Jag är på gång att bygga hus. Tomten som det troligtvis blir ligger lite ut på landet så man får bygga 250m2.
En bekant rekommenderar starkt att bygga med en lägenhet i som man kan hyra ut. Tanken har slagit mig också men jag vet för dåligt vilka hustillverkare som bygger så här och vad man skall tänka på?

Hjälp mig med om ni vet några tillverkare jag kan fråga eller om ni känner någon som har gjort på detta sätt.

/peter
 
Hej,

kul tanke och bra sätt att kanske få bättre ekonomi i sitt bygge. Men först och främst måste ni fundera igenom hur det skulle kännas att ha en annan person/familj boende i sitt hus (även om det är avdelat). Det är ju inte så att man bara kan slänga ut en hyresgäst om man inte trivs med dem, för att de sprider grejor i trädgården, deras barns cyklar ligger över uppfarten, de har andra dygnsvanor än ni, etc etc. (inte för att det MÅSTE bli så, men man bör nog tänka igenom värsta scenariot - bygger man ett tvåfamiljshus är det ju inte så lätt att ångra sig och låta halva huset stå tomt - då blir det o-ekonomi så det skvätter om det!).

Jag har inte några direkta tips på tillverkare, men en hel del modeller har ju en "ungdomsavdelning" med separat ingång och avdelbart mot övriga huset. Det kanske går att modifiera något sådant hus så att det får plats ett litet kök eller kokvrå? Det kan ju vara ett alternativ om man inte tycker att man behöver hela sitt hus medan ev egna barn är små (eller inte finns än), och lätt att få till ett enfamiljshus när den egna familjen behöver utrymmet.

Lycka till!
 
Bygg ett gästhus som ni kan hyra ut längre tider om ni vill, tror det känns roligare än att dela hus. Och tänk på att ha egen elmätare för hyresgästerna.
 
Hej!

Håller på o bygga ett Faluhus med en lägenhet i suterrängvåningen. Ca 45 m2 med egen ingång. För uthyrning på sommaren så småningom samt om X antal år generationsboende...
Finns inte många färdiga lösningar men sätt en "källare" på ett hus så kan man inreda efter tid o lust bara man får med alla avlopp, ventilation o dylikt som är svårflyttat i betongplattan.
Sen har vi sån tur att min sambos lillasyster ska bo där tillsvidare. Underlättar en hel del...
Men det blir mer jobb med underhåll o liknande. Om 20 år kan vi svara på om det var en bra affär i längden.......

//Benny
 
Tänk på att du kan behöva beakta skydd mot brandspridning mellan dina två lägenhetsdelar. Detta ställer krav på väggarnas konstruktion, bärverk/stomme och separat ventilationslösning. Bostadsdelar ska avskiljas i brandteknisk klass EI 60 (dubbel gips/regel/dubbel gips eller motsvarande).

Lycka till!
 
Har en bekant som byggt ett nytt garage som han förberede en lägenhet på "övreplan" .. :rolleyes:
 
I Norge är det ganska vanligt att man bygger hus med lägenhet för generationsboende/uthyrning.

Samlingssida med länkar till hustillverkare finns här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.