Hej!
Vi har just köpt hus och håller på att bo in oss och försöka få koll på kostnader (ca 33000 Kwh/år - bor i mellersta norrland).

Huset är uppvärmt med vattenburen el. Dessutom finns en ventilationsanläggning med värmeåtervinning.

Eftersom vi inte har full koll på våra kostnader ännu så gissar jag att investeringar och förändringar kommer att ske tidigast nästa vinter.

Planen är att installera bergvärme, men det är så dyrt och vi har rätt stort lån så vi är lite tveksamma med tanke på ökade räntor (och en förestående dränering).

Därför funderar jag såhär i två steg :

Alternativ 1:

1. Att byta ut ventilationsanläggningen mot en frånluftsvärmepump som bara värmer upp luften. Hittat en på www.termavent.se - har ännu inget pris på den
2. att borra bergvärme när vi anser oss ha råd.

Detta bör innebära att eluppvärmningen får viss hjälp av frånluftspumpen fram till att vi installerar bergvärme, ja även efteråt.

Alternativ 2:

1. att byta till en frånluftsvärmepump som värmer vattnet till radiatorerna. (måste man då också ha en ackumulatortank?).
2. borra bergvärme.

Steg 1 här borde vara dyrare att installera än alt 1. Men kanske kan stå för allt varmvatten under sommaren.

Känns spontant som alternativ 1 är det bästa då det verkar onödigt att värma upp vatten med nått annat än bergvärme när man väl borrat. Ett tredje alternativ är ju att inte göra nått alls innan vi fixar bergvärme. Men då kvarstår problemet att ventilationsluften inte återvinns som den skulle kunna göras.

Vad tror ni? Lyckades jag förklara?
 
Nej, jag lyckas inte följa resonemanget.

Det saknas till att börja med uppgifter om vad du menar med återvinning på ventilationen.
Är det en värmeväxlare och vilken typ?

Fungerar ventilationen i dag?

Det saknas uppgifter om hur stort huset är.
Hur isolerat det är.
Finns där en gammal skorsten osv .

Med den förbrukningen du har så finns det tre alternativ:

1. Isolera mera.
2. Pelletspanna.
3. Markvärme VP.

Men först ska ventilationens värme åv fungera.


Om det är en korsströms VVX så återvinner den ca 70 % på årsbasis om jag minns rätt. Att byta till en frånlufts VP ger bara småsmulor i tillskott. De andra typerna är ännu bättre.
 
Ok jag kanske var lite otydlig.

Det finns en ventilationsaggregat med återvinning...asea tror jag det var (sitter på jobbet) tror det stod 60-70% återvinning i informationsbladet som var kvar.

huset är 2*112 m2.

Finns ingen skorsten så pellets är inte aktuellt.

Det är ett stenhus, svårt att isolera väggar....jag kan förståss tilläggsisolera på vinden men det ser ut att vara ganska tjockt lager...möjligen kan jag isolera mer där.

Om jag förstår det du skrev rätt Poiu så ska jag skita i frånluftsvärmeaggregatet eftersom jag trots allt har hyfsad återvinning och istället se på möjligheter att tilläggsisolera ytterligare samt fixa bergvärme (huset står i princip på berget - tror grannen borrade 3 m innan de nådde berg).
 
Du har uppfattat saken rätt.

Din ventilation drar typ 10-15.000 kWh per år och du återvinner ca 70% av det, visst får man ut lite till med f.VP, men strunta i det.

Nu vet jag inte hur huset och tomten ser ut, men uteslut inte pellets direkt. Det finns modulskorstenar som inte kostar skjortan(ca 1000 kr/meter). Det blir nämligen ingen billig VP/borrning med den förbrukningen du har.

Du måste även kolla om ditt radiatorsystem är lämpligt för VP. Montera termometrar på fram- och returledningarna från pannan. Du får inte ha för varmt vatten ut för då måste du byta element med.

Och som"Carman" skulle sagt, titta även på markvärme.
 
OK...tack för hjälpen!!

Blir mao lite undersökande att göra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.