Hej.

Vi behöver dränera om huset inom något år och jag funderar på hur jag ska gå till väga med min grund. Huset är byggt 1924 och när det dränerades om på 70 talet någon gång gjordes en grundförstärkning där man på utsidan gjöt en stor klack som går ca 40cm ut från hålstenen som grunden består av ovan jord. Under jord är det stenblock som ligger ovanpå varandra. Det är dessa som de gjutit in. Den gjutna klacken är ca 1 meter djup.
Saken är den att jag nog vill har isodrän eller pordrän men eftersom den pågjutna klacken lutar från huset kommer ju kanske vatten som kommer mot plattorna att rinna rakt ner och eftersom det lutar finns risk att det ändå träffar betongen längst ner. Sen har jag problemet med att förhindra vatten att komma in ovanifrån på klacken. Att sätta platonmatta istället för isodrän kanske funkar på sidan men ovanpå? Finns det nån bred list som man kan montera över denna? Och hur ska den fästas i hålstenen ovan jord? Eftersom denna klack är exponerad och inte heller är tänkt att hamna under markytan måste det ju se estetiskt bra ut.
Jag bifogar en enkel skiss för att förtydliga hur jag menar.
 
  • grund.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen som har några bra förslag på detta?
Jag förstår ju att varje hus är unikt beroende på markens förhållande, husets konstruktion etc. Men det skulle vara kul å höra från någon som gjort en liknande dränering.
Ta hit fackmän är såklart också ett alternativ men jag föredrar att vara ordentligt påläst innan jag pratar med dem.
 
P
På en grund av 'normal' konstruktion brukar man ju ha en grundsula som sticker ut och på denna en hålkäl som bestryks med membran. Membran kan ju funka här med, även om fuktbelastningen kan tänkas bli större än normalt.

Först funderade jag på någon sorts trappstegsvariant där vattnet fångades upp inte bara strax nedanför klacken utan också en bit upp inpå den. Udda lösning som kanske inte funkar dock.

Att klacken är exponerad ovan mark gör det hela lite besvärligt. Du skulle nog behöva en sockelisolering. I annat fall är det kanske inte så stor ide att isolera delen under mark. Visserligen får du ju den dränerande funktionen, men det får man ju med singel också.

Hur höga är betonghålstenarna? Det går möjligen inte att höja marknivån runt huset något?
 
Som jag fattade det när jag dränerade om vårt hus borde ett hålkäl med membran fungera. Det är inte vattnet som rinner utmed väggen som är det stora problemet vid dränering (som jag minns det, det var nåra år sen nu) utan vattnet som blir stående i marken. När grundvattennivån stiger så ska det vattnet rinna ner i dräneringen och bort från huset så huset står i ett "torrt hål". Med undantag för vinkeln där grundväggen står på sulan, har man 90 grader där blir vattnet stående i hörnet och läcker in genom väggen, därför gjuter man hålkäl och sätter membran utanpå.
Med viss reservation, hoppas nån som jobbar med sånt här rättar mej om jag minns fel:surprised::confused:
 
Hej.

Tack för svar. Nu har vi funderat här ett tag och dessa två varianter är vad jag funderar på. Någon som har bättre idéer får gärna rätta mig. Saken som avgör Isodrän eller Platonmatta är att vi ska ha plattsättning ända in till muren för bilparkering på ena sidan huset. Att lägga bärlager och padda ovanpå Isodränskiva känns lite dumt. På de andra sidorna (2 sidor) kan jag ju såklart ha skivor. Dock lutar ju grunden ut från huset och då skulle jag tro att skivorna fungerar sämre och är det längre lönt att isolera bara två sidor?
Jorden är lergjord och matjord. Vi har inga problem med fukt i källaren, trots att stuprören går ner i dräneringsrör(!) som leder vidare någonstans. Detta måste såklart åtgärdas.
Rimligtvis borde grunden vara nästan 1 meter tjock längst ner.

Alternativ 1.
Gräva ut en sida i taget eller ännu mindre. Så långt ner det går (har provat att gräva ett hål och kommit 70cm ner, då stötte jag på så stora stenar att jag hade varit tvungen att gräva större hål för att få bort dem och komma djupare). Den ingjutna naturstensdelen borde vara ca 100cm ner från markytan.
Sätta Platonmatta upp till kanten där underdelen av muren slutar. List. Måla ovansidan med nån kallasfalt. Lägga dräneringsrör ytterligare ännu längre ner. Takavattningsrören drar jag här också. Återfylla med jorden som jag grävt upp och stenkross där plattsättningen ska vara.
Denna lösning känns riskabel då det känns oroande att gräva djupare än grunden pga dess konstruktion.


Alternativ 2.
Gräva ut för bärlager till plattsättningen. Vilket borde innebära 50cm ner. Någon meter ut från grunden gräva ytterligare 60cm ner och lägga dräneringrör och takavattning här. Det kommer ju såklart ge något sämre "räckvidd" under huset för dräneringsrören men risken för hjärtattack minskar under utgrävningen.
Problemet här blir ju att jag inte kommer åt att sätta Platonmatta på grunden. Iofs de 50 cm som jag grävt upp men det känns väl knappt lönt. Måla överdelen av klacken med kallasfalt eller liknande. Plattsättning ovanpå.


Saken är den att vi har en entré i en utbyggnad. Den utbyggnadens grund har källaringången och då är det natursten under mark som INTE är ingjuten. Dessutom är det bara halva utbyggnaden som har "källare". Resten ligger bara på sten någon bit ner i marken. Här går det alltså inte alls att fuktskydda på ett vettigt sätt utan att gjuta in den också. Jag vill verkligen undvika det eftersom det innebär risker och kostnader som vi inte vill ta just nu. Därför känns just alternativ 2 bättre då jag här kan leda förbi rören längre ifrån än normalt. Ca 1.5 meter från denna utbyggnad ligger också brunnen dit alla rör måste dras.
Marken där plattsättningen kommer att bli kommer väl att bli mindre mottaglig för rengvatten då det nu kommer att rinna lättare ut på gatan?
På andra sidan huset har vi altan med plastskydd under trallen så där når inte regnvatten. På östra sidan kommer vi att bygga en altan till med liknande lösning under. Alltså är stora delar av huset relativt skyddat från regn. Dock inte grundvattnet i samma utsträckning.

Oj, det här blev långt. :)
Men synpunkter mottages tacksamt då vi snart måste sätta igång med detta projekt.
 
ett problem är att ingen av dessa produkter är uv-beständiga
renoverarn
 
Vilka produkter menar du?
I båda alternativen kommer plattläggningen att ligga ovanpå den utskjutande ingjutna delen av muren. Alltså Platonmattan under mark. Kallasfalten också (eller nått annat membran).
 
jaja jag läste nog lite slarvigt
renoverarn
 
Om det ändå inte går att göra "ordentligt" med platon så är nog alternativ 2 att föredra. Egentligen tror jag inte det spelar nån roll om dräneringen ligger nån meter längre ut, man kan ju tänka sej ett hus som hade en grund som var 2 m bredare på alla sidor då hade dräneringen hamnat där ändå.
Och det måste vara bättre att ha dräneringen på rätt djup än att inte ha nån alls.
Men som sagt, det är inte regnvattnet närmast huset som är problemet så altanen är nog inte till nån större nytta om Du inte har dränering där också.
 
Ett logiskt påstående om att lägga dräneringen lite längre ut! Tack för ditt svar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.