R
Jag är inte så kunnig på det här..

Men bad- och toalettutrymmet är en tillbyggnad och ligger i källarplanet. Väggarna är av cementhålsten liksom övriga huset. Golvet ligger under markytan med ca 1 meter och området utanför är dränerat. Golvet är betong och består inte av någon fuktspärr eller isolering av cellplast. Hur tjockt golvet är idag vet jag inte.

Min önskedröm är att kunna lägga in golvvärme här med ex golvvärmematta ( http://www.legoelektronik.se/se/produkter/golvvaerme/el/golvvaermematta ) och skapa en liten relaxavdelning :)

Min fråga; går det att bila upp hela cementgolvet i utrymmet, gräva ner ytterligare och göra om allt på modernt och riktigt sätt med fuktspärrar, cellplast och allt vad man nu kan tänkas använda??
 
R
Läste här på forumet; "Har du heller ingen dränering under, så kommer värmen i golvet (min not: golvvärme) att bidra till fuktvandring UPP i grunden. Illa alltså."

Mitt problem är att jag inte vet hur det är dränerat under.. Jag vet bara att det är dränerat runt om och en källåder som rinner på utsidan mot den delen av huset.

Jag behöver ju inte gräva ner för att sänka marknivån.. utan jag kan likaväl höja takhöjden, vilket är det enklaste tror jag. Men hur mycket av befintlig betong måste jag ta upp för att lyckas med projektet? För mig blir det osäkert att lägga golvvärme utan isolering och fuktspärr, då jag riskerar fuktvandring uppåt i grunden.

På golvet vill jag ha klinker också.

Vet inte om detta var postat i rätt forumdel, då jag även tar upp frågor om golvvärme. Men jag tyckte att det föll mer på golv, då jag har frågor kring hur jag skall gå tillväga med detta från grunden.
 
Om Du bilar upp golvet och isolerar så kommer värmen att stanna i golvet och värma rummet. Fuktvandringen beror på att golvvärmen torkar ur betongplattan som då suger upp vatten när Du slår av värmen på sommaren. Men isolera så slipper Du det problemet, förslagsvis med EPS bruk som funkar bra i vårt badrum.
Hur mycket Du bilar ur får Du räkna dej fram till baklänges, klinkers + flytspackel/golvvärmeslang + EPS. Ju mer isolering dess bättre men minimåttet vet tillverkare/säljare av EPS.
 
R
Mitt badrum är 10kvm och i källarplan, lite under markytan.

Det jag kommit fram till när det gäller bilning och läggning av nytt golv, är att jag måste ta hänsyn till nivån som dräningen ligger på utsidan, och den ska vara lite under golvytan ju.

Jag vet inte hur tjockt golvet i bad- och toalettutrymmet är idag. Men man kanske kan dra någon form av slutsats ifrån mätresultat med fuktmätare??

Har läst om EPS och det verkar som ett vettigt alternativ!

http://www.epscement.com//general/documents/pdf/KB_Badrum205.pdf hittade jag det här:

EPSCement skall på golvunderlag av trä och golvytor med lös yta eller med övergångar mellan fast och lös yta, läggas i flytande konstruktion. Ytan beläggs då alltid först med plastfolie. Folien behöver ej vara av s.k. åldersbeständig typ.

EPSCement används även med fördel för läggning direkt på mark på en packad bädd av kapillärbrytande singel eller makadam, för gjutning/renovering av badrumsgolv på mark i källare. I detta fall rekommenderas en minsta tjocklek är 150 mm, för att en god värmeisolerande effekt skall uppnås. Skiktet av singel eller makadam behöver inte jämnas av innan EPSCementen läggs ut.

Vid läggning på bergytor kan singel/makadam ersättas med fiberduk plus PE-folie för att skapa ett kapillärbrytande skikt.

En sak förstår jag inte, men det handlar inte bara om golv, utan även grundarbeten. När jag gör platta på mark skall isoleringen (ex. cellplast) ligga under betongplattan. Men när jag använder EPS i badrummet behövs inte denna cellplast? Utan jag verkar kunna lägga EPS direkt på singel- eller mackadambädden.

Men med tanke på att det rinner en källåder i marken utanför mot den delen huset kan det ändå vara bra att använda cellplast under plattan? För det står ju:

EPSCement är diffusionsöppen och har en mycket ringa kapillärsugning, men kan inte betraktas som fukttätande vid läggning på mark eller andra underlag med tillskjutande fukt.
Frågan är om det även behövs isolering med cellplast (och PE-folie under cellplasten), och vad jag då över denna isolering? =Betongplatta, primer eller PE-folie, EPS (inkl. Golvvärme) o klinkers i tur och ordning.

Är det för mycket och är jag rätt ute?
 
C
För isoleringens skull behövs det inte, men för dräneringens skulle kanske, men det är väl därför man ska se till att ha makadam under?

För övrigt:

EPS = Expanderad polystyren = vanlig jävla frigolit = cellplast. Det är alltså smulad frigolit och betong blandat i princip (för att hårddra det) i "EPS-betong" eller EPSCement som dom lite felaktigt har döpt det till.
 
EPS är isolering, överraskande effektiv i vårt källarbadrum. Behöver Du nåt mer så är det i så fall skydd mot fukten underifrån men generellt i badrum i källare gäller att man INTE ska fuktskydda hela golvet utan fukt ska kunna vandra ut/in genom golvet. Man sparar en fyrkant i mitten av rummet och lägger tätskikt i duschen och utefter väggarna i princip.
 
R
Jag har igår gjort ett spontaninköp av Sundolitt s100 (100mm), som jag i o för sig kan ha till annat än badrummet.

Men hur ter sig denna lösning; makadam alt. singel i botten, ett lager Sundolitt, armering + vanlig betong (med golvvärme el), samt klinker?

Jag har bestämt mig för att göra jobbet ordentligt! Och i det ingår att bila upp golvet :) Men hur mycket sämre är denna föreslagna lösning jämfört med EPS-bruk?

Tacksam för svar och kommentarer :)
 
S
Du skriver att du lika gärna kan ta på höjden, hur mycket är du beredd att bygga upp golvet? Om du kan tänka dig att bygga upp 10-20cm så är problemet löst :)
 
R
Åh, inte bara jag som är vaken :D
Jag kan tänka mig att bygga upp höjden 10-20cm, eller det som krävs. Tänker ju höja taket som du lagt märke till :)
 
Skulle säga att det är ju hyfsat mycket mer arbete att bila upp golvet...dessutom om du gjuter med riktig betong så ska ju den torka ut betydligt längre än tex EPS. Dessutom måste du väl ändå flytspackla för att få fall...

Använde EPS betong i helgen när jag hjälpte min far att göra om sitt badrum. Detta gjöt vi uppe på hans oisolerade betongplatta. Här vet vi ju i och för sig att det är ordentligt dränerat under... Men det var faktiskt väldigt smidigt, vi gjöt EPS på lördagen (tog ca 2h, ca 5kvm), och la värmeslingor och flytspacklade på söndagen.
 
R
Jag vet inte hur det ser ut under nuvarande betong, men antagligen är det inte så bra. Jag vet inte heller hur tjockt lagret av betong är.

Vet inte om jag vågar lägga eps-bruk direkt på, utan exempelvis någon mer isolering undertill.
Jag får "grunna" ett litet tag till så det faller på plats.
 
Redigerat:
S
Jag är inte alltför duktig på detta område, men jag skulle helt klart titta på t.ex. platonmatta med 15cm cellplast ovanpå, sedan några cm förstärkt flytspackel med golvvärme i. Det borde vara hyfsat enkelt och ge en liten energiförlust.
15cm cellplast motsvarar 30cm EPS-cement
 
R
Är det en dålig lösning att ha 2 lager plattor med Sundolitt S100, alltså cellplastisolering med 200mm, och gjuta en armerad platta ovanpå med EPS-bruk??
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.