Ska sänka taket i ett badrum vars tak är betong.
Visst kan jag använda vanliga gipsplattor? Hur breda bör reglarna i taket vara? För det ska dit spots. Och monterar elektrikern spotsen på skivorna och man sen sätter dit i taket? Eller hur kommer man åt.
Och hur gör jag för att fästa reglarna i taket, borrar jag och sätter dit pluggar och skruvar fast dom?
 
  • Gilla
HannesGbg
  • Laddar…
Jag hade personligen satt stålreglar som en ram runt om på väggen och sen lagt in reglar av trä i dimensionen 45x45mm med cc300.

http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=4347
http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28543

Med tanke på att du har betong idag så har du inga krav på hur stort mellanrummet ska vara då det annars ska vara minst 100mm till brännbart material.
I annat fall får man fälla in burkar som brandskydd.

Beroende på hur stort badrummet är så kanske du ska ha grövre reglar för bärighetens skull,
men det är svårt att avgöra när man inte vet mer.

Finns många lösningar, men personligen tycker jag detta är den enklaste.
Med stålregeln som en ram så behöver det inte vara så noga med längden på reglarna som ska läggas in i dessa heller ju.

När detta är gjort ska slangar och kabel dras till spotlighten och sen mäter man in var man har dessa placerade och ritar en skiss på det.
Med lätthet fästes slangen i träreglarna där man vill att spottarna ska placeras sedan.

Sen gipsar man igen taket med 13mm gips och spacklar samt målar.

Sist tar man hål för spottarna och kopplar in dessa.
 
Redigerat:
Jättebra svar! Tackar:)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag hade personligen satt stålreglar som en ram runt om på väggen och sen lagt in reglar av trä i dimensionen 45x45mm med cc300.

[länk]
[länk]

Med tanke på att du har betong idag så har du inga krav på hur stort mellanrummet ska vara då det annars ska vara minst 100mm till brännbart material.
I annat fall får man fälla in burkar som brandskydd.

Beroende på hur stort badrummet är så kanske du ska ha grövre reglar för bärighetens skull,
men det är svårt att avgöra när man inte vet mer.

Finns många lösningar, men personligen tycker jag detta är den enklaste.
Med stålregeln som en ram så behöver det inte vara så noga med längden på reglarna som ska läggas in i dessa heller ju.

När detta är gjort ska slangar och kabel dras till spotlighten och sen mäter man in var man har dessa placerade och ritar en skiss på det.
Med lätthet fästes slangen i träreglarna där man vill att spottarna ska placeras sedan.

Sen gipsar man igen taket med 13mm gips och spacklar samt målar.

Sist tar man hål för spottarna och kopplar in dessa.

Vad exakt är det stålregeln är bra för? Jag är inte med där alls.
Jag har samma planer som trådskaparen men jag har enbart tänkt att köra 45x45 reglar och sedan spånskivor under.
 
Stålreglar är garanterat raka och brinner inte. Träreglar är alltid sneda och brinner fint, spån skivor brinner också och bör undvikas till spots.
 
Redigerat:
Plåtregeln är L eller C formad, vilken dom andra reglarna vilar på. Funkar med träregel på väggarna också. Tycker personligen det är enklare med bara stålreglar till hela taket. Bl a Gyproc ( http://gyproc.se/konstruktioner/undertak+och+innertak) har hela system för innertak. Spånskivor ska du inte använda.
 
B
spånskivor i badrum?
 
Ja, som andra redan har svarat dig så är det bara fördelar med plåten.

Mycket lättare att fästa upp de som är C- eller som jag säger U-formade och de bildar en ram runt badrummet på väggen i höjd med där man vill ha det nya taket.
Träreglar är mycket jobbigare att fästa på väggen och sen måste reglarna däremellan sågas exakt för att de ska passa in i ramen som är satt på väggen och det är betydligt mer arbete med detta.
Dock föredrar jag att fälla in träreglar däremellan eftersom det är lättare att skruva takgipsen i dem än i plåtreglarna.
Spånskiva har inte i ett badrum att göra överhuvudtaget.
Det materialet duger till skåpsstommar eller liknande...men inte mycket mer. ;)
 
Oj, nu var jag visst ute och seglade.
Jag har tittat på dessa spånskivor och jag har tänkt att ha dom i badrum, kök, hall m.m.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-1026.aspx

Men jag ska med andra ord absolut inte ha dessa i badrum?

Inte heller i något annat rum eftersom jag ska ha spotlights överallt?

Min fråga blir då vilket innertak jag istället ska ha?

Hur fäster man stålskenan i betongtaket?
 
Jag rekommenderar dig som sagt inte att ha dem i badrummet då spån är väldigt fuktkänsligt.
Förvisso målas de ju med våtrumsfärg, men ett vanligt gipstak som målas vitt blir ju precis lika snyggt till helt andra pengar.

Stålskenan fäster du på väggen i den höjd där du vill att det nya innertaket ska hamna.
Då räcker det oftast att bara skruva den i reglarna om du nu har regelvägg.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Jag rekommenderar dig som sagt inte att ha dem i badrummet då spån är väldigt fuktkänsligt.
Förvisso målas de ju med våtrumsfärg, men ett vanligt gipstak som målas vitt blir ju precis lika snyggt till helt andra pengar.

Stålskenan fäster du på väggen i den höjd där du vill att det nya innertaket ska hamna.
Då räcker det oftast att bara skruva den i reglarna om du nu har regelvägg.

Då bestämmer jag mig för att köra gipstak i hela lägenheten, detta verkar okej eller?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-07212.aspx

Sedan köpa vit våtrumsfärg till skivorna i badrummet och vanlig vit takfärg till kök, hall och sovrum?

I badrummet så är det nog ngn form av murvägg, jag bifogar en bild på väggen.
Några reglar finns nog således inte.

Hur brett ska stålskenorna sitta då? Och i vilken mönster?
Funkar dessa tro?
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-20814.aspx
Har jag förstått saken rätt att dessa bygger ner taket med 45mm?
 
  • SL381681.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Låter bra med allt utom att du missförstått användandet av stålskenorna.

Tänk dig skenan som ett U där bottnen av U skall ligga mot väggen och fästas i densamma som en ram runt hela rummet vid den höjden där du vill att ditt nya tak ska komma.
Mellan dessa på det kortaste avståndet ska du fälla in 45x45 reglar som då kommer att ligga in i dessa U-profiler med cc 300.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Låter bra med allt utom att du missförstått användandet av stålskenorna.

Tänk dig skenan som ett U där bottnen av U skall ligga mot väggen och fästas i densamma som en ram runt hela rummet vid den höjden där du vill att ditt nya tak ska komma.
Mellan dessa på det kortaste avståndet ska du fälla in 45x45 reglar som då kommer att ligga in i dessa U-profiler med cc 300.

Du får ursäkta min okunskap men jag har verkligen ingen aning om hur du menar :confused:

Finns det möjlighet att rita lite snabbt?
 
http://www.gyproc.se/files/PDF/Sweden/HB7/HBKap3.5.pdf

Titta på bilden på sid 375. Den visar inte riktigt det som Paul beskriver, men principen är densamma.
Du sätter en krans av SK45 (SK=Skena) på väggarna, runt hela rummet och på den höjd du vill ha taket. Skenan har nr 6 på bilden.

I skenan lägger du dina träreglar så att dom spänner tvärs över rummets kortaste mått. Dom ska då ligga med ett centrummått på 300 mm (=cc300 eller c300) vilket innebär att du får 300-45=255 mm mellan reglarna.
När du börjar att regla lägger du en träregel utmed ena kortväggen, och nästa regels mitt hamnar på 300 mm från väggen. Därefter mäter du c300 mellan reglarna till du kommer till slutet på taket.
Reglarna vilar då med ändarna instuckna i plåtprofilen i varje ände och kan med fördel fixeras på rätt plats med en vanlig gipsskruv som dras igenom plåten och in i regeln. Dina träreglar skulle ha nr 1 på bilden i PDF:en och vara lika "höga" som gapet i plåtprofilen.

För att röra till det ytterligare, eller kanske förenkla, så kan du ju proppa fast virke (t.ex. 28x70 eller 45x45-70) direkt i betongtaket med spikplugg och skippa jobbet med plåtkransen. Det förutsätter dock att taket är plant och att du skapar mellanrum, eller borrar, i virket så att du kan dra elrören.
 
ACME skrev:
[länk]

Titta på bilden på sid 375. Den visar inte riktigt det som Paul beskriver, men principen är densamma.
Du sätter en krans av SK45 (SK=Skena) på väggarna, runt hela rummet och på den höjd du vill ha taket. Skenan har nr 6 på bilden.

I skenan lägger du dina träreglar så att dom spänner tvärs över rummets kortaste mått. Dom ska då ligga med ett centrummått på 300 mm (=cc300 eller c300) vilket innebär att du får 300-45=255 mm mellan reglarna.
När du börjar att regla lägger du en träregel utmed ena kortväggen, och nästa regels mitt hamnar på 300 mm från väggen. Därefter mäter du c300 mellan reglarna till du kommer till slutet på taket.
Reglarna vilar då med ändarna instuckna i plåtprofilen i varje ände och kan med fördel fixeras på rätt plats med en vanlig gipsskruv som dras igenom plåten och in i regeln. Dina träreglar skulle ha nr 1 på bilden i PDF:en och vara lika "höga" som gapet i plåtprofilen.

För att röra till det ytterligare, eller kanske förenkla, så kan du ju proppa fast virke (t.ex. 28x70 eller 45x45-70) direkt i betongtaket med spikplugg och skippa jobbet med plåtkransen. Det förutsätter dock att taket är plant och att du skapar mellanrum, eller borrar, i virket så att du kan dra elrören.
Hej!

Jag tror att jag är med på ungefär hur du menar.

Men du skriver sist att träreglar fungerar ändå.
Är det inte brandfarligt med träreglar och spotlights (även om det är betongtak och gipsskiva)?

Annars kanske inte bra med träreglar i våtrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.