Det kommer att blir nya krav på uppvärmning av småhus från årskiftet enligt boverket och en artikel från TT i dagens tidning. Det kommer förmodligen att bli krav på att installera berg/jord-värme eller motsvarande i nybyggda småhus. Hur smart är det då att installera en IVT/ ComfortZone i bygget under hösten? Även om det gäller från årsskiftet kan man komma att straffas med andra avgifter om man inte har det allra miljövänligaste. Men det är ju inte helt gratis att installera jord/bergvärme. Det är ju även nya energiklassningar på G. Kan jag koppla på en bergvärmeslinga/jordslinga på en CE-50 motsvarande som man kan göra på IVT495twin??
 
Det där låter faktiskt helt orimligt. Någon måste ha missförstått något. Jag tror faktiskt inte att det är ens lite lite sant.

 
handlar säkert (bara) om de nya kraven i BBR (boverkets bygg regler) angående energihushållning vid ny- och ombyggnad. vad gäller värmepumpar kan sägas att man snarare avser missgynna vp:ar än att föreskriva sådana. tror inte du behöver vara särskilt orolig "storfamiljen" (trots att det BBR-förslag som varit ute på remiss varit allt annat än förtroendeingivande)
 
Det jag har läst ang nya regler för uppvärmning av villor så talar man om att införa gränser för hur många kWh/m2 och år ett nybyggt hus får dra för att inte åka på extra avgifter. Sedan hur man åstadkommer en låg förbrukning är upp till den enskilde. Enda kravet är man inte använder direktverkande el vad jag förstår.
 
Man kommer att via beräkningar få lov att visa att ett nybyggt hus inte "drar" mer än ett visst antal kWh/m2 (samt kanske även verifiera detta i efterhand). Liknande krav, dock kanske inte lika tydliga, finns redan idag gällande "teoretiskt" energibehov. Det handlar om ifall man skall få bygga och inte om några straffavgifter för att köpa sig fri. Vad gäller direktverkande el har man föreslagit tuffare krav (dvs "drar" avsevärt mindre kWh/m2 än övriga fall), det vill säga ingen bannlysning av direktverkande el.

Hur den slutgiltiga lydelsen blir vetitusan, inte minst pga att boverket också måste anpassa sig till den svenska implementeringen av EG-direktivet om byggnaders energiprestanda (som även det är en byråkratisk mardröm).
 
Nu har det hänt nya saker angående detta.

Nya regler finns som gäller från juli i år. MEN strax innan sommaren skickades ett nytt förslag ut på remiss med långt gående krav gällande begränsning av el-användning som kommer att slå undan fötterna för bland annat lösningar med frånluftsvärmepumpar vid nybyggnation. Det som är lite tragikomiskt i sammanhanget är att detta förslag även omöjliggör sk passivhus eller "hus utan värmesystem" vilket dom nog inte tänkt sig.

läs och begrunda själv på:

http://www.boverket.se/templates/Page.aspx?id=2341
 
Utan att ha läst mer än denna tråd, så glädjer det mig att man tydligen äntligen tar tag i vår elförbrukning för uppvärmning.

Jag skulle välkomna ett tvärstopp för installation av allt annat än biobränslen, såvida inte ytterst särskilda skäl föreligger. Värmepumpar av vilka slag de än må vara gör att vi fortfarande använder el för uppvärmning. Detta är inte hållbart inför framtiden.
 
Det skulle nog inte funka tror jag. Om alla eldade pellets skulle väl dom transporterna öka utsläppen rejält mycket. El trådar finns ju till alla hus. Bygg ut el produktionen istället"vindkraft mm"
 
Vi behöver bygga ut en massa vind och vattenkraft ändå, bara för att klara vårt nuvarande elbehov. Och ett scenario likt det i våras, med fyra stillastående kärnkraftverk vill jag inte tänka på..
 
som läget är i detta land , ifall du isolerar o sätter in 3 glas fönster i en gammal kåk i stockholms omr som inte är isolerat o kanske monterar en miljövänlig panna då åker taxeringen upp så det heter duga kåkarna står i ca 3mille före renovering det är bra miljö politik men det är väll bara att flytta från barndoms hemmet
 
Förbud mot värmepumpar!! Inte särskilt realistisk ide folk vill ibland kunna resa bort ett halvår eller så och då är inte biobränsle särskilt realistiskt alla hus har inte utrymme för instalation av panna.
 
GoForIt skrev:
Jag skulle välkomna ett tvärstopp för installation av allt annat än biobränslen, såvida inte ytterst särskilda skäl föreligger. Värmepumpar av vilka slag de än må vara gör att vi fortfarande använder el för uppvärmning. Detta är inte hållbart inför framtiden.
Och varifrån skulle vi få allt biobränsle? Luften skulle dessutom bli förpestad och full av hälsofarliga partiklar från ofullständig förbränning om alla skulle elda.
 
Om nu biobränsle är så fraktansvärt bra och miljövänligt varför konverterar man inte en massa olje & kol kraftverk till biobränsle och löser energiproblemet på det sättet privatpersoner kan köra direktel och man eldar biobränslet i pannor som alltid är optimerade och filtrerade. Istälet för att sven svensson ska elda biobränsle på fel sätt o en dåligt instäld panna med en massa onödiga utsläpp som föjd.
 
Ja man bygger ju knappast nya kolkraftverk
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.