Hej håller på kolla runt på lite olika vitvaror till vår nya hus , vi ska inte börja bygga förns våren 2010, men hpller på kolla runt lite .
Såg siemens nya vitvaror riktigt fin disegn , är det ngn som har ngn uppfattning hur kvalliten är på deras produkter , har varit inne på miele hela tiden .....dem är ju lite dyrare dock .
 
Hej!
Vi ska installera vitvaror till vårt nybyggda hus nu i december och har valt Siemens, med undantag för köksfläkt som vi har från Fjäråskupan (oslagbara vad gäller fläktar!). Vi har valt Siemens just av de anledningar du nämner: vi ville ha stilrena vitvaror med raka linjer, som dessutom skulle vara av hög kvalitet (om än inte riktigt så påkostade som Mieles, men däremot mer prisvärda). Vet dock ännu inte hur de står sig i verkligheten- någon med egen erfarenhet kanske kan komplettera.
 
Vi skaffade en uppsättning Siemens vitvaror hösten 2007 (fläkt, ugn, induktionshäll, mikro, diskmaskin).
Allt är nästan 2 år gamla. Förra veckan dog mikron totalt, en dag senare börjar helt plötsligt induktionshällen att stänga av sig själv. Dessutom blinkar varningslampan för filterrengöring på fläkten och det går inte att återställa. Vi köpte Siemens för att vi trodde kvalité var något de stod för. Frågar någon mig idag så kan jag inte rekommendera vitvaror från Siemens.
Väntar service på mikron imorgon.
 
Hemmakatten
Man behöver ju inte ha samma märke på alla produkter utan välja de märken som är bäst på den enskilda produkten. Nu har vi allt utom ugn, kombiugn tvättmaskin och torktumlare helintegrerat,dvs. bakom snickeriluckor vilket gör det lättare att välja olika märken.

Var har valt Siemens ugn, kombiugn och diskmaskin från Siemens. Vi är helnöjda. Ugn o kombiugn har alldeles utmärkta funktioner och många modeller så man kan välja det man vill ha, tex självrengörande emalj eller storlek på ugn. Vi har rostfritt och allt är i rostfritt även vred och handtag och inte målad plast som många andra tillverkare har. Diskmaskinen valde vi för att den var den tystaste på marknaden och att den invändigt är 5cm högre vilket gör att man får plats med större tallrikar.Inredningen känns mkt gedigen och genomtänkt.

Häll har vi en gasolhäll i rostfritt med rejäla gjutjärnsgaller från IGF.

Kylar och frysar (helintegrerade de också) är från AEG. Har fungerat utmärkt och bra inredning.

Utdragbar, integrerad fläkt med snickerkant i överskåpet är från Bosch, deras absolut mest effektiva fläkt.

Cylinda tvättmaskin och torktumlare, står iofs i tvättstugan. Detta eftersom det är den enda? tvättmaskinen som inte har en äcklig gummibälg som skall göras ren och för att de har ett erkänt rykte om att tillverka bra TM och TT.

Vi har haft våra produkter i 3 år. Första året så gick pumpen i diskmaskinen sönder och en drivrem i torktumlaren. Tråkigt, men det finns måndagsexemplar hos alla tillverkare och det fanns ju en garanti som täcker detta.

Vi är nöjda med våra val.
 
Fixar-Erik skrev:
Vi skaffade en uppsättning Siemens vitvaror hösten 2007 (fläkt, ugn, induktionshäll, mikro, diskmaskin).
Allt är nästan 2 år gamla. Förra veckan dog mikron totalt, en dag senare börjar helt plötsligt induktionshällen att stänga av sig själv. Dessutom blinkar varningslampan för filterrengöring på fläkten och det går inte att återställa. Vi köpte Siemens för att vi trodde kvalité var något de stod för. Frågar någon mig idag så kan jag inte rekommendera vitvaror från Siemens.
Väntar service på mikron imorgon.
oK TRÅKIGT TACK FÖR UPPLYSNINGEN
 
Johannes & Micaela skrev:
Hej!
Vi ska installera vitvaror till vårt nybyggda hus nu i december och har valt Siemens, med undantag för köksfläkt som vi har från Fjäråskupan (oslagbara vad gäller fläktar!). Vi har valt Siemens just av de anledningar du nämner: vi ville ha stilrena vitvaror med raka linjer, som dessutom skulle vara av hög kvalitet (om än inte riktigt så påkostade som Mieles, men däremot mer prisvärda). Vet dock ännu inte hur de står sig i verkligheten- någon med egen erfarenhet kanske kan komplettera.
Hej
Hör av er gärna om ni är nöjda / besvikna över ngt !
Tjäns som siemens har snygga linjer mer det måste ju funka.....
 
Handlade Siemens rakt över (utom frysboxen i källaren som faktiskt är en Qvarna) för ett antal år sedan efter att baserat det valet på tidigare erfarenheter. Har inte ångrat mig. Funkat alldeles utmärkt.

Betänk att Siemens och Bosch i allmänhet är samma grejer men att Boschen är billigare.
 
Hade idag besök av tekniker som bytte kraftkort i Mickron och styrkortet på induktionshällen. Nu fungerar grejerna igen, men frågan är hur länge.
Om jag fattade teknikern rätt så tas denna reparation som "garanti" som han sa. Dyker det upp någon faktura kommer jag att reklamera grejerna - men jag tror att de löser det "internt" på Siemens. Jag skrev aldrig på någon serviceorder eller dylikt i alla fall. Nu ska bara fläkten fixas, ska felanmäla den på måndag. En positiv sak med Siemens (Bosch) är i alla fall att det varit en bra kontakt vid felanmälan och teknikern gjorde ett bra intryck.
/Erik
 
Vi har kyl oh frys ifrån siemens med alu front.
vi har bytt sammanlagt 20 dörrar pga spänings bulor.
vi har dessutom bytt 4st frys som står och larmar hela jä.... natten för att den inte kyler.
nu har garantin gått ut för 2 veckor sedan och nu har frysen gått sönder igen.
och vi får inget nytt så vill man att det skall se likadant ut i köket så får jag köpa en ny kyl med.
Första året var vi utan frys i 4 månader sammanlagt.
Det säger väl lite hur bra siemens service är:x
 
Har sedan ett år induktionshäll, micro, ugn från Siemens och fläkt från Fjäråskupan. Siemensgrejorna är snygga och funkar hur bra som helst
 
gaston12 skrev:
Har sedan ett år induktionshäll, micro, ugn från Siemens och fläkt från Fjäråskupan. Siemensgrejorna är snygga och funkar hur bra som helst
Skönt för er ! Jag är nog fortfarande sugen på siemens ! fast man har fått andra tankar efter en del strul . Du får gärna höra av dig om du får ngr problem .
 
Är nu inne på 10:de året med mina Siemens produkter. De fungerar bra, det har varit 1 fel på glashällen och fick reparera den för ca 1500 kr. Det kan man ta tycker jag. De ser för övrigt väldigt moderna ut fortfarande.

Jag passade på att fråga dem vitvarureparatören vilka märken han åker mest på: Husqvarna/Electrolux var svaret, utan dem skulle de inte överleva. Siemens/Bosch är klart bättre. Miele bäst.
Men detta var dennes svar, jag har ingen erfarenhet annat än från Siemens.
 
Tror inte att det spelar så stor roll vilket märke man köper på vitvaror. Alla har måndagsexemplar.
Själv har jag idag Cylinda kyl, frys och spis. Dess är från 2006 och satt i huset när jag köpte det. Är missnöjd med spisen -ger dålig värme och "varmlufts" ugnen är kass. Frysen gick sönder i somras, och har felsökt och hittat att det är ett styrkort som rykt.
Kylen som är med 2 dörrar, så i den nerdre dörren sitter det en pigg som skall släcka den nedre lampan, och den pinnen sitter så dumt till att lampan lyser var och varannan gång, då pinnen missar dörren...
Håller på och renoverar hemma och bygger nytt kök, och i det nya köket blir det inga Cylinda vitvaror.
 
Hej, har just blivit medlem här för att varna för Siemens usla service. Kvaliteten är inte heller bra - mitt kyl/frysskåp som köptes för 10 månader sedan och installerades för 3 månader sedan på grund av ombyggnad i huset gick sönder för ett par veckor sedan. Jag ringde och felanmälde det, och fick besked att servicetekniker kunde komma först 11(!) dagar senare. Det fanns inget sätt att få det gjort tidigare! Idag har servicetekniker varit där och han meddelar att han har fel reservdelar med sig på grund av att jag uppgivit fel artikelnummer vid felanmälan. Efter kontroll visar det sig att jag inte gjort det, utan att Siemens har gjort fel. Efter några timmar blir jag uppringd där servicebokaren meddelar att jag fått en ny tid inbokad - om 8(!) dagar! Jag får nu på något sätt klara mathållningen i påsk med familjen utan kyl och frys.

Är det möjligt att ha en så låg servicenivå i ett etablerat företag som Siemens?
Vill varna alla för att köpa deras vitvaror, inte främst för att kvaliteten är låg utan för det urusla bemötandet och servicen.
 
Skämtar du eller? Det är ju helt fruktansvärt uselt. Vi fick vänta typ tre veckor på att få en diskmaskin (Bosch visserligen) reparerad då torkningen la av. När han väl kom hit bestämde han sig för att det var enklare att fixa i verkstan, så han tog med maskinen. Kom tillbaka en vecka senare och satte tillbaka allting. Frugan öppnade luckan för att äntligen få plocka in smutsig disk i maskinen och märkte att den undre vagnen var kvar på verkstan. Dessutom hade han monterat gångjärnen till luckan fel, så varje gång man öppnade luckan smällde det som ett pistolskott.

Nästa gång blir det miele, tveklöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.