Hej. Jag undrar vad ni tycker är rimlig tid för följande jobb.
1. Bila upp betonggolv för att...
2. Byta befintlig golvbrunn.
3. Sätta en ny golvbrunn ca 1,5 meter därifrån till ett badkar.
4. Gjuta igen altihopa.

VVS aren vi har haft ute har satt 16 timmar. Låter detta rimligt?
MVH Lars P
 
T
Ja, körtider och eventuella problem gör sitt. Inte alltid lätt att bila i betonggolv, ibland ligger vattenrören dragna lite hur som helst eller så bilar man ner till grannen.
 
Tiden är fullt rimlig, detta jobbet tar tid.
Gammalt klinker ska bort, brunnen ska bilas fram och demoleras i bitar, rörgrav ska bilas fram, gamla rören upp, nya rör ner, bilas extra för böjar å krökar, rör och brunn ska fixeras, Allt smuts ska bort innan gjutning, bruk ska blandas och bäras upp, gjutningen ska göras.

När jag tänker efter är 16 timmar ganska raskt jobbat ändå.....
 
Men nu är det så att utrymmet ligger i en källare i ett hus. Målat betonggolv, och vi vet var rören går.
Det är inget avancerat jobb, då allt ligger rakt, och kommer att ligga rakt.
Och när han var här och tittade så sa han att det tar 1 dag, med de andra arbetena han ska göra.

Lars P
 
Redigerat:
T
Hade kanske varit bättre att göra det själv, då hade du sluppit betala : )
 
Hej igen.
Är lite rädd för att göra fel. Det är inte kul med vatten på det sättet. Klantar man får man stänga av hela kåken.
Men som hela offerten ser ut så skulle man kanske ta och försöka.
MVH Lars P
 
16 timmar är 2 dar, det låter fullt rimligt tycker jag. Det skulle ta mej 2 dar att fixa alla fall förmodligen mer :)
 
Hej. Har kollat lite mera på offerten. Han har räknat på att sätta in en hållare till vattenmätaren.
Undrar om han försöker blåsa mig där.


Länk ---------------------------------------------------------------- VVS Pris
http://www.maniarmatur.se/?artnr=5207907 1265+moms
 
Redigerat:
Om du inte litar på rörisen, vilket uppenbarligen är fallet, så ska du inte anlita honom heller. Leta reda på någon annan eller gör jobbet själv.
 
Tycker inte du att det är ganska stor skillnad.
Vi hade honom ute för att både jag och min sambo kännde honom förr, och vad vi har hört senaste tiden gör han alltid bra jobb. Men att ta dubbelt betalt för sakerna ger inga plus.
Vi har flera som har tittat, men inte fått in offerterna ännu.
Lars P
 
Ericc
KungPorre skrev:
Tycker inte du att det är ganska stor skillnad.
Vi hade honom ute för att både jag och min sambo kännde honom förr, och vad vi har hört senaste tiden gör han alltid bra jobb. Men att ta dubbelt betalt för sakerna ger inga plus.
Vi har flera som har tittat, men inte fått in offerterna ännu.
Lars P
Troligtvis så kommer inga fler offerter in heller. Du får nog fokusera på att bila detta enkla arbete själv och kanske köpa in material själv men då har du väl gjort dig en slant också.
 
När du köper material via rörmockare (och elektriker) så är det fullt normalt att det kostar 100- 500% mer än priser du själv kan hitta på nätet. Visst kan man ha synpunkter på prissättningen, men det är inte så att "din" vvs kille är mer oseriös bara för det. Det är så branschen ser ut.

Det finns massor med trådar om det här.
 
Det här med att bila upp och byta avlopp är så olika från fall till fall, men personligen har jag aldrig varit med om att det tagit mer än en dag och göra detta arbetet inkl. gjutning...
Men visst...det finns säkert undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.