Hej
Kan jag lägga in golvvärmen under golvspånen?
Jag vill helst inte fräsa i golvspånen (jobbigt och får dålig hållbarhet tycker jag).

Min tanke är att fylla upp fullt med isolering i mellanbjälklaget, därefter lägga reflektorfilt och sedan lägga golvslingor. Därefter på med golvspånen, flytspackel mm.

Ok enligt konstens alla regler?
 
Golvvärmen borde väl ligga i flytspacklet, ju längre från själva golvet ju sämre.
 
det är vattenburen golvvärme med 17 mm rör... blir lite högt att lägga i flytspacklet.
 
C
Det man (väl?) brukar göra om man inte vill ha golvvärmen i flytspacklet, är att man lägger glespanel på stommen, med mellanrum för slangen, sen lägger i slangen i plåtar och därefter limmar på golvgips? Sen flytspackel osv?
 
Jag har 20mm golvvärmeslang under spånskivorna!

Fyllde upp med isolering, spikade glespanel, lade golvvärmepåtar, tryckte i slangen. Skruvade/limmade 22mm spånskiva, flytspacklade (med armering). Sedan fix/klinker/fog.
 
bra! det är så jag också ska göra då!
 
vegaz skrev:
det är vattenburen golvvärme med 17 mm rör... blir lite högt att lägga i flytspacklet.
Tycker inte jag men smaken e som baken :D Golvspån leder inte värme så där alldeles bra, jag skulle som sagt lägga värmen så nära golvet som möjligt och ha allt som isolerar under. Men fungerar det hos "Cedrix" så funkar det ju.
 
Instämmer. Både spån och gips är många gånger värmetrögare än spackel.
Sänk ner golvspånet mellan golvbjälkarna så sparar du 2 cm som kan läggas på en spackelkaka istället.
 
Jo det funkar för mig, men det är ett väldigt trögt system, dvs. det tar väldigt lång tid innan det blir varmt.
Jag gjorde så bara för att det var det som gav absolut minsta bygghöjd.
Har man plats för att lägga slangen i spcklet i stället så är det att föredra.
 
Finns även plåtar för värme rör som är till för att sätta mellan reglar. Tror både Wirsbo och LK Systems har det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.