Hej!

Vi behöver ett extra rum, men är rådvilla om var vi skall placera det, vad tycker ni?

En tanke är att flytta pannrummet till kallförrådet vid garaget, och sedan omvandla pannrum/bastu (heter bränsle på planritningen) till extra sovrum.

Som sagt, kom med idéer!!

 
  • hus3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du kan bara bifoga en bild per inlägg och jag misstänker att det är därför vi bara ser den ena våningen
 
Hej!

Redan på tidigt 80-tal uppfanns den i vardagligt tal så kallade Scroll-listen...
Den används både för att rulla bild eller text upp och ner OCH till höger eller vänster! Prova gärna på bilden ovan!

:)

Mvh
/Dr Kassler
 
DrKassler skrev:
Hej!

Vi behöver ett extra rum, men är rådvilla om var vi skall placera det, vad tycker ni?

En tanke är att flytta pannrummet till kallförrådet vid garaget, och sedan omvandla pannrum/bastu (heter bränsle på planritningen) till extra sovrum.

Som sagt, kom med idéer!!
Jag tycker det verkar vara den bästa lösningen. Hur stora är sovrummen? Vad använder ni rummet på entréplanet till?

Pernilla
 
Webbläsar/grafikkortsstrul. Får ingen scrolllist alls i ena läsaren.

I den andra håller jag med om att det verkar vara den vettigaste lösningen
 
Använder ni pannan för husets värmeförsörjning måste den väl vara ansluten till skorsten. Dessutom undrar jag om pannrum får ligga i direkt anslutning till garage. En annan svårighet är hur man sätter fönster i ett blivande boningsrum när dess ytterväggar ligger under jord.

Enklaste sättet att skaffa mer bostadsvolym borde vara att konvertera garaget. Finns det plats på tomten för fristående carport eller garage?
 
Jo, det är klart att pannan behöver en skorsten, men vi tittar på icke eldningsbara alternativ såsom bergvärem etc.
Att pannan inte får vara nära garaget, det måste väl bara gälla när man eldar?

Fönster finns ju i pannrum/bastu redan så det är inga problem, det blir visserligen inga fullstora fönster...

Mvh
/Dr K
 
pillan71 skrev:
Jag tycker det verkar vara den bästa lösningen. Hur stora är sovrummen? Vad använder ni rummet på entréplanet till?

Pernilla
Sovrummen är ca 10 -12 m2 och rummet på entréplanet kommer vi använda till sovrum.

 
Hej
Jag har lite svårt för sovrum i källaren så jag skulle antingen bygga ut eller använda en bit av vardagsrummet för att få sovrum och konvertera garaget till en större gillestuga.

Vi använde en period vardagsrummet som sovrum och "sovrummet" på 10 m2 (där sängen inte fick plats) som tv-rum. Funkade hur bra som helst. Umgås gör man ju ändå i köket eller uteplatsen.

 
Mikael_L
Möjligen skulle det kunna gå att fimpa garderoben i hallen till höger om entren.
Sen göra ett rum därifrån fram till trappen.
Det blir ett litet och långsmalt rum, om man även tar bort sidoljuset vid entre-dörren och lägger den nya väggen där så blir det lite över 2 meter bredd. Jag antar att fönstret på högerväggen är ett helt ok fönster.
Hallen blir lite tråkig den med, korridorskänsla. Närmast trappen måste man nog vika väggen i vinkel lite, dörren skulle antagligen passa bra i den vinklade väggen.

+ Riktigt fönster
+ Bastun kvar

- Litet rum
- Trång hall

Om sidoljuset tas bort är nog en dörr med glasruta att föredra, för att få in lite ljus.
 
Hej!

Vi har också funderat på att göra ett rum i hallen, problemet är ju som redan nämts ljusinsläppet till hallen.

Gör man ett rum i nuvarande pannrum så blir det ett nytt badrum med bastu där tvättstugan är idag och en tvättstuga i rummet borta vid garage/kallförråd... Det drar med sig mycket exempelvis flyttning av lite väggar etc. men är troligtvis det bästa alternativet.

Svårt det här!!
 
Mikael_L
Jag kan se 4 olika möjligheter, om inte någon väldigt avancerad flyttning av väggar ska ske.
1. Det du själv föreslår, bastun/pannrummet
2. Det jag föreslog, till höger om entren
3. Göra ett rum av garaget.
4. Dela på vardagsrummet, då kommer utgången till uteplats att hamna i det nya sovrummet. Det kanske går att göra en ny utgång av det andra fönstret i vardagsrummet, och ev öppna upp lite mellan öppenspis och yttervägg för att få det nya v-rummet luftigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.