M
Hej,
Är på väg att kasta ut oljepanna och tank i vårt nyköpta hus.
Hade tänkt att sätta in ett sk basturum.

Är det någon som har några tips på bra priser, värt att tänka på etc. ?
:-?

 
Hej,

Jag gjorde det du planerar förra året, i mitt hus så hade den förra ägaren installerat bergvärme och då tagit bort oljepanna och oljetank. Jag bilade bort klacken där oljepannan hade stått och jämnade ut golvet med betong, efter målning av golv och väggar så monterade jag en bastu från http://www.trabyggarna.com/ Jag är mycket nöjd med byggsatsen och den var billig jämfört med många av de alternativ jag hittade. Allt ingick, glasdörr, bastuaggregat, belysning, färdiga vägg och takelement, täcklister + spik och skruv.

Vi har nu använt bastun i nästan ett år och är mycket nöjda. Firman i kalix har många standardstorlekar och kan också göra special, vi köpte typ 26 Hörn (1750x1500) som var den som passade bäst i rummet.

MVH Hans
 
Byggsats eller inte.... Det mesta som gäller för bastubyggande (fukt etc) gäller även för byggsatser.
 
M
Tack för svaren.

Hans,
Följde alla instruktioner med byggsatsen (inkl det kring fukt etc.) ?

Mvh Magnus
 
Hej,

instruktionerna var kompletta men notera att detta är en bastu som byggs fristående i rummet och där väggarna är redan kompletta med fuktspärr och isolering. Det som behöver förberedas i rummet är att golv och väggar har lämplig ytbehandling och att ventilationen är tillräckligt. I mitt fall så är rummet på nedre plan med betonggolv och väggar av putsad och målad ytong och det finns också en golvbrunn så jag har inte gjort någon speciell behandling av rummets ytor förutom målning.


MVH Hans
 
M

Hej igen,
Det låter bra. Det var precis så jag hade hoppats på att det skulle vara.
Mitt nuvarande pannrum har klinkers på golv och betong väggar, så jag hoppas att jag inte skall behöva göra några ingrepp för att ställa in basturummet.

Mvh Magnus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.