Är det någon som har en prisuppgift för pålning som vi kan jämföra med? Vi bygger ett enplanshus med byggarea om 177 kvadrat. Fakturan för pålningen hamnade på 180.000 kr vilket vi tycker låter mycket. Enligt entreprenadkontrakt för pålning ska 10 cm extra betong tillkomma plus extra armeringsmatta. Enbart pålningen i sig kostade ca 70.000 kr samt pålritning ca 10.000 kr. I fakturan har de specat extra arbetstimmar om 67 tim. Är detta rimligt och vad har ni andra som pålat betalat?
 
Låter inte helt fel...
 
"anaitis"...har Du något vi kan jämföra med eftersom du inte tycker att det låter helt fel?
 
vi fick samma prisuppskattning av en erfaren hussäljare, så i vårt fall blir det nog 1 3/4 plans hus istället med mindre platta...
 
Klipper in ett gammalt svar jag skrev i en annan tråd:

"Som en jämförelse kan jag nämna att vår kostnad för pålning + extra förstärkt platta landade på 210 000:- i början av året. Plattan är drygt 180kvm och den totala pållängden 223m."
 
210 000 kr...i jämförelöse med er kostnad framstår vårt pålpris som rimligt eftersom vi har nästan lika stor platta. Men det märkliga i vårt fall är att vi först fick en faktura med bara ett belopp och ingen specifikation. jag mejlade och bad om spec för enbart pålningen och blev uppringd dagen efter så de sa att de skulle skicka en ny faktura eftersom "de hade problem med att tolka entreprenadavtalet" då vi har undertecknat ett takpris på 185 000 kr. I den nya och specificerade fakturan verkar det som att de har "fyllt" ut med en massa poster enbart för att de ska komma upp till 185 000 kr. Krävs verkligen 67 extra arbetstimmar med pålningen? Det här med pålning är en historia för sig och där verkar byggföretagen göra lite hur de själva vill.
 
Men hur många meter pålning blev det? Det är väl ändå det mest väsentliga för att jämföra priset.
Enbart pålningen utan grund och markarbete gick på 330.000 för oss. Men det säger ju ingenting utan att ha något att jämföra med.
 
Pålningen kostade alltså 80000 inkl ritning. Kvarstår då 100000. Arbetstid 67 h(alla rör ska sättas fast i armering och man armerar lite mer, låter ändå mycket att det skall ta 1,5 veckor att göra för en gubbe.) ger ca 27000. extra betong(10 cm låter mycket, har ni då 20 cm?. 5 extra brukar räcka vid pålning) ger ca 1400 * 18m3 ca 28000. Då har vi alltså kvar 100000-27000-28000=45000 . Lite extra armering behövs max 10000. Runt 35000 kvar alltså. Låter lite dyrt i mina ögon om det du uppger stämmer. Som andra sagt så kolla vad pålningsdjupet var!
 
Enligt pålprotokoll pålades det 186 meter totalt, enligt entreprenadavtalet tillkommer 10 cm extra betong. Enligt den specificerade fakturan vi fick noteras extra betong totalt ca 19 m3 så den summan vi fick betala för extra betong tycker vi stämmer med våra beräkningar. En post vi inte förstår och har bett om specifikation för är: mellanskillnad grund 35.000 kr? Dessutom vill de ha res2ersättning om totalt 22 mil. Men vi vet inte vem som åkt och mellan vilka sträckor, men detta har vi också bett få en specifikation för. Det är inte underentreprenören som pålade, det har jag kollat upp.

Tack för era svar!!
 
Hur det är specat och vilket pris ni kommit överrens om har jag svårt att kommentera. Däremot tycker jag att 185.000 för en grund, inklusive 186 meter pålning låter helt rimligt.
Men det är väl bara invänta fullständig specifikation och var som sagt inte rädda för att ifrågasätta posterna.
 
Den specificerade fakturan vi fick efter lång tids väntan lyder (avrundande ungefärliga siffror inklusive moms):

Pålning: 68.000 kr
Extra betong, ca 19 m3: 42.000 kr
Mellanskillnad grund: 35.000 kr
Extra arbetstimmar 67 tim: 30.000 kr
Extra resor 22 mil: 1.000 kr
Pålritning: 9.000 kr
-------------------
185.000 kr


Posterna för enbart pålning och extra betong tycker vi stämmer bra mot våra beräkningar, men det är de övriga posterna vi inte riktigt förstår och anser vara lite höga. Jämförelsevis har vi hört med två grannar i samma område som också bygger enplanshus med vinkel, dock några kvadrat mindre byggarea, som har betalat ca 140.000 kr för allt avseende pålningen. Det är ungeför liknande markförhållanden i området. Visserligen har de några pålar mindre ån vi men att det kan skilja runt 45.000 kr? Krävs det verkligen 67 extra arbetstimmar i samband med pålningen? Även om det exempelvis är extra betong fylls den ändå på i samma veva som betongen till grunden/plattan gjuts.
 
EochM skrev:
Även om det exempelvis är extra betong fylls den ändå på i samma veva som betongen till grunden/plattan gjuts.
Det är en lite förenklad bild. Pålplattor har en helt annan uppbyggnad än en "vanlig" platta eftersom den måste vara självbärande, lite som en bro. Själva extraarbetet för den extra betongen är väl försumbar, men det krävs en hel del extra armeringsarbete (balkarmering, förstärkning) jämfört med en "vanlig" platta där det bara ligger ett par järn i nederkant + armeringsnät.
 
Men åtgår verkligen 67 extra arbetstimmar för extra armeringsarbete? Vad mer är det som kräver extra arbetstimmar vad gäller pålning?

Är det någon som kan ha en aning om vad "mellanskillnad grund" utgör för kostnad? Är det någon annan som fakturerats för "extra resor"?
 
Som jag sagt tidigare tycker jag 67 timmar låter mycket. Det där 35000 verkar skumma. Kan ju knappast vara extra armering och najtråd för den summan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.