Lindhardsen skrev:
min personliga favorit: När du stekar tex. bacon som "stänker" mycket, så kan du lägga en tidning under stekpannan som tar upp all fett... När du är klar med stekningen rullar du ihop tidningen, och hällen är ren och fin :cool:
Uj uj, bäst jag inte visar det här tipset för mitt hjärtas ljus, hon är väldigt noggrann med rengöringen av hällen, och det här skulle nog leda till önskemål om induktion! Själv tycker jag det är lite utanför budget (tids- och penga-) just nu.
 
Hemmakatten
Ett annat tips att stek bacon som du kan tipsa ditt hjärtas ljus (vilket vackert uttryck:)) om är att lägga baconskivorna på en tallrik som är täckt av ett par lager hushållpapper (så att fettet sugs upp), på med microplastlocket och stoppa in i micron på full effekt 1-2 minuter. Klart och inte ens en stekpanna att diska.
 
C
Vi har häftklammer i våra tidningar, inte så lämpligt att lägga en sån misstänker jag?
 
Går utmärkt att fälla ned och lägga en siliconsträng runt om.

Gjorde så i förra köket. Ny köket ligger den än så länge ovanpå, men det känns som om fräsen åker fram snart.

En variant/alternativ till metall plupparna är att fräsa ned sten/kakel i träskivan.
 
robsarve skrev:
Går utmärkt att fälla ned och lägga en siliconsträng runt om.

Gjorde så i förra köket. Ny köket ligger den än så länge ovanpå, men det känns som om fräsen åker fram snart.

En variant/alternativ till metall plupparna är att fräsa ned sten/kakel i träskivan.
En lyxigare variant är att fräsa ner en lagom yta för granitskiva (15-20mm) eller tunnare för några klinkerplattor. Klarar värmen bra och tåligare mot slitage. En granitskiva 300 x 300 x 10mm kostar inte många kronor. Finns på byggvaruhus. Grå och svart.
 
Har fällt ner både induktionshäll och diskbänk i ekskivor, tätat med silicon. Funkar kanon efter snart 2 år.
 
Lindhardsen skrev:
och min personliga favorit: När du stekar tex. bacon som "stänker" mycket, så kan du lägga en tidning under stekpannan som tar upp all fett... När du är klar med stekningen rullar du ihop tidningen, och hällen är ren och fin :cool:
Det där är ju guld värt! :D
byhse.jpglway.jpgtsse.jpg
 
amanita skrev:
Det där är ju guld värt! :D
[bild][bild][bild]
Hej. Äntligen så börjar det komma svar på det träden handlar om.
Har du planmonterat hällen eller har du bara sågat upp ett hål och lagt i den?
Så har jag det idag men jag vill ha den planmonterad och jag vill se lite bilder hur det ser ut.
Även hur man gick tillväga.

Mvh
M
 
marw77 skrev:
Ingen som har någon lösning? Räcker dt med silikon . Hur fräste ni till det. Med handfräs eller med stäm järn?
HEj som jag skrev tidigare så har jag tätat med silicon. Jag har fräst ner hällen med en överhandsfräs.

Lycka till.
 
Vår häll ligger ovanpå en rejäl ekskiva, sedan har vi köpt på Ikea ett avställningsgaller som står jämte spisen. Funkar kanon och är lätt att lyfta bort och rengöra, både galler och skivan under. Sådana där nerfrästa metall pluppar är svårt att hålla rent runt, vår köksleverantör rekomenderade inte detta. Troligtvis snyggare än praktiskt.
 
Havsutsikt skrev:
Vår häll ligger ovanpå en rejäl ekskiva, sedan har vi köpt på Ikea ett avställningsgaller som står jämte spisen. Funkar kanon och är lätt att lyfta bort och rengöra, både galler och skivan under. Sådana där nerfrästa metall pluppar är svårt att hålla rent runt, vår köksleverantör rekomenderade inte detta. Troligtvis snyggare än praktiskt.
Vi har samma lösning på avställningsytan, galler från IKEA, funkar kalas.
 
Havsutsikt skrev:
Vår häll ligger ovanpå en rejäl ekskiva, sedan har vi köpt på Ikea ett avställningsgaller som står jämte spisen. Funkar kanon och är lätt att lyfta bort och rengöra, både galler och skivan under. Sådana där nerfrästa metall pluppar är svårt att hålla rent runt, vår köksleverantör rekomenderade inte detta. Troligtvis snyggare än praktiskt.
Plupparna är snygga, men är det inte lite vältrisk med dessa, om man t ex råkar sätta kastrullen lite snett...? Jag tror vi kör med IKEAS grytgaller också, det kan man ju köra i diskmaskinen på snedden om det är nödvändigt.
 
Ni har jag sänkt ner hällen i bänkskivan. Lyckades fräsa lite för mycket i ett hörn men det får jag leva med Får fixa en liten ekplugg och fylla ut med när jag får tid och lust. Nu är det tätat med silikon. Hur som helst så blev det mycket bättre. lättare att göra rent och mycket snyggare. Troligen mycket tätare också. Bifogar två bilder. en innan med all skit som fastnar under hällen och en efter.
 
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Smaken är som baken....... Tror inte att jag kommer att fälla in min häll.
 
Ja den är ju det. Tur att min bak är grymt snygg. Tror inte mitt foto gör jobbet riktigt rättvist eftersom det är närbild och man tror att det är en stor och ful silikonkant vilket det inte är. men det är betydligt snyggare än när den ligger ovanpå som den brukar. /M
 
  • 3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.