Har ni inte egna avstängningar, kan man ju sätta in sådana med hjälp av en Jet-frys. Det gjorde jag och alla inkl. HSB blev glada. Man slapp ju ordna alternativvatten till de andra lägenheterna på samma stam.
 
Ett så snabbt ingrepp som att stänga av och installera egna avstängare behöver man väll inte fixa alternativt vatten för?? Men helt klart är det vettigt att kontakta BRF för att få detta fixat så det inte går sönder nått om man skruvar av vattnet själv.
 
Vad är en Jet-frys? o var hittar man sådana o hur fungerar dom?
 
f_h skrev:
Vad är en Jet-frys? o var hittar man sådana o hur fungerar dom?
De flesta VVS-firmor en sådan. Det är en rörstrumpa kopplat till en kolsyreflaska som fryser en ispropp i ledningen så att man lungt kan kapa detsamma och utföra arbetet. Följer man instruktionerna håller isproppen stången i en halvtimma utan tillförsel av mer kyla. Det går alltså att göra jobb på aktiva ledningar och upp till 70-75 mm.
OBS! Jet-Frysen är livsfarlig i låga utrymmen (tex. källare) eftersom kolsyran tränger undan syret vilket slutar med att man kvävs. Viktigt med ordentlig ventilation med tex en evakueringsfläkt.
 
Men vad i hela världen!!! KAN MAN FRYSA RÖREN utan att stänga cirkulationen????? Tänk vi har hållit på i TRE dagar nu, utan att finna någon som kan släppa in oss i 'avstängningscentralen' och rörisen - ja han säger att det inte går att frysa i kök, det blir för högt tryck.

Ska jag byta röris, månne...
 
Det finns en manick som heter NoTap. Den borde vara användbar. Kolla på http://www.tigerholm.se/index.html
Jag har inte sett någon i verkligheten men Robert De Niro använde något liknande i filmen The Score...
 
aha nu vet jag.

Det går inte att frysa vatten i rörelse...dvs det går inte att frysa cirkulerande vatten, så man måste ändå stänga huvudkranen. Däremot slipper man ju tappa ut alla ovanliggande lägeheters rör om man kör på den varianten.

Dock skulle inte detta funka i vårat hus.

Har du ballofixer på rören kan du göra det själv eller m hjälp av fastighetskötaren. Annars tror jag inte det kostar så mkt. De skulle ta 300 för oss. Det är väl ok.
Väljer du att göra det själv gäller inte försäkringen.
 
C
Italian Takeaway skrev:
Tänk vi har hållit på i TRE dagar nu, utan att finna någon som kan släppa in oss i 'avstängningscentralen'
Herregud! Tänk om det uppstår ett allvarligt läckage någonstans. Inte så kul om det sprutar vatten för fullt i tre dagar! :D
 
...Det går inte att frysa vatten i rörelse...dvs det går inte att frysa cirkulerande vatten, så man måste ändå stänga huvudkranen...
Jodå. Det fungerar alldeles utmärkt. Jag har gjort det vintertid i en gammal BRF med 1[sup]1[/sup]/[sub]2[/sub]-rör som var alldeles varma. Det tar lite längre tid bara.
 
cpalm skrev:
[quote author=Italian Takeaway link=1146044628/0#5 date=1146072065]Tänk vi har hållit på i TRE dagar nu, utan att finna någon som kan släppa in oss i 'avstängningscentralen'
Herregud! Tänk om det uppstår ett allvarligt läckage någonstans. Inte så kul om det sprutar vatten för fullt i tre dagar! :D[/quote]


Näpp. Styrelsen är eld och lågor nu. Men de håller på att lokalisera alla rör. Behöver jag säga att vi fortfarande inte kommit in.

Det verkar som om vi skulle behöva anlita dig istället JOHAN G. Märkligt att rörisarna säger att det inte går om det går.....????? Less jag blir.
 
Italian Takeaway skrev:
[quote author=cpalm link=1146044628/0#8 date=1146171012][quote author=Italian Takeaway link=1146044628/0#5 date=1146072065]Tänk vi har hållit på i TRE dagar nu, utan att finna någon som kan släppa in oss i 'avstängningscentralen'
Herregud! Tänk om det uppstår ett allvarligt läckage någonstans. Inte så kul om det sprutar vatten för fullt i tre dagar!  :D[/quote]


Näpp. Styrelsen är eld och lågor nu. Men de håller på att lokalisera alla rör. Behöver jag säga att vi fortfarande inte kommit in.

Det verkar som om vi skulle behöva anlita dig istället JOHAN G. Märkligt att rörisarna säger att det inte går om det går.....????? Less jag blir.[/quote]
Det är nog så att de inte vågar (de vann inte hälften ;) ). I mitt fall fanns rörläggarna i familjen och det var min lägenhet.
Jag skulle nog avstå om inte dina rörläggare vill. De har ju trots allt ett stort ansvar och juridiskt åttagande.
 
Ledsen att väcka liv i en gammal tråd, men sitter med exakt samma problem. Hos mig går det inte lika fort, dom har hållt på i snart 3 veckor. Dom har borrat lås här och var för att komma in etc... :) Intressant information i alla fall! Den ska framföras garanterat till fastighetsskötaren!
 
I värsta fall får ni ringa Stockholm vatten som får komma och stänga av hela kåken ute i gatan eller vart den sitter.
Märkligt att man inte vet vart huvudavstängningen för vatten sitter, tänk om det sker en olycka,

Ser att det var ett tag sedan det skrevs, hur löste det sig?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.