Bigfoot skrev:
Jag lånar tråden lite.

Hur petiga är syrener med jord? Jag har en bit av tomten som jag skulle vilja avgränsa från en väg och jag har en rejäl syrenhäck som kan få donera lite skott till en ny häck. Men vi använder inte den delen av tomten speciellt mycket och jag är inte beredd att lägga ner någon större möda så jag tänkte i så fall bara gräva små gropar för plantorna, det är uteslutet att gräva ur ett dike och fylla med bättre jord o.s.v.
(Jorden får väl närmast betraktas som någon slags lerjord. Med tanke på all sly som poppar upp så måste den innehålla en del näring i alla fall...)

Vilken årstid är lämplig?

Syrener är inte speciellt kinkiga med jord, men ju bättre förhållanden de har desto snabbare kommer dom i gång att växa. Detta med att gräva ett dike innebär inte att du behöver ta bort jord, utan det är mera fråga om att ta bort grästorven och sedan luckra o eventuellt förbättra med kompost. Diket gör att rotskotten sedan vet vart de ska breda ut sig. Rotskotten växer där jorden är lucker och ogräsfri, och vips har du en häck. Om du bara gör gropar så fattar inte rotskotten att de ska bilda en häck utan växer åt alla håll. Men allting går....... Det kan säkert bli en häck även med din metod, men det tar längre tid. Bra tidpunkt för detta är att vänta till dess att buskarna börjar släppa sina blad.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Diket är grävt sen ett par veckor. Är det för sent för att börja flytta skott nu? Rätt kallt på nätterna...

Nån annan häckvariant som har bättre odds för att klara sig över vintern om den stoppas i nu? Naturligtvis ska den gärna vara snabbväxande, bli tät av sig själv, vara underhållsfri, billig osv osv...
 
Så länge marken inte är frusen går det att plantera buskar. Det är inte meningen att de ska gå igång med att växa så här års. De vilar till våren. Så det är utmärkt tid för buskplantering just nu.
 
Precis vad jag ville höra.
 
Hur mkt rötter behöver jag för att sticklingstackarna ska klara sig. Verkar vara rätt kass jord så jag blandar ut med lite plantjord m nån slags gödseltillsats.

Går det att hitta plantor på kruka el likn vid den här tiden på året?
Vad kostar det (verkar vara vitt spridda prisuppgifter ovan)?
 
Borde väl gå att hitta plantor på kruka så här års, eftersom det är högsäsong för plantering av buskar. Men det tycks mig vara ett dyrt sätt att plantera syren som är så lätt att föröka från skott. Om dina egna skott inte duger skulle jag i så fall köpa barrotade häckplantor av syren, dom är betydligt billigare, och så blanda för att få olika färger. Kolla kostnaden med plantskolor i närheten. Kan t.o.m vara extrapris så här års. Säljs i knippen om 10 st.

Det vill mycket till för att syrenskott inte ska ta sig. Men ju mera finrötter du får med, desto bättre kommer de igång med växandet.

Har själv planterat en syrenhäck från skott, och det största problemet jag hade de första åren var att hararna gillade att mumsa på knopparna. Buskarna klarade det, men de klenaste satte jag burar kring för att de skulle få chans att öka i höjd. Vissa av de skott jag planerade var inte mer än någon decimeter stora och hade knappt några rötter alls.... Allt tog sig, men det hade gått snabbare om jag hade börjat med mera uppväxta skott med större rotsystem!

Om jorden är kass så är det bra att blanda ut med vanlig plantjord. Det ökar mullhalten. Däremot ska man aldrig ersätta den naturliga jorden med plantjord, för då vill rötterna inte söka sig ut ur planteringsdiket.
 
Hemmakatten
Vi har också satt syrener vid vårt förra hus. Grävde upp en massa rotskott kring andra syrener på tomten och satte ner ganska tätt i en klunga (vi ville ha ett rund isolerat syrensnår.

Jag håller med allt vad Sommartorparn skriver men har ändå några kommentarer. Våra syren"spön" som vi satte vilade i ett par år (inte fem år) och sedan satte de fart.

Min erfarenhet är att syrener växer "överallt" och många gånger där man inte ens vill ha dem. Att vara så jättepetig med jorden som Sommartorparn är har vi inte alls varit, det fungerar bra ändå.

Tycker det är en helt onödig utgift att köpa krukodlade syrener. Om du är orolig för att det är för lite rötter på dina spön så sätt ner några extra och sätt dem tätare. När de sedan sätter fart och du tycker det blir för tätt kan du bara ta bort de du inte vill ha.
 
Kan man plantera syren nu på sommaren eller är det dumt?
 
Det är dumt om du inte kan vara jätte-flitig med att vattna hela sommaren.
 
Sommartorparn skrev:
Det är dumt om du inte kan vara jätte-flitig med att vattna hela sommaren.
oK, då väntar jag till hösten. Men är det inte svårt att ta skott från en bondsyren på hösten? Skotten tas väl med fördel på våren?
 
Menar du sticklingar? Eller menar du rotskott? Sticklingar kan med fördel tas nu. Om du har möjlighet att vattna hela sommaren så gör ett försök. Har faktiskt ingen erfarenhet av att få sticklingar att ta sig, så det får någon annan svara på.... :)
 
Sommartorparn skrev:
Menar du sticklingar? Eller menar du rotskott? Sticklingar kan med fördel tas nu. Om du har möjlighet att vattna hela sommaren så gör ett försök. Har faktiskt ingen erfarenhet av att få sticklingar att ta sig, så det får någon annan svara på.... :)
Oj, det vet jag inte. Har bara pratat med morsan och har blivit lovad att få ta skott och så sa hon att det brukar man göra på våren. Det är kanske rotskott hon menar? Har som du märker rätt dålig koll :)
 
Rotskott kan du gräva upp när som helst, men det är lättare att gräva och det är större chans att dom klarar sig om man gör det på våren eller sen höst då marken är naturligt fuktig. Annars får du som sagt vattna jättemycket över sommaren. Syrén är tåliga buskar så det kanske går....
 
Tack för dina svar. Vi får se om jag testar nu eller senare.
 
Jag har under våren tagit upp rotskott av syrener, jordslagit dem så jag sett att de överlevt och för ca tre veckor sedan satte jag dem i en ny häck. De allra flesta har tagit sig bra, då vattnade jag de första dagarna och sedan har det kommit ett par bra regn. Gav skott till en kollega förra året som hon i juni satte vid sin stuga och de tog sig utan vattning alls. Syrener är väldigt tåliga! Klipp bort blommor och för mycket grönska på skotten bara så att de fokuserar på att bilda rötter!
Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.