Arrende

Vi har en stuga på en tomt som vi har betalat arrendeavgift årsvis till markägaren i 40 år, vi vill nu upprätta ett arrendekontrakt med markägaren men han vill inte skriva något sådant. Vad har vi för möjligheter att få till ett kontrakt. Har markägaren möjlighet att köra bort oss från tomten?
Mervi
 
Jag fattar det som att bara "lägenhetsarrende" kan vara muntliga, övriga måste vara skrifliga (för att ge besitningsskydd).

Lägenhetsarrende upphör vid avtalad tid, eller om ingen tid är avtalad den första fardagen efter sex månadess uppsägningstid. Fardag är 14:e mars


Så jag skulle tro att ni inte har några möjligheter att tvinga till ett kontrakt, och markägaren kan köra bort er från tomten (med uppsägningstid enl. ovan).
 
Hemmakatten
Utan att vara expert men med tanke på att ni har arrenderat marken under 40 års tid och att ni har en stuga där (byggd av er antar jag) så verkar det obilligt att ni skulle kunna avhysas med några månaders varsel.

Jag skulle ta kontakt med advokat för att reda ut frågan. Eller åtminstone börja med att ställa en fråga till advokaterna i expertpanelen här på byggahus. Advokaterna når du från förstasidan och därifrån klickar du på 'Ekonomi & Juridik'
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.