Renoverar källare i mitt hus från -36. Lite grovt beskrivet så blir det kalkputsade väggar med vit silikatfärg och klinkers på golv. Ett litet problem utgör dock den sotningslucka jag fick monterad när pelletspannan installerades. Den luckan sitter inte i pannrummet utan i golvhöjd i en "hall" utanför som jag hade tänkt att ha hyfsat fräsch. Vad 17 ska man ha för väggmaterial/färg kring en sådan? Vit färg på skrovlig puts känns sådär smart med tanke på sotarns jobb...

Ska man ha en "fondvägg" just där, dvs putsen målad med någon mörkare färg eller ska man kanske sätta kakel, eller.....

sotlucka.jpg
 
Kan du inte sätta en plåt av rostfritt runt, typ som en gammaldags plastram runt belysningsknapparna som man hade förr? Kan ju se lite tufft ut! Vad är det för mtrl i sotningsluckan?

Vilket ritningsprogram använder du?
 
Har vart inne på det där med plåtram också. Av någon anledning är jag lite tveksam, vet inte om det skulle ge lite sjukhuskänsla :-/ ;) Men absolut, är ett alternativ. Har vi några mer förslag :D

Visio är programmet, funkar lysande för en hemmapulare. Skulle vilja kunna köra i 3D (typ vid rördragninsplanering) men inte hittat ngt program jag tyckt om alt förstått
 
Jag har också en sotlucka på "samma ställe". Mina väggar är putsade med vit silikatfärg. Jag har inga problem med att hålla det rent där. Jag har faktiskt inte tänkt på att det är skitigt där efter sotaren..men min sotare är kanske extra försiktig i min fina källare ;D
Jag tror inte du behöver fundera på det.. jag hade kört som du tänkt och sen tänkt ut något annat den dagen problemet uppstår.

Lycka till! :)
 
Sotarna brukar använda damsuggare så det blir inte så smutsigt efretåt :). Annars skulle jag välja en rad kakel runt luckan och hela vägen upp .... om bara som dekorationsakcent ;)
gaia
 
Tackar för era tips och erfarenheter!!! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.