Hej på er

Jag skall bygga ett hus. Jag skall göra det mesta av arbetet själv.
Jag har stor erfarenhet av hus och bygge. Detta blir mitt femte hus.

Jag skulle bara vilja höra lite åsikter om material och priser.

Jag har funderingar på att bygga huset med nån av följande lösningar/material:
Besta http://www.besta.se/
Dorocell http://www.dorocell.se
Foamsystem http://www.foamsystem.se/
Isoleca-block
Lättbetong-block
annat alternativ (tipsa gärna)

Vad säger ni om dom olika alternativen?
Fördelar/Nackdelar
Någon som har erfarenhet att bygga ett nytt hus i nått av dem?
Pris, vilket är det mest prisvärda alternativet?
osv.

Jättetacksam för massor av åsikter, tips och ideer.

Hälsningar
Jesper
 
Har du kollat på Sundolitt kub?
Som LEGObitar som du fyller med betong när väggarna är armerade och klara.
www.sundolitt.se
Vi håller på med ett hus i detta material och är nöjda.
mvh Lotta
 
Hej Jesper,

Jag är inne på samma linje som du med DoroTherm och Besta Block. Har själv sökt länge efter vettiga material. Vi skall bygga vårt 3:e hus och gör då ett passivhus.

Hur har det gått för dig, börjat än eller?

Mvh
Cynkan
 
Har byggt med Besta och det var hur bra som helst. Lätt och smidigt, väger ingenting så man sliter inte ut sig. En stomme reser man på en dag om man är ett par stycken.
 
hydromatics skrev:
Har byggt med Besta och det var hur bra som helst. Lätt och smidigt, väger ingenting så man sliter inte ut sig. En stomme reser man på en dag om man är ett par stycken.
Vad fick du betala per/m2 vägg?
 
Mikael_L
Jesper_Valfridsson skrev:
Jag har funderingar på att bygga huset med nån av följande lösningar/material:
Besta [länk]
Dorocell [länk]
Foamsystem [länk]
Isoleca-block
Lättbetong-block
annat alternativ (tipsa gärna)
Du har en rätt bra spridning på tänkbara material... ;)


En kompis till mig byggde med besta för en 3-5 år sedan (tiden beror på om man menar byggstart eller slut :surprised:), han verkar bara vara nöjd hela vägen.
Han har dock inte byggt något annat hus, så referensobjekt saknas ju.

Hans uppvärmingskostnader är förvånansvärt låga, jag undrar t.ex. om han verkligen byter luften i huset 12 ggr/ dygn.

Han reglade på med ytterligare 95mm + 95mm isolering på insidan, som installationsskikt och extra isolering.

Han + några vänner reste hela husets 1:a våning på 1-2 dagar, nästa dag var gavelspetsarna klara , sen limträbalk i nock och takåsar, sen råspont.
Jag har inte riktigt 100% koll, men det var vädertätt på mindre än 2 veckor iaf. Allt gjort av amatörer... :), dvs ingen tidigare byggerfarenhet.

Jag kan förhöra mig om du har några speciella funderingar.
 
Hej Jesper,

Låter som om kompisen valde rätt med att isolera insidan med 2x95mm. Ventilationen är som du säger mycket viktig och än viktigare är att ta hand om den värme som finns i huset och inte bara skicka ut den till kråkorna.

Det som känns intressant nu med Besta blocken är att få höra lite från folk som din kompis om de upplevt några nackdelar så här några år efter bygget. Det tar ju normalt några år innan saker och ting visar sig.

Saker och ting som man "ångrar" kan ju vara hur man har drevat och tätat fönster, en del säger att man skall använda fogskum, andra inte pga att den innehåller för mycket luft och däri inte ger någon isolerande funktion.

Du får gärna fråga om han "ångrar" något :) Något han skulle gjort annorlunda om han byggde idag...

Mvh
Cynkan
 
Hej alla,
jag är nyfiken på fler erfarenheter av 'byggblockshus' av olika tillverkare, ös gärna på med fler erfarenheter :)

//Erik
 
Hej
samma intresse här också, är väldigt nyfiken på prisuppgifter för dessa hus, framförallt Besta, någon som vet skillnade i pris mellan deras olika väggtjocklekar?
 
Är det ingen som vet hur mycket kvadratmeter priset är på Besta-blocken? Gärna på båda tjocklekarna. I alla fall mellan tummer och pekfinger... Är oerhört nyfiken på detta då jag precis är klar med vårt hus och funderar på att bygga ett nytt större hus :p
 
Devilmind skrev:
Är det ingen som vet hur mycket kvadratmeter priset är på Besta-blocken? Gärna på båda tjocklekarna. I alla fall mellan tummer och pekfinger... Är oerhört nyfiken på detta då jag precis är klar med vårt hus och funderar på att bygga ett nytt större hus :p
Svårt att säga Besta levererar hela stombyggsatser med takstolar och mellanbjälklag, och alla hus är olika beroende på hörnblock och vinklar.
Jag har själv byggt ett Bestablockhus och betalade för 3 år sedan ca 1450 kr/m² väggyta (arean för fönster och dörrar medräknat)
I det ingår även K-ritningar för stommen och grundläggning.

/Patrik
 
Jag undrar om det är stor pris skillnad mellan de olika blocken från Besta? Vi funderar på att bygga med passivhusblocket och med ecogrund. Det borde vara en bra kombination tänker jag. Är det någon som vet?
 
Varför har du valt bort ISORAST som möjligt val? Detta system ger ,vad jag kan förstå, den bästa isoleringen. Men vad är deras stora nackdel??
 
Är det någon mer som funderat på att använda besta-blocken tillsammans med metallreglar för att sedan använda 100mm lättbetong som ytskickt invändigt? På så sätt får man bort en trä (som potentiellt kan mögla) samt skapar lite mer av värmetröghet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.