompletterade bara + fäste allt bättre).

Jag körde med spikregel som var 37x70mm då det var rekommendationen från Thermisol (fastän jag inte nyttjade deras system).
 
  • Reglar.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Thoomas skrev:
Intressant! Men förklara gärna för en nybörjare hur man åstadkommer luftspalten och hur djup den bör vara? Ska precis påbörja samma projekt som Swedish Hawk.:)

Swedish Hawk: Hur tjock isolering har du tänkt och vilket material?

Thoomas: Jag tänker mig minst 20 cm, gärna mer om kontruktionen tillåter. Har inte varit där på ett tag. Får tillgång till lokalen den 3'e november, då ska jag dit igen och mäta och rita konstruktionen så at jag kan börja göra en mer exakt planering.


Jag vet inte vilket material jag ska använda mig av. Tar tacksamt emot information om för- och nackdelar med olika isoleringsmaterial.
 
Redigerat:
Som jag skulle gjort: Asfaboard (gillar den mer än vindpappen) direkt på insidan av panelen, isolering, difussionsspärr, OSB-skiva (gillar när man kan skruva i väggarna) och sedan gips.

Alternativet till det (eftersom många här efterfrågar den obligatoriska och rekommenderade (och bra) luftspalten (och eftersom det är en lada)) är att slå plåt på fasaden. Det kommer du ändå göra den dagen då fasaden är dålig.

Men i dagsläget tror jag inte du kommer att behöva någon luftspalt (ja, jag vet att jag svär i kyrkan nu). Fasaden tar det värsta när det gäller väderpåverkan och afsaboarden tar resten utan att hindra fuktvandringen.
 
Redigerat:
Swedish Hawk: Hur ser golvet din lada ut, är det något du ska isolera? Hoppas det är ok att jag hänger på din tråd med min egen lada?

Guzzi: Vad är det som gör att du rekommenderar diffusionsspärr?

På min lada har tidigare ägare redan satt plåtfasad på baksidan så den sidan kan jag köra isolering direkt mot den gamla träfasaden då mao. Men framsidan som vätter mot gården ska fortsätta att underhållas och vara målad med Falu röd. Finns enligt mig ingen vackrare fasad än det!:)

Några bilder på hur min lada ser ut invändigt idag. Tacksam för idéer, synpunkter och förslag.
 
  • DSC02347.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02346.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSC02348.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Som jag förstår så ska den värmas upp året runt? Då ska det vara en diffussionsspärrr längst in (alt max 1/3 in i väggen som jag själv har i huset). Detta för att förhindra fuktvandring och kondensering i isoleringen.

Ska det inte värmas upp året runt utan att det kan bli tillfällen då det är varmare luft på utsidan av väggen (när vårsolen kommer fram) så ska det inte vara någon spärr. I annat fall kan det bli ruggig kondensering på fel sida av spärren.
 
Ytterligare alternativ är att köra med Ekofiber (de finns väl kvar? Har varit borta alldeles för länge från byggforumvärlden). Då behövs ingen spärr.

Skulle jag bygga ett hus till så skulle det bli det.
 
Guzzi skrev:
Som jag skulle gjort: Asfaboard (gillar den mer än vindpappen) direkt på insidan av panelen, isolering, difussionsspärr, OSB-skiva (gillar när man kan skruva i väggarna) och sedan gips.

Alternativet till det (eftersom många här efterfrågar den obligatoriska och rekommenderade (och bra) luftspalten (och eftersom det är en lada)) är att slå plåt på fasaden. Det kommer du ändå göra den dagen då fasaden är dålig.

Men i dagsläget tror jag inte du kommer att behöva någon luftspalt (ja, jag vet att jag svär i kyrkan nu). Fasaden tar det värsta när det gäller väderpåverkan och afsaboarden tar resten utan att hindra fuktvandringen.

Men om jag sätter difussionssärr i väggen och senare slår plåt på fasaden (vilket jag i dagsläget inte planerar) har jag inte byggt in risk för att det blir fukt i väggen då?

Jag kommer att värma upp den året om.

Thoomas skrev:
Swedish Hawk: Hur ser golvet din lada ut, är det något du ska isolera? Hoppas det är ok att jag hänger på din tråd med min egen lada?
Självklart ok att du hänger på i samma tråd, ju mer diskussion desto bättre och fler svar med mer information.

Vad gäller golv så kommer jag att lyfta upp en del av det, i dag består golvet av bräder, vet ej vad som finns under, och kontrollera.
Mina alternativ som jag ser det där är att antingen gå hela vägen, plocka bort golvet, gräva ut, isolera och gjuta en platta, eller så ser det bra ut under befintligt golv och jag lägger på skivor. Måste bli plant nog och utan för mycket skarvar för att kunna dra en palldragare på.
 
Redigerat:
Swedish Hawk skrev:
Vad gäller golv så kommer jag att lyfta upp en del av det, i dag består golvet av bräder, vet ej vad som finns under, och kontrollera.
Mina alternativ som jag ser det där är att antingen gå hela vägen, plocka bort golvet, gräva ut, isolera och gjuta en platta, eller så ser det bra ut under befintligt golv och jag lägger på skivor. Måste bli plant nog och utan för mycket skarvar för att kunna dra en palldragare på.
Jag har tagit upp en del av golvet som var dåligt. Har grävt ur och håller som bäst på att fylla upp med makadam. Har fått byta ut och fräscha upp en del av golvbjälklaget. Det är ca 1m mellan bjälkarna och det är drygt 6m mellan fästpunkterna för bjälkarna så därför måste jag sätta stöttor under. Idéer för detta tas tacksamt emot.

Jag är också ute efter ett så plant golv som möjligt. Vad är det för skivor du ska lägga som golv?

En bild på "golvet" under utgrävningen:
 
  • DSC02184.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du sedan slår plåt på fasade så antar jag att det blir korrugerad plåt och den täcker väl bara fasaden till 40% eller så, resten är ju lodräta luftspalter. Bara det kan ventilera i dessa så kan jag inte tänka mig att det blir några problem på så vis.
Alternativt så sätter du plåten på en tunn horisontell läkt så har du ju följt alla konstens regler i det fallet.

Om man kolla på prefabhusen så är det många av dessa som har väldigt klena luftspalter bakom fasaden och det verkar ju fungera.
 
Thoomas: Jag funderar på att använda marinplyfa, eller WPB-limmad plywood som det väl egentligen heter, den är vattentät och kan till och med användas för att bygga båtar. Kostar en del men det kanske kan vara värt det, om man lägger ett golv av bräder under så kan man använda en tunn skiva bar för att få slätt underlag och fukttåligt. Alternativet är vanlig formplyfa, som inte är vattentålig egentligen, men är lackad på utsidan för att stå emot vatten, kanske kan bli halt dock.
 
Swedish Hawk: Hur går det med ladan? Har du fått inspekterat den och ritat upp lite planer än?
 
Nu är snart golvet i ladan färdigisolerat! Blir som att lägga pussel när golvbjälklaget ser ut som det gör. :D Mycket frigolitsågande blir det.

Kommer att lägga rejäla golvplank, 45x220mm! Hur viktigt är det att skarvarna mellan planken kommer över en bjälke när dimensionen är så rejäl?
 
  • DSC02373.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är nog en bra idé, om det inte är ändspontat.
 
Det är ospontad regel så då blir det att lägga skarvarna över bjälkarna. Tack för tipset MH! :)

Byter ju ut del av golvet och på resterande golv ligger det spontad 45x220. Hittade inte något spontat i den dimensionen så det fick bli reglar istället. Vill ju att golvet ska vara jämt. Dessutom ska golvet tåla vikten av några bilar.
 
Jag skulle definitivt skarva på regel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.