Tänkte höra om någon här på forumet har något bra tips för golvläggning i vår planerade relax/spa i källaren. Huset vi bor i är byggt 1935, osäker på isolering under betonggolvet i källaren (och om det är lämpligt att då lägga in golvvärme)...

Funderar på att överge tankarna på kakel/klinker och i stället se mig om efter en stabil plastmatta. Den mattan bör i så fall uppfylla mina krav på liten halkrisk och hållbar, gärna kvalitét i överkant. Tänker mig en matta typ som man lägger in i anläggningar där ex slalompjäxor ibland vandrar.

Samtidigt vill jag inte ha en matta som är alltför kall...ja, vad säger du med synpunkter om detta? Vi pratar om en golvyta i storleksordningen 40 m2 och i samma utrymme finna också en bastu som redan är byggd.

Tacksam för synpunkter!
 
R
Jag är inte bra på det här, men läste någonstans att det kan bli fuktvandring uppåt (från marken in i huset) när man har golvvärme utan isolering, dränering m.m.

Sedan är jag tveksam till plastmatta pga att den inte släpper igenom luft utan är helt tät. Det säkraste är nog klinker ändå.
 
På betonggolvet i ladan (inrett rum med värmepump) la jag laminat med platonmatta under, funkar sketbra, men skall du ha värme i golvet är väl iaf klinker oslagbart. Är ju så jäkla skönt och gå på uppvärmda klinkersgolv. Tycker jag då.

Elektrisk golvvärme på betonggolv är dyrt, har du ingen iso i betongen är det fan så dyrt.

Skippar du golvvärmen är det bästa du kan göra platon och laminat.
 
R
Arnold: En fråga; hur mycket menar du med dyrt? Typ kostnad per år..
 
Kostnad per år vet jag inte, jämfört med annat alltså, bara att det säger sig självt att en betongsula är förbannat dyr att värma upp samt att den ju läcker fruktansvärt med värme till omgivningen, så att säga.

Med en korrekt isolerad betongplatta....ja, kanske. Oisolerad ??? Nej. Om du frågar mig. Golvvärme är skönt, men dyrare än traditionell uppvärmning.

Däremot golvvärme i ett helt nybyggt hus där golvvärmen planerats in från början kan jag tänka mig att uppvärmningen inte blir jättemycket dyrare, men det är ju en annan femma. Du blev inte mycket klokare av mitt svar, men det var ett svar iaf. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.