Hej

Jag håller nu på och river mitt kök och insett att att det måste gipsas om. Inga problem. Däremot så undrar jag om man ska kottla upp reglar för att fästa över och underskåp i eller ska man sätta OSB-plyfa först sen gips? Håller OSB-plyfan uppe överskåp med saker i?

Sen är det ju så att när jag rev ner gipset så är det först en plast sen isolering eftersom det är emot en ytterväg. Kan jag skära upp plasten och skära ur isoleringen för att få dit kottlarna? Är plasten fuktspärren? Brukar inte den sitta mot ytterväggen?

Några andra tips ni kan ge som man bör tänka på så är jag oerhört tacksam för sådana. Det är ett IKEA kök.

Just det. Håller på att lägga laminat golv. Räcker det om man lägger det fram till benen på underskåpen sen eller ska golvet helst ligga hela vägen in under skåpen?

Tacksam för svar.

Mvh

/danne
 
Kortlingar är ett alternativ.
Gips allena håller inte för köksskåp !

Det bästa är om du kan sätta reglar på gipsen (inte bara fäst i gipsen dock utan fäst i reglar/kortlingar - så märk upp vart reglarna sitter i tex tak/golv innan du gipsar) som du sätter skåpen i. Dom kommer iof ut 20-45mm från väggen, så det beror på hur köket ser ut om det funkar - men det är klart lättast tycker jag...

Plasten skall sitta på insidan inte mot ytterväggen - där gör den ju ingen nytta !
Ja du kan skära upp den - se till att täta med ålderbeständig tejp sen bara. Men som sagt - om du kan regla på insidan så kan du ju fästa den regeln i de existerande reglarna så behöver du nog inte kottla (om du inte skall ha kakel förstås då det är dubbelgips eller kortlingar som gäller - alt .cc 30 på reglarna).

Tips, förutom reglar att hänga skåpen i är att du skruvar ihop alla stommar först så du kan passa in dom och ser ev problem innan du har hängt halva köket :)

Golvet bör ligga hela vägen om du har möjlighet till det. Man kan lägga bara till sockeln om man inte byter skåpen -det är snikalternativ - inte snyggt - men ibland nödvändigt om man vill slippa riva befintliga köksskåp.
självklart skall du ha golv över hela om du ändå skall sätta in nya skåp !
Det kan inte handla om många kvm - så kostnaden torde vara nästintill försumbar i sammanhanget!?

/K
 
  • Gilla
Guybrush666
  • Laddar…
Hej

Tack för snabbt svar. Det jag hade tänkt är att riva gipsen sätta kortlingar (där över och underskåp ska skruvas) mellan de stående reglarna som är cc 60. Det ska ju sitta mosaik mellan bänkskiva och överskåp med en höjd på ca 45-50 cm. Kan ej regla utanpå gips då skåpen kommer för långt ut.. Så jag kan alltså skära upp plast och isolering för att få dit kortlingar? Måste jag regla upp cc 30 eller kan jag sätta några kortlingar just där mosaiken ska sitta?
 
Skruva fast en plywoodskiva på väggen bakom överskåpen, skruva skivan i reglarna. Skruva därefter fast skåpen i plywoodskivan. Bygger inte mer än 15 mm ut från befintlig vägg och du slipper riva ner gipsen.
 
Men grejen är ju den att gipsen är trasig efter jag rivit kaklet. Sen ska man väl inte sätta kakel på plyfa, den kan väl röra sig om jag förstår rätt...
 
  • Gilla
Guybrush666
  • Laddar…
Nedanför plywooden som håller köksskåpen kan du skruva fast en ny gipsskiva som du sätter kaklet på.
 
Eller så skruvar du OSB/Plyfa bakom gipsskivorna - om du ändå skall byta hela väggen ?

Jag skulle dock kortlat iaf - reglar med CC60 kanske funka med OSB/plyfa, men det skadar inte att ha lite stabilare vägg för köksskåp + kakel/mosaik !

Just cc 30 är kanske inte nödvändigt - men om du kortlar där mosaiken skall upp så borde det funka - Om du använder osb också.
Om du skall skruva skåpen i gipsväggen så måste du se till att ha kortlingar precis där du skruvar i skåpen också annars...
/K
 
Redigerat:
sage00 skrev:
Just det. Håller på att lägga laminat golv. Räcker det om man lägger det fram till benen på underskåpen sen eller ska golvet helst ligga hela vägen in under skåpen?
Räcker och räcker, men om du någon gång skulle vilja ändra lite i planlösningen så är du nog ganska tacksam över att det ligger golv hela vägen! Glöm inte att lägga undan ev överblivna bitar, kan ibland komma bra till pass om man råkar skada golvet.
 
Enligt alla anvisningar jag sett ska man undvika att låsa fast laminatgolv/klickgolv med tunga underskåp mm. Jag hade lagt fram till benen. Den dagen du vill möblera om i köket vill du säkert byta golv i allafall....
 
bigsnucke skrev:
Enligt alla anvisningar jag sett ska man undvika att låsa fast laminatgolv/klickgolv med tunga underskåp mm. Jag hade lagt fram till benen. Den dagen du vill möblera om i köket vill du säkert byta golv i allafall....
Hur gör man om man sätter in ett stort akvarium, en bokhylla proppfull med böcker eller ett stort biljardbord... ska man såga bort golvet så man inte har golv under dessa då...? ;)

Skämt åsido, men jag har också hört det du skriver men ignorerat detta p.g.a ovanstående argument som talar emot det hela.
 
Vad gäller golvet. Sannolikheten är inte så stor men skulle du få sprickbildning i fogarna pga att golvet inte kunnat röra sig fritt så kommer det första de pekar på vara underskåpens ben och göra vad de kan för att neka garanti.
Däremot flexar underbenen lite och har en del rörelsemån. Tunga bokhyllor och stora akvarier är större problem än köksskåp.
 
Det är ju trevligt att ha golv under saker man kommer att flytta runt i rummet med jämna mellanrum... (Bokhyllor, akvarier etc)
Hittills har min fru aldrig tvingat mig att flytta köksskåpen till andra sidan väggen- så; varför ska jag då ha laminatgolv därunder?....(Och dessutom riskera sprickor.)

De, högst komplicerade, principerna kör jag efter..
 
Av den enkla anledningen att man ändå måste lägga golv där diskmaskin, kyl och frys ska stå och det då är enklare att lägga över hela ytan.

Vill man en dag byta kök men inte golv så finns ju risken att man tvingas byta golv ändå...
Oftast när man river ut kök och det inte finns golv under inredningen åker folk på att tvingas byta golv fast de inte vill egentligen.

Undrar hur du gör med sprickorna du riskerar få av en tung kyl och frys. :rolleyes:
Eller du struntar i golv därunder med eftersom dessa inte heller flyttas runt. :rolleyes:
 
Laminatgolv hela vägen - absolut !!
Vi har ett, iiof ngt dyrare eftersom det är i ett kök, laminatgol - har inte haft några som helst problem.

Att bara lägga fra mtill skåpen är en budgetlösning - vill man ha det riktigt och snyggt lägger man hela köket tycker jag.

Om man inte bygger om köket så har jcg dock förståelse för att man inte lägger under befintliga skåp - men bygger man om så lägger man på hela - så görs det i de flesta nybyggen också - även med flytande golv som jag har sett iaf !

F.ö. så kan ju golvet röra sig i iaf 2-3 riktningar även om köksskåpen står längs 1-2 väggar. Tänk också på att det är enorma krafter om väl golvet börjar röra sig - så är golvet itne fastspikat eller limmat någonstans så kommer det inte hindras av de smala plastbenen på ikeas köksskåp !

En bonus blir att det är lättare att hålla städat under skåpen - socklarna på många modeller av skåp är ju löstagbara och det brukar inte heller bli 100% tätt så det kommer in en del skit under dessa...

Dessutom är det inte osannolikt att man (du lr ngn) kan komma att vilja göra om köket inom 10-15 år - utan att vilja lägga om golv

/K
 
Tack för alla svar! Blir golv hela vägen! Raportterar när allt är klart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.