Håller på och skall montera en egenhändigt ihopsnickrad hatthylla på betongvägg. Hatthyllan väger en hel del så man funderar ju på vilka plugg man skall använda och hur många pluggar man behöver. Finns det någon tumregel att ta fasta på i det här fallet (typ "röda plugg håller för x kilos belastning osv...").

//Christian
 
Ta bruna eller blåa plugg och 6 eller 8 mm spaxskruvar det håller! Kan tänka mig runt 50 kg per plugg typ...minst.....Om du inte har gjort en homgen enkubiks klump i gjutjärn....
 
Dey finns nån slags klister att trycka i hålen i betongen innan man trycker dit pluggen. Jag använde det för länge sedan på, just en hatthylla som ideligen rasade ner. Det var lättbetongväggar. Inte minns jag vad det hette, men bra blev det. Kolla i bygghandeln.
 
mr Z skrev:
Ta bruna eller blåa plugg och 6 eller 8 mm spaxskruvar det håller! Kan tänka mig runt 50 kg per plugg typ...minst.....Om du inte har gjort en homgen enkubiks klump i gjutjärn....
Hmmm... Vad är spaxskruv? Har jag nog aldrig hört talas om...

//Christian
 
Väldigt bra skruvar med sågande spets och väldigt stadiga. Otroligt vassa skruvar.

Bra kvalitet helt enkelt.

Finns på de flesta välsorterade järnhandlare.

www.spax.com/gb/spax.htm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.