Visst är det så att det är små pengar i det hela. Och kan kännas snålt att inte kakla allt. Men jag kan inte förstå att reglerna sätter sig emot om det sitter kakel eller ev våtrummsfärg bakom ett väggfast skåp.
 
Jag vet ju att när vi hade lägenhet så var det ju kaklat upp till halva väggen och sen målat.

Och det var ju på den målade delen skåpet satt på.....Men väljer man kakel upp till taket så snålar man ju inte bakom skåpet...Det är ju som Stefan skriver tänk den gången man säljer...

/Lars
 
Våtrumstapet då? Det var iaf standard på 70-talet. :)
 
Bara för att klara ut varför jag fortsätta at tjata i denna tråden är inte för att jag själv skulle snåla in på de pengarna då jag svurit åt att andra har snålat med tapet bakom lösa garderober mm. Utan att jag inte kan förstå branschregeln som tydligen säger att det måste kaklas även bakom skåp.
 
Återuppväcker en gammal tråd.. ;)

Jag har ett högskåp från Vedum som jag ska ha in i mitt badrum. Problemet uppstår när jag egentligen inte har utrymme i bredd för att kakla bakom och på sidan av det. Det visade sig nämligen att det blir väldigt tajt mellan ett avluftningsrör till avloppet och hörnet på rummet. Runt avluftningsröret bygger jag en holk, så tajt som möjligt, men tror fortfarande att jag saknar 10mm i bredd för att få in skåpet om jag kaklar....

Så min fråga är om ovanstående fortfarande står fast, eller om man kan skippa kakla på sidorna, och om man i så fall ska eller inte ska kakla bakom skåpet?

Hur mycket bygger kakel + fix normalt?
 
Bara som någon form av illustration.. :p
______________________
______________________
I ..............IIOII
I<500mm>===
I
I Badrum
I
I
 
Det stora problemet kommer ju den dagen man vill byta inredning för att den är trasig eller liknande.
Då blir det ett större problem än att kakla den lilla ytan när man ändå är i farten.

Finns ingen möjlighet att bygga om skåpet så det blir lite smalare...?
 
Det är ytskiktet som avgör vilket tätskikt man behöver ha bakom och vilka branschregler som ska tillämpas. Ska man inte sätta kakel kan man sätta våtrumsmatta eller använda sig av ett godkänt målerisystem för våtrum.

Problemet är bara att om man blandar ytskikt får man tänka till så att dom olika tätskikten möts på rätt sätt och man ska då också vara medveten om att man ger sig ut på hal is gentemot försäkringsbolag om det skulle hända något eftersom man inte kan hänvisa till dom enskilda branschreglerna eftersom dom bara gäller antingen det ena eller andra ytskiktet.
 
Så numera får man ex vis inte ha kakel på vägg och plastmatta på golv eller?
 
hmm äsch, den här tråden går inte i den riktning jag skulle vilja.. ;)
Badrummet är såpass litet så jag verkligen skulle vilja få dit det just där. Lutar åt att man får försöka flytta på röret och bygga upp holken igen lite mer åt höger...
 
raveper skrev:
Så numera får man ex vis inte ha kakel på vägg och plastmatta på golv eller?
Klart du får. Kruxet är som sagt bara att man blandar olika branschregler så man får hålla tungan rätt i mun så att man får överlappen av tätskikt i rätt ordning.
 
Kan du inte låta avluftningen komma in i skåpet? Så blior den dessutom lättare att komma åt för underhåll.
 
Hmm nu förstår jag inte alls hur du tänker? Du menar att man ska köra ett vertikalt avluftningsrör med 75mm dimension gå rakt igenom ett badrumskåp? Kan inte se det hända med mitt fin-fina Vedum skåp. ;)

En utopi hade varit att skåpet preciiis får plats om man inte kaklar bak och på sidorna om det, sedan silikonar man (eventuellt även sätter en liten list) mellan vägg och skåp, samt mellan holken för avluftningsröret och skåpet. Idén då är att jag sätter en avbrytande färg på kaklet ovanför skåpet (en halvmeter cirka) så det blir enhetligt... Rent praktiskt hade det då blivit tätt, men som jag förstår på er här är att det inte alls är godkänt, tragiskt nog.

Så det står just nu mellan mygel och flytt av avluftningsrör med allt det arbetet.. hm hm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.