Både Nibe 360P och 640P har kallats för "elpanna med hjälpmotor" av folk i branschen. Om det är skitsnack vet jag inte. Det jag däremot vet är att elpatronen används en hel del, framför allt på vinterhalvåret.

Nibe själva säger att deras luft/vatten VVM300 (inne) och F2025 (ute) är effektivare än både 640P och 360P pga att F2025 har en kraftfullare kompressor. VVM300 är ju bara en vanlig elpanna.

Men vad händer om man kopplar in den minsta (6kW) F2025 (e.dyl) på Nibe 360P, som är gjord för att kunna dockas med andra värmekällor? Kommer den där utedelen sätta igång och stängas av stup i kvarten och på så sätt få en livstid på ett halvår, eller kommer det att fungera bra? Att en ack-tank är att föredra förstår jag, och om man jämför vattenmängderna i 360P och VVM300 så har 360 70 liter (yttermantel) och VVM300 125liter (panna).

Vad tror ni?
 
Jag har Nibe 310P som gör varmvatten och sköter ventilationen.
Schunten är nerskruvad till 0 på den så den levererar ingen värme till huset. Värmen till huset levereras av en Bonus 6kW bergvärmepump styrd av rumsgivare. Värmepumpen är kopplad efter returen på värmesystemet. Det har fungerat 5 år nu utan några som helst problem.
Om du ska ha luft/vatten värmepump så välj en på 10 kW, den levererar ungefär hälften då det är runt -10 grader, och det är då du behöver effekten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.