Skall ge mig på det för tillfället enda badrummet i vårt nyköpta hus. Detta är ett litet badrum, endast 2.5m2 och jag skall få in WC, handfat och duschhörna. Vi kommer senare komplettera med ännu ett badrum, men vem vet när det blir gjort...

Just nu väger jag mellan att strunta i golvvärmen och göra det enkelt för mig (slippa bila ut, gräva isolera etc.) Men självklart har jag även i åtanke att köra på golvvärme och det är väl då frågorna uppstår.

Jag har vattenburet system, idag oljeeldat, men det kommer bytas till LV-värmepump, fjärrvärme eller rentav ren el-panna.

Elektrisk golvvärme har ju fördelen att jag kan köra den även på sommaren. I badrummet finns även en radiator kopplad till det vattenburna systemet som kommer behållas och stå för den huvudsakliga uppvärmningen, så även på det kalla halvåret så kommer kanske inte golvvärmen behöva värma upp hela utrymmet, vilket är en födel om jag väljer el.

Jag inbillar mig också att den elektriska golvvärmen är lite billigare att köpa in, kompletta kit för 2.5 kvm kan man ju hitta för 1500:- (sen kanske en elektriker skall ha några timmars pröjs för att installera det hela visserligen).

Om jag väljer att inte bila upp den befintliga plattan, hur låg bygghöjd kan jag klara mig på och ändå få hygglig isolering? Är det någon skillnad på el och vatten här? Känns som elslingan bygger lite mindre, men det är väl marginellt. Det kommer ju ändå vara isoleringen som bygger.
 
Som du nog själv anar är det billigast och enklast att lägga elslingor eftersom utrymmet är så litet och kommer bara att vara ett komplement till din radiator :p

Ska du lägga isolering så är det den som bygger, normal "fräser" man ned slingan i isoleringsskivan så det bygger inte "på"

Ett tips är att lägga elslingan ganska tät och ett tunt ytskikt, då kan du ha svag värme = låg förbrukning på slinga och den blir effektiv och man upplever inte "varma/heta ränder" på golvet eftersom man ofta steppar runt barfota i badrummet ;)

/R
 
Är det en så liten yta och du har en radiator i rummet hade jag valt el golvvärme.
finns tunna som inte bygger på höjd. och sedan helt enkelt struntat i isolering.
att lägga ner massa jobb och kostnader på att isolera endast 2,5 kvm kommer nog inte återbetala sig....
Försök lägga värmekällan så nära golvytan som möjligt så minimeras förlusterna neråt istället.
ta en titt på detta systemet
http://www.kelvin-sweden.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.