Hej
Har en fråga som jag och snart sambon funderar över, huset vi köpt har en inglasad altan som ganska enkelt kan byggas om till en åretrunt uteplats.
Frågan är om man sätter in en braskamin i altanen efter ombyggnad för att ha som mys och uppvämning, åste skorstenen då gå 1m över taknock som när man installerar i ett hus???
Vi kommer inte att elda hela tiden i kaminen.
Huset är 2 vån högt och det vore bökigt för att inte säga farligt med 4 meter skorsten ovanför ett altantak :D visserligen är det betongpannor men ändå...

Tacksam för råd o tips

arnold
 
Hemmakatten
Det handlar om att (ohälsosam) rök inte skall kunna blåsa in i huset vid olika vindar. Och uterummet är faktiskt en del av huset. Så ja, skorstenen måste gå över nock, dock tror jag kravet på 1 meter kan modifieras något om förusättningarna är goda. Skorstenen måste förankras med några slags snedsträvor, man kan inte ha en plåtskorsten vaja fritt 4 meter hög.

Har för mig att det är andra/lättare krav på en pelletskamin pga att förbränningen i princip är total, men vågar inte svära på det.
 
Hej,

Pelletskamin finns med endast ett utblås genom väggen. Vet bland annat att Färingsö Trä utanför stockholm säljer dem. Vet dock inte mer än så om dem men det kan ju vara värt att kolla upp.

Mvh Håkan
www.walltorp.net
 
Skorstenen behöver iofs inte dras en meter över nock, däremot alltid minst till nock och minst en meter över där den går genom taket.
 
tack för svaren skall kolla upp pelletskaminen,och samtidigt slå en signal till sotaren (om inte han vet kanske han kan hänvisa vart meddelar isåfall ).I vilket fall så är ju mysfaktorn mycket högre o priset mycket (förhoppningsvis) lägre med någon form utav eldad uppvärmning .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.