Phiplex
Hustrun skall nödvändigtvis ha en rosenrabatt utefter garageinfarten, som alltså nu då måste konkurrera om platsen för bilen. :rolleyes:

För att inte helt ge upp platsen för bilen undrar jag vad som är minsta bredden som en rosenrabatt måste eller bör ha (dvs från framkanten till bakkanten). Nå'n som vet?

Djupet på rabatten blir ca 50 cm eftersom vi har berg därunder, men det lär väl räcka har jag förstått, eller ...?
 
Djup 50 cm är helt okej.

När det gäller bredden får du be hustrun att tala om vad för sorts rosor hon tänkt sig. Det kan krävas allt från 30 cm för de minsta dvärgrosorna till ett par meter för de största buskrosorna...
 
Phiplex
Tack Farzan,
Hon talar om något som heter Romance (fast det är nog rosorna hon menar...:p).

Måtte de inte ta all plats från bilen. Kan man hoppas på att just dessa endast kräver de där 30 centimetrarna du talar om? :rolleyes:
 
  • Gilla
salisbury
  • Laddar…
Det är nog att hoppas litet för mycket är jag rädd...
Jag hittar ingen ros som heter precis 'romance' men väl en som heter 'romanze'. Det är en buskros (alltså inte en sån som man klipper ner varje år) som blir drygt meterhög. Buskrosor brukar vara ungefär lika breda som höga eller något bredare. Över metern kommer de alltså att ta.
 
Phiplex
Tack igen Farzan. Då får jag nog kompromissa lite med hustrun så att rosorna får hänga över rabattkanten en aning. För med över en meter bred rabatt börjar jag få ont om plats för bilen. Annars blir det ingen mer romans från min sida :)

PS. Vad konstigt man stavar nu för tiden - både RomanZe och FarZan :p DS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.