Hej!

Skall dränera om huset och skall i samband med detta även byta avloppet ut till tomtgräns. Hade även tänkt att byta vattenledningen då jag trodde den var av järn. Nu har det visat sig att den är av koppar och nu undrar jag vad det finns för fördelar och nackdelar med att behålla respektive byta ut den? Blir plast ifall den byts ut.

Avloppet och vattnet följs åt så det kommer ändå grävas där. Vattenledningen är från -54 och jag antar att den är skarvad då det rör sig om ca 20m till tomtgräns.

Mycket tacksam för era synpunkter, kändes så självklart då jag trodde den var av järn... Min grundinställningen är att jag efter detta inte vill gräva upp tomten de närmsta 50 åren och då kanske det bästa är att byta ut den, eller? :confused:

Mvh

Andreas
 
Byt ut den! Finns ingen anledning att behålla gamla rör om Du gräver upp tomten, har själv gjort precis samma sak och så kul var det väl inte att gräva? :D Vet inte om koppar fäller ut nåt som inte är hälsosamt men jag skulle byta ändå, ny plastslang håller längre än gamla rör tror jag.
 
Håller med ,det är ingen större kostnad i det stora sammanhanget
 
Tackar för svaren, då blir det utbyte! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.