Är det någon som vet vad som menas med maskinkostnad?

Jag har fått en faktura med maskinkostnad specificerad 17 timmar och manuellt arbete 19 timmar, (grävarkillen har totalt arbetat 17+19 timmar hos mig), borde inte ROT-avdraget vara för 36 timmars arbetstid?

Är maskinarbete den tid då föraren sitter i sin grävare och utför grävarbete också berättigad till ROT-avdrag eller är det bara den delen av fakturan som visar manuellt arbete som ligger till grund för ROT-avdraget ? (med manuellt menas i detta fall när han slipade bort tjäran och satt Isodrän. Annars blir det ju inte något ROT-avdrag om en gubbe sitter i grävaren.
 
Detta är en del av problematiken med ROT, entrepenören åste ha maskintid för att kunna dra kostnader för maskinen och diesel mm så den delen är såvitt jag förstår att jämnställa med material eller maskinhyra och inte rent arbete som är avdragsgillt..
 
Men själva tiden som han sitter i grävaren ska väl delas upp i en kostnad för grävmaskinen och en timkostnad för han som sitter i den.
 
Har ringt skatteverket idag och fått besked att "gubben" är avdragsgill enligt ROT-avdrag, men inte själva maskinen. Det var alltså som vi trodde.
 
Jo så vet jag att det är, men då bör ju grävaren dela upp tiden när han använder grävmaskinen i en kostnad för själva maskinen och timkostnad som gubben i maskinen.
 
fremar skrev:
Jo så vet jag att det är, men då bör ju grävaren dela upp tiden när han använder grävmaskinen i en kostnad för själva maskinen och timkostnad som gubben i maskinen.
Det är ju det han har gjort :confused:
 
vi har fått en räkning nu där grävaren har delat upp grävtimmarna på 325 för manuellt arbete och 284 för grävmaskinen per timme. Det är ju bra för då får vi ju mer att göra rotavdrag på! Och denna gången hoppas jag att det fungerar och att dom har kollat upp det hos skatteverket, första räkningen hade rotavdrag på HELA summan (bortsett från materialet) och det hade inte blivit godkänt.
 
ljungskulla, du vet väl att den som utfärdar fakturan är ansvarig för att arbetet har beskrivits rätt och får ta risken att SKV har synpunkter på vad som är ROT eller ej?
 
Nej det visste jag inte säkert. Men vi tog det säkra före det osäkra, hade inte skatteverket godkänt fakturan kanske grävaren trott att det berodde på att vi använt hela kvoten redan..och fått betala allt! Sen står det ju på deras hemsida med vad som gäller så det borde ju inte vara så svårt..bättre att det blir bra första gången :)
 
När jag pratade med skatteupplysningen för några veckor sen förklarade dem att maskinföraren INTE var avdragsgill.

Dvs en arbetare är avdragsgill när han går utanför sin maskin och jobbar med en spade, men så fort han hoppar in i sin maskin så försvinner rätten till ROT avdrag.

Jag tyckte att det lät konstigt.
 
Jag kontaktade Skatteverket i samma fråga. De sa att arbetskostnaden för maskinföraren är avdragsgill och att det kommer en ny blankett för detta ändamål i maj 2010!!!!
Men det beror på vilken sorts arbete, i mitt fall avsåg arbetet grävning för dränering och det skulle vara OK.
Tydligen flera bud för samma sak.
 
Dränering är avdragsgillt,byte VA servis är avdragsgillt. Dessa jobb går ej att göra utan grävmaskin, alltså måste det vara ok att dra av för dessa jobb när gubben är i maskinen.
 
somelvis skrev:
alltså måste det vara ok att dra av för dessa jobb när gubben är i maskinen.
Det är inte en självklar slutsats.
 
somelvis skrev:
Dränering är avdragsgillt,byte VA servis är avdragsgillt. Dessa jobb går ej att göra utan grävmaskin, alltså måste det vara ok att dra av för dessa jobb när gubben är i maskinen.
Varför skulle de inte GÅ att göra det utan maskin? jag vet då tillfällen det varit tvuget att handgräva för iaf dränering pga av begränsad åtkomlighet som tex ute på öar eller trånga passger.
 
Varför kan inte skatteverket gå in med en schablon? De är ju så bra på att använda schabloner i övrigt :)
Tex att av maskinkostnaden räknas 30-40% som arbetskostnad och resten är för själva maskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.