Hej.

Har haft en målare som inte var så noga med att maskera eller tvätta efter sig som målade vår fasad. Nu är det massa färgstänk på framförallt fönsterbleck och andra plåtdetaljer, men även en del på det svarta betongteglet.

Har någon tips på vad man kan använda för att få bort färgen? Dessvärre är jag lite sent ute för en del av fläckarna har suttit i nästan ett år, men men...

Så starkt som möjligt utan att missfärga plåtarna och teglet alltså.

Färgen är dock vattenbaserad vilket kanske gör det lite enklare?

- Mvh Håkan
 
  • Gilla
John90
  • Laddar…
Hej.

Det är inte en tegelfasad, utan taktegel som jag avser, men det kanske funkar ändå. Fasaden är av trä och det är den som är målad.

Främst är det ju de svartlackarade plåtarna som fått mest färg på sig.
Fönsterbleck, under och överbleck, vindskiveplåtar m.m.

- Mvh Håkan
 
Ingen annan som har några tips?

Lacknafta händer ingenting med, har testat.

Aceton kanske är för starkt för den lackade plåten?

Hur är det med rödsprit tro?

- Håkan
 
  • Gilla
Emeland
  • Laddar…
Aceton är säkert för starkt, möjligen att det tar bort spillet, men kan samtidigt matta den lackade plåten.

Rödsprit tror jag inte funkar när färgen suttit så länge.

Eftersom färgen är vattenbaserad, hade jag testat med Grönsåpa. Lägg på och låt det verka över natten. Har du tur, behöver du bara skölja bort den dagen efter. Möjligen behöver du gnugga lite, för att all färg ska släppa.
 
  • Gilla
Emeland
  • Laddar…
Tack för tipset, ska testa det i helgen på ett fönsterbleck.

Blir lite svårare att låta såpan verka över natten på plåten runt infästningen vid takkupan eftersom den lutar, men jag får väl gnugga desto mer :)

- Håkan
 
GBL är oerhört effektivt och skonsamt mot underlaget. Dessutom ofarligt och "miljövänligt"
Återstår då problemet att få tag på det. :D
 
Fixa GBL ? Det är väl inget problem på Hisingen ?
 
somelvis skrev:
Fixa GBL ? Det är väl inget problem på Hisingen ?
Nä! Eller i Borås. Har man ju hört. :D
 
Är det en vattenburen akrylatfärg(och inte en vattenburen alkydfärg(oljefärg) så går det med rödsprit oavsett hur länge färgen har suttit, dessvärre så är troligtvis dina fönsterbläck målade med akrylatfärg också så det kommer också lösas upp. Men observera att rödsprit inte är något som är effektivt som färgborttagningsmedel, det löser upp akrylatfärg men inte i samma skala som ett riktigt färgborttagningsmedel. Det finns ett färgborttagningsmedel i sprayform som är riktigt effektivt utan att etsa på t.ex glas och andra känsliga material, har själv testat det, men kommer dock inte på vad det heter på rak arm, men vi har det på jobbet så kan kolla upp det imorgon :) Dock får man vara försiktig om händerna, tjocka handskar krävs annars går det igenom och det kan vara mindre trevligt :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.