Hej!

Har precis fått uppsatt en fondvägg av råspont i sovrummet. Råsponten låg inomhus i 10 dagar innan den målades med schellack (stavas det så?) och sen grundades med grundfärg. Därefter skruvades den upp och målades en gång till med väggfärg. Tyvärr syns inga springor alls mellan brädorna nu :( tror ni att de krymper mer så jag får fram springor?
 
Beror på hur torr den var från början och hur torr luft ni har inne
 
Nytt trä som täckmålas för snabbt spricker alltid,10 dagar i rumstemp är inte mkt,förr lät de ofta virket anpassa sig till husets rörelser i flera månader innan behandling.
 
Den kommer krympa. Att hitta torr råspont är i princip omöjligt.
 
Om den från början hade normal fuktkvot för byggnadsvirke spelar de där 10 dagarna inomhus inte nån roll. Ett år hade varit mer lagom.
 
kan bara hålla med andersmc. Satte själv råspont som jag linoljemålade. Tror att de låg inne minst 1 månad, men det blev sprickor efter ett tag. Skall tillägga att jag gillar sprickorna, men det är ju en helt annan sak.
 
Hur du än gör så kommer springorna vara minst i augusti och störst i februari (ca).
 
Trä som material kommer att röra på sig med årstiden, sedan skiljer det mellan olika träslag. Minst syns det på lackade eller oljade ytor där man redan från början vill framhäva träytan och där ev. sprickor blir en del av utseendet.
Vi har satt vitmålad granpanel i taket, men den kvistlackades och färdigmålades innan uppsättning. Däremot så lätt vi mindra kvistojämnheter, mm, vara kvar då det är "riktig" träpanel och inte någon pressad skiva.
Låt väggen vara och så stryker du den igen om ett år, vintertid, när det är som torrast om du vill göra någon förbättring. Man blir också hemmablind fort :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.