Vi har en sommarstuga med ett kök som vi vill bygga om.

Problemet är att där vi vill sätt in en diskbänk sitter idag ett fönster som slutar ca 75 cm från golvet.

Detta innebär att vi skulle behöva sätta in ett mindre fönster, eller snarare ett smalare fönster.

hur stort jobb anser ni att det blir att byta storlek på fönster?
då måste man ju isolera, byta ytterpanel etc..
 
B
är väl inget större jobb.
precis som du skriver. regler isolering plast beklädnad
 
om man låter snickare göra detta, hur dyrt tror ni det kan bli?
 
B
med fönster kanske en och halv dag.
en dag rivning fönster och regelskruvning/isolering.
ditsättning fönster drevning. panel ute och gips(?) inne.
grov gissning 20000kr med materiall exkl fönster.
(men jag ska kolla lite priser)
 
Jag vill påstå att det är ett jobb du skulle kunna våga dig på själv, en glad amatör borde fixa det på en helg, med lite fikapaus,
Lite lyfthjälp kan behövas i en timme,
Mtrl utöver fönstret, borde inte överstiga 2000, beroende på hur mycket som ska panelas och målas om,
Det kanske räcker med någon brädlapp på sidan, och kan man leva med en nyansskillnad tills huset ska målas om så går det inte mycket färg heller..
2 snickare ska väl fixa det på en dag, det går väl själv också, det beror väl lite på fönsterstorleken, och hur mycket man vill lyfta och slita själv..
 
B
jag försökte skräma lite. så att tumman gör det själv.
för att det är ganska simpelt. handlar bara om att våga
 
Ja, men det kan nog bära iväg om man anlitar någon..
 
MÅSTE du byta ut fönstret då?
Jag har sett mga exempel där man satt en köksbänk framför ett lägre fönster och bara låtit det bli som ett litet "fack" bakom bänkskivan.
Kke inget jag skulle föredra själv men i relation till kostnaden värt att överväga tycker jag.
 
Vi byggde upp väggen och satte in ett lägre fönster. Det har jag aldrig ångrat. Har ingen koll på kostnaden eftersom det gick tillsammans med rivning av skorsten, nya väggar tak och golv. Men bra blev det och en förutsättning för att bygga det L kök vi ville ha.
 
Bytte mot 2 mindre fönster ifjol i badrum + L-kök och det var en hel del meck förutom ny regelram i mitt fall så blev det att få till lockpanelen på utsidan som är spontad lokalt en gång i tiden dvs finns inte att köpa i byggvaruhandeln.

Hade nog haft kvar det stora fönstret i köket(kommande) om det varit större avstånd till motsattvägg så att ej överskåp skymmer fönstret, det kan ju vara nått att tänka på med.


Att det blir mycket kringjobb att byta mot ett mindre fönster är ett faktum :) men gör ni en omfattande renovering så kanske det kan vara värt det, men tänk igenom det andra förslaget med som tossegubbe nämnde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.