Funderar på att sätta centraldammsugar enheten i fristående garage. Vad skall man tänka på? Min tanke är att lägga 51mm cetraldammsugarerör i markavloppsrör som sen kommer upp i husgrund, givetvis isolera på ngt sätt, förslag och idéer mottages tacksamt!
 
Jag kan ingenting om centraldamsugare, men blir det inte en himla massa rör att rensa om (när?) det blir stopp?
 
Nyfniken skrev:
Jag kan ingenting om centraldamsugare, men blir det inte en himla massa rör att rensa om (när?) det blir stopp?
Har inte haft stopp på 6 år.... dammsuger varje dag OCH har barn.....
 
MathiasS skrev:
Har inte haft stopp på 6 år.... dammsuger varje dag OCH har barn.....
Barn? pffft! Långhårig katt?
 
Nyfniken skrev:
Barn? pffft! Långhårig katt?
Det skulle möjligen vara min fru som räknas till den kategorin.
 
Nyfniken skrev:
Jag kan ingenting om centraldamsugare, men blir det inte en himla massa rör att rensa om (när?) det blir stopp?
Det blir inte stopp, har haft centraldammsugare i 3 hus sen 1988 utan några stopp nånsin.
Svärfar har sin i garaget som är vidbyggt men rören är dragna under takfoten och upp genom kallvinden men han har ingen isolering på rören, verkar funka ändå.
 
Har haft c-dammsugare i fem år och inte haft några stopp ännu. Vi har valt många uttag så att vi klarar oss med kort are slang. Vi har dessutom en slang per våningsplan. Mindre att släpa runt på men det kräver givetvis förvaring på mer än plats.
 
Är på jakt efter centraldammsugare till vårt hus. Finns ju en del olika fabrikat och olika prisklasser. Är det egentligen någon väsentligt skillnad i kvalitet och användarvänlighet?
 
Vår första var en Allaway inköpt 1988 och höll i över 15 år alla fall. Vår andra var en Electrolux inköpt 1995 (böt hus) den var det bättre sug i och bra funktion/kvalitet fungerade fortfarande när vi träffade nuvarande husägare för 2 år sen. Vår tredje var också en Electrolux inköpt 2003 den va inge bra, inlämnad 2 ggr på reparation av start/stopp-funktionen i centralenheten (garantirep båda gångerna men besvär med att lämna/hämta och va utan) av/på i slangen fungerade dåligt från år 2 fungerade ibland och ibland inte. Centralenheten "brann upp" i våras, rekommenderas icke!
Har nu en Husky vilken ger ett bra intryck och fungerar bra men vi har bara haft den monterad sen i lördags så kvaliteten vet jag inte än :)
 
Vårt nya hus på ca 160kvm har förberett för centraldammsugare, alla rör är dragna och det finns varsitt uttag på över och undervåningen.
Det enda som saknas är enheten (i garaget) och en eller två slangar (en för varje våning).

Ni som har centraldammsugare vad är det som är så himla bra med dem och som ni rekommenderar?
Just nu har vi en vanlig dammsugare på varje våning, och vad jag förstått så tar en centraldammsugarslang rätt så mycket plats om man skulle byta? Och någon menade på att det är bökigt att dammsuga med den långa slangen.
Även om det inte är så mycket pengar vi talar om, men hur kan jag motivera mig själv och sambon till att göra klart anläggningen? :)

och finns det någon som haft centraldammsugare och gått ifrån det, så skulle jag gärna ta emot erfarenheter och synpunkter på varför...
 
Jag har aldrig heller riktigt förstått själva grejjen med en centraldammsugare om man nu inte är väldigt överkänslig mot damm. Skrymmande och en massa släp på slangar runt om i huset och dessutom fula uttag i väggarna.
 
Fördelar är att ljudet är avsevärt mindre störande, att det är otroligt mycket mer bökigt att släpa runt på en dammsugare i änden på slangen som fastnar i mattor, möbler, dörrfoder etc och dessutom lämnar märken efter sig på dessa och att de minsta skräppartiklarna inkl. microorganismer, bakterier och virus som kan trivas i skräp och matrester blåser ut utanför huset istället för ut i inomhusluften (nej det finns INGA filter som stoppar allt) på köpet slipper man lukten av gamla sopor också som kommer ur en dammsugarpåse alt slipper man prfymdoften från kulorna man hällt i för att ta bort lukten.
Installationen talar emot för den är förstås krångligare än att ställa in en vanlig dammsugare men annars har jag aldrig kommit på nån nackdel.

Men om Du bara väntar lite så kommer lika många skäl emot snart att redovisas för frågan har diskuterats förut och det finns som vanligt både dom som är för och dom är emot :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.