Induktion är ofarligare än vad man kan anse en kraftledningen är. eftersom kastrullen kortslutet magnetfältet som bildas, därav värmen
 
Fullt så enkelt är det ju tyvärr inte. Om du t ex sätter två små kastruller på samma platta så blir båda varma. Det är alltså inte så att en kastrull 'kortsluter' magnetfältet, däremot så tar kastrullen upp mycket av energin. Det är lite som att säga att en lapp för en lampa 'kortsluter' ljuset. Sen har såvitt jag vet inte alla fabrikanter sensor för om det faktiskt finns någon kastrull som tar upp energin.
 
vad har det för betydelse om du har 2 kastruller på samma platta?
>>Det är lite som att säga att en lapp för en lampa 'kortsluter' ljuset... Nä men glödtråden kortsluter mellan fas och nolla, vilket alstrar både ljus och värme.

saxat: En induktionsspis fungerar helt annorlunda än andra värmekällor. På en sådan spis är det nämligen bara grytan eller stekpannan som blir riktigt varm, medan själva plattan bara blir svagt uppvärmd. Hemligheten är en elektrisk spole under kokplattan. När ström passerar genom spolen bildar den ett högfrekvent magnetfält. Detta magnetfält skapar en elektrisk ström i grytans eller stekpannans botten, och på grund av det elektriska motståndet blir metallen i grytan eller stekpannan varm. Denna värme fortplantar sig därefter till maten. Induktionsspisar är lite dyrare än traditionella spisar. I gengäld förbrukar de mindre energi, bland annat för att de är mycket snabba på att värma upp maten och lätta att reglera. Kokplattan blir dessutom snabbt kall, och som extra säkerhet slås spisens elektronik automatiskt av när grytan tas bort från plattan. Nackdelen är att man bara kan använda grytor och stekpannor som har en botten som en magnet kan fästa på, till exempel en botten av järn eller titan. Enstaka kritiker menar att det magnetiska fältet från en induktionsspis kan vara hälsovådligt, men i de undersökningar som har gjorts har det inte varit möjligt att påvisa några nämnvärda hälsorisker. Under alla omständigheter avtar magnetfältet ganska snabbt med avståndet.
 
Svärfar har lagat mat vid våran induktionshäll ganska ofta... han har pacemaker. :)
 
frohike skrev:
vad har det för betydelse om du har 2 kastruller på samma platta?
Såhär: Att säga att en kastrull 'kortsluter' magnetfältet kan motbevisas genom att först sätta en kastrull 'A' på plattan. Om den verkligen skulle 'kortsluta' magnetfältet så skulle ju nästa kastrull aldrig bli varm, eftersom magnetfältet är 'kortslutet'. Nu blir ju båda kastrullerna varma, så magnetfältet är bevisligen inte 'kortslutet'.

frohike skrev:
>>Det är lite som att säga att en lapp för en lampa 'kortsluter' ljuset... Nä men glödtråden kortsluter mellan fas och nolla, vilket alstrar både ljus och värme.
Visst, men det är inte alls samma sak. Magnetfältet är inte kortslutet, det behöver inte en ledare (glödtråd) för att fortplanta sig. Jag förstår inte vad du tänkte med ditt exempel faktiskt.

frohike skrev:
Enstaka kritiker menar att det magnetiska fältet från en induktionsspis kan vara hälsovådligt, men i de undersökningar som har gjorts har det inte varit möjligt att påvisa några nämnvärda hälsorisker. Under alla omständigheter avtar magnetfältet ganska snabbt med avståndet.
Ja det var väl ungefär det jag sade. Litet tillägg bara för övriga läsare, Frohike har saxat det ovanstående från Illustrerad Vetenskap.

De kompisar jag har som jobbat med radarsystem och stora radiolänkar använder inte mikro eller induktionsplattor. Sanningen är att man inte vet vad de långsiktiga effekterna är, vilket inte motsägs av vad Frohike citerat ovan.

En mer påtaglig sak är att det är många som stör sig väldigt mycket på missljud från hällen och kärlen. Värst tycks Electrolux vara, Siemens verkar tystare, allt baserat på vad jag läst här, har inte själv provat.
 
kamrate skrev:
Såhär: Att säga att en kastrull 'kortsluter' magnetfältet kan motbevisas genom att först sätta en kastrull 'A' på plattan. Om den verkligen skulle 'kortsluta' magnetfältet så skulle ju nästa kastrull aldrig bli varm, eftersom magnetfältet är 'kortslutet'. Nu blir ju båda kastrullerna varma, så magnetfältet är bevisligen inte 'kortslutet'.


Visst, men det är inte alls samma sak. Magnetfältet är inte kortslutet, det behöver inte en ledare (glödtråd) för att fortplanta sig. Jag förstår inte vad du tänkte med ditt exempel faktiskt.


Ja det var väl ungefär det jag sade. Litet tillägg bara för övriga läsare, Frohike har saxat det ovanstående från Illustrerad Vetenskap.

De kompisar jag har som jobbat med radarsystem och stora radiolänkar använder inte mikro eller induktionsplattor. Sanningen är att man inte vet vad de långsiktiga effekterna är, vilket inte motsägs av vad Frohike citerat ovan.

En mer påtaglig sak är att det är många som stör sig väldigt mycket på missljud från hällen och kärlen. Värst tycks Electrolux vara, Siemens verkar tystare, allt baserat på vad jag läst här, har inte själv provat.
jaja,, Äpplen och päron är också frukter..


Får säga att du har väligt konstiga kompisar isåfall.. För de jag känner som har jobbat många år på Ericson microwave numera saab samt inom andra ställen med radar använde mycket flitigt micro både på jobbet och hemma samt även indu-hällar hemma.
Men så finns de dom som vägrar att köra bilar som har batteriet i bagagen pga ökade magnetfält.
Förvånar mig att folk än går utanför dörren faktiskt. tänk om man kommer ivägen för ett pågående mobilsamtal.
 
kamrate skrev:
Värst tycks Electrolux vara, Siemens verkar tystare, allt baserat på vad jag läst här, har inte själv provat.
Men kan vi inte lägga ner den här fåniga viskleken nu..?
Induktionshällar låter. Inte mycket, men ändå. Det finns fläktljud (dock mycket mindre än från t ex en varmluftsugn) och vid hög effekt, typ boosterläge, kan det kortare stunder höras ett surrande ljud. Har man olämpliga kokkärl kan detta växa till ett vinande som en del beskriver som ett tjut.

Ungefär så beskrivs det av alla som själva har en induktionshäll - oavsett märke! Jag har en Electrolux-häll som uppför sig så där. Jag har läst ägare av Siemens, AEG, Husqvarna och andra märken beskriva det likadant.
I någon tråd för länge sedan var det någon som berättade att de hade en bekant som hade en Electrolux-häll som "tjöt". Det framgick inte när, eller med vilka sorts kärl, eller vad de hade haft för förväntningar...det var alltså en uppgift i andra eller tredje hand. Det är allt. Jag har aldrig läst någon skriva "vi har en Electrolux-häll och den tjuter". Däremot flera som liksom jag har E-luxar som INTE har några andra oljud för sig än vad alla märken verkar ha.

Ändå verkar det ha blivit någon sorts vandringlegend här: Electrolux tjuter, Electrolux är värst. Det tycks ha blivit så vedertaget att det dyker upp trådar som "kan ni tipsa mig om bra induktionshällar, jag vet bara att jag inte vill ha ha Electrolux för det har man ju hört att de tjuter."
Nu har jag inte själv hört någon Siemens-häll, så de KAN ju vara ännu tystare, det säger jag inget om. Men kan vi inte sluta recensera produkter utifrån "har jag hört" och "efter vad jag läst här" och hålla oss till verkliga egna erfarenheter? Det blir så lätt desinformation annars.
 
Alla induktionshällar låter, det kommer som på köpet med funktionen. Men det är inget som stör i det långa loppet. Där ju mer så att man börjar sakna ljudet om man är tvingad att använda vanliga plattor efter att man vant sig med induktionen.
 
Både min köksfläkt och kokande vatten låter mer än fläkten från min Siemens induktionshäll... Och köket är ju inte som sovrummet vad gäller acceptans av ljud ändå så tycker det är en icke diskussion att prata ljudnivåer.

En sak jag märkte med min Siemenshäll efter 5 aktiva år var att jag fick demontera den och blåsa av alla kylelement på undersidan från damm då plattorna efter tid började stänga av sig själva till och från.

En annan sak är att det är viktigt med BRA stekpannor med tjock botten för att undvika att få varmt i mitten och svalare kanter. Med rätt investerade kärl/pannor så är induktion en dröm i köket.

Har haft vår häll i 7 år nu, bytte glashällen efter 3 år då svärmor tappade en glasburk från hög höjd = spricka som sen fortplantades och spräckte hällen.

Sen tror jag man kunde koppla in den på en eller två faser, kan förklara tidigare text om att någon hade problem att den klickar och stänger av och på om man matat med en fas?
 
Vad gäller magnetfälten så tror jag att man iallafall ska ta sig en liten funderare. Har jobbat som kock i ett stort antal år och vet att det i branchen finns en stor motvilja mot att ha kraftiga magnetfält i arbetsmiljön. Där väljer man hellre gas om man vill åt den snabba effekten/temperaturregleringen. Gas har ju sina risker det med, men till skillnad från induktion känner man ju på lukten när gasen läcker vilket ger en känsla av säkerhet som inte ska underskattas.

I hemmiljö tror jag att det spelar en mindre roll eftersom man inte använder spisen i samma omfattning. Alla studier visar ju att vi lägger mer och mer pengar i köken, men mindre tid på att faktiskt laga mat.

(När gjorde någon av skribenterna i tråden ett riktigt storbak/syltkok eller kanske sin egna fond senast? :)

Summering, induktion i hemmamiljö är antagligen ok. Men är man det minsta osäker så skaffa något annat så du verkligen kommer dig för med att nyttja spisen. I slutänden är det ju fortfarande du som måste laga maten, det sker inte automatiskt.....
 
Hemmakatten
Tigger skrev:
(När gjorde någon av skribenterna i tråden ett riktigt storbak/syltkok eller kanske sin egna fond senast? :)
Nu bara måste jag göra ett inlägg i den här tråden. Jag gör alltid storkok, har en surdegsstart i kylskåpet för brödbak, gör all mat från grunden, torkar kryddor, gör pesto och köper ALDRIG halvfabrikat eller pulversoppor eller färdig såser e.dyl. Jag är mycket glad för vårt nya kök som alls inte är speciellt stort eller tjusigt och som inte heller har dyra massiva träluckor, men fungerar ypperligt att laga mat i. Det går förresten att laga mat i de flesta kök oavsettlyxutförande eller storlek. Det minsta permanenta köket var när vi bodde i husvagn på tomten mellan april och december. Ca 1 meter bänk totalt som rymde både diskho och gasolkök + en stor kyl med frysfack, gick utmärkt att laga mat där också.

Som häll idag har vi en gasolhäll, vilket var ett högst medvetet val, bl.a. utifrån de skäl som Tigger nämner, men också för att vi ligger sist i elkedjan o får strömavbrott då och då, men framförallt för att jag tycker det ger en sådan matglädje att laga mat på en gasolhäll.
 
Redigerat:
Tigger skrev:
Vad gäller magnetfälten så tror jag att man iallafall ska ta sig en liten funderare.
klipp
(När gjorde någon av skribenterna i tråden ett riktigt storbak/syltkok eller kanske sin egna fond senast? :)
Jo, det var väl min poäng också, att man faktiskt kan *fundera* lite och inte bara dröna på och acceptera rakt av. Det är väldigt mycket som man inte *vet* hur det fungerar långsiktigt. Jag kommer från en familj av forskare på bägge sidor, så jag är rätt van vid att ifrågasätta det mesta, men tycker väl att tråden här har börjat sjunka lite till pajkastning.

Egen fond, nej inte idag, men vi gjorde fisksoppa baserad på hemgjord skaldjursfond, samlar troget skalen när vi käkar räkor/kräftor/jungfruhummer/krabba/musslor och bränner av dem med lite rotfrukter. Till dessert blev det chokladfondant på mörk choklad, experimenterade lite med att trycka ner vit choklad i mitten, och sen grovmalet havssalt ovanpå till serveringen, vid sidan en björnbärssylt med lite Muscatel-vin irört. Det blev riktigt bra om jag får säga det själv, saltet var fint till den mörka chokladen. (Lindt 90% tog jag, inte så god att äta men blev bra i bakverket.)
 
Farzan skrev:
Jag har aldrig läst någon skriva "vi har en Electrolux-häll och den tjuter". Däremot flera som liksom jag har E-luxar som INTE har några andra oljud för sig än vad alla märken verkar ha.

klipp

Men kan vi inte sluta recensera produkter utifrån "har jag hört" och "efter vad jag läst här" och hålla oss till verkliga egna erfarenheter? Det blir så lätt desinformation annars.
Jag tycker nog att det kan vara intressant att ta hänsyn till vad man läst och sett på andra ställen, särskilt som många återförsäljare inte tillåter att man provkör innan köp.

Jag hänvisade till vad jag faktiskt *hade* läst, samt sett exempelfilmer, och avslutade med brasklappen att jag bara läst, inte provat själv.

http://www.byggahus.se/forum/el/4969-nan-som-har-induktionshaell-2.html
inlägg 45 och flera andra
"Har nu även vi köpt en Siemens häll (blev en EH77S502E).
Kan bara konstatera att den är mycket tystare än den vi hade innan (Electrolux EHD60020X).
Electroluxen började ge ifrån sig ett hörbart ljud vid läge5 (där ljudet sedan ökar med effekten) för att sedan vid powerläge låta riktigt otrevligt (högfrekevent oljud). Har haft Electrolux Service hemma hos oss 2ggr men de ansåg att (o)ljudet låg inom felmarginal.
Vår nya Siemens-häll är i princip lika tyst ända upp till läge 9. "

http://www.youtube.com/watch?v=0V-tlzCBCGU
"Electrolux induktionshäll med missljud. Spishällen är ca. 6 månader gammal och ska reklameras."

http://www.youtube.com/watch?v=4VF2d6LjjIE&feature=related
"Denna film visar det högfrekventa missljud som uppstår vid matlagning. Spisen är reklamerad (tack Elektrolux).
Enligt återföräljaren Elon och Elektroluxtekniker är ljudet helt normalt och det är inget fel på spisen utan på samtliga mina nyinköpta kärl från Anders Petter, Hackman och Tefal."


Missförstå mig inte nu, jag är inte alls ute efter att börja tjafsa om det här, tycker kanske att det verkar som Elux kunde behöva en extra känga så att de godtar reklamationer av dåliga felkonstruerade produkter. Då är det intressant att läsa om vad andra tycker också!

Snackade med en kompis igår, han har Siemens och tyckte inte att det var något särskilt störande ljud på den. Han hade köpt på Hemma-butiken och fått prova innan köp.
 
kamrate skrev:
Snackade med en kompis igår, han har Siemens och tyckte inte att det var något särskilt störande ljud på den. Han hade köpt på Hemma-butiken och fått prova innan köp.
Jag har ringt ElextroluxHome , Elon , Hemma-butiken , Wihtegoods och Tretti.se
Alla säger nej till provkörning
Har ringt minst 4 olika Elektroluxhome butiker, dom kan man tycka borde kunna ordna något, men icke!
 
Göran2, du får åka ner till oss i Skåne och provlyssna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.