Hej igen

skapade för ett tag sedan en tråd (http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/118502-pelletsbraennare-pa-orlan.html)

D'r jag funderade på ett orlan system. Tog till mig lite av "forumgudarnas" åsikter i kombinaion med röris.

Nu är det köpt ett total system från effecta.

Lamdba 60
4500l Acktank (Effecta)
Solslingor mm (effecta)
Pelletsbärnnare 35kW Effecta.

Det blev en aning dyrare (ca 100000 :( ) men då blev det inklusive montering av hela systemt plus en skorsten med montering. Så det blev inte så hiskiligt farligt i slutändan.

Så nu sitter jag bara och väntar på att den ska anlända.
 
Det lät inte vidare vettigt, snarare kaka på kaka... Synd att inte effecta hade en värmepump oxå

Vad blev total summan?
 
Grattis till ett vettigt köp! joyider.Alltid kul med svensk tillverkat.Känner ett par som har panna från Effecta (dock utan lambda) dom är nöjda hitills iallafall...:)
 
Grytis skrev:
Det lät inte vidare vettigt, snarare kaka på kaka... Synd att inte effecta hade en värmepump oxå

Vad blev total summan?

Kaka på kaka? nu förstår jag inte alls, tänkte du på pelletsbrännaren? Den har jag bara skaffat för ren bekvämlighet för min fru då jag reser rätt mycket och att tänka på att elda när man har små barn kan vara skönt att slippa.


Knekten:
Känns bra med svenskt speciellt nu i dåliga tider, men ärligt var det att leverantören/installatören bor väldigt nära mig (www.framtidsenergi.se) som kändes skönt.
 
Grattis .Det låter som en kanon anläggning.
Skriv gärna några rader här när du eldat ett tag.:)
 
Låter som en riktigt vettig investering! En stor tanke med slingor i och en effektiv panna är väl vad de flesta "know-how" snubbar vill rekommendera, Bilder och info när du eldat ett tag tack! Fråga; slutet eller öppet exp.kärl?
 
Systemet kommer att vara slutet med 500l Expansionskärl. Hade dock gärna haft öppet men man kan inte få allt.
 
Funderar på en effecta lambda 60 till mitt nybygge. Nu har du väl hunnit provköra pannan och systemet en del. Har några frågor du kanske kan svara på.

Något som du stör dig på med pannan?
Ackvolym lagom?
4,5 kubikstank, blir specialbyggd då va?
100000 låter som ett rätt bra pris, kollade på netek.se, de vill ju ha 98000 för endast hårdvaran i sitt paket, borde kanske finnas lite prutmån om man jämför med ditt pris.
 
_ap_
Sammep skrev:
100000 låter som ett rätt bra pris, kollade på netek.se, de vill ju ha 98000 för endast hårdvaran i sitt paket, borde kanske finnas lite prutmån om man jämför med ditt pris.
100000 dyrare än ett billigt system uppfattar jag det som inte 100000 för allt..
 
Solfångare kostar ju en del, kopplet till dessa ryker ju iväg på en 5000 sen ledningar till detta, svårt att klara solfångare (komplett) under 40k med slinga i tanken.

Lägg till detta pannan, tanken osv och det drar iväg. Köper man fördigisolerad tank med riktig isolering kostar den mer än tanken(exkl slingor då) :(

Vedeldning är ingen billig hobby i initiala utgifter och kan man inte installera själv så drar det iväg väldigt mycket.
 
v-g skrev:
Vedeldning är ingen billig hobby i initiala utgifter och kan man inte installera själv så drar det iväg väldigt mycket.
Håller inte riktigt med här om man håller sig till ren vedeldning ;)

En basic anläggning som klarar totalbehovet för en normalvilla är mycket billig
sedan kan man ju välja en "asfeta" värsting-vedanläggningar med superkomfort, då springer priset iväg :surprised:

Enda värmesystemet som klarar totalbehovet och är billigare att installera är direktverkande el ``:eek:´´

/R
 
rog_ohl skrev:
Håller inte riktigt med här om man håller sig till ren vedeldning ;)

En basic anläggning som klarar totalbehovet för en normalvilla är mycket billig
sedan kan man ju välja en "asfeta" värsting-vedanläggningar med superkomfort, då springer priset iväg :surprised:

Enda värmesystemet som klarar totalbehovet och är billigare att installera är direktverkande el ``:eek:´´

/R
Amen......:D
 
_ap_ skrev:
100000 dyrare än ett billigt system uppfattar jag det som inte 100000 för allt..
Aha det förklarar saken, läste lite fort där. Solfångarna lär väl få det dra iväg en del gissar jag. Någon som vet vad man kan räkna med i installationskostnad för panna + acktank + pillet runt?
 
joyider skrev:
Kaka på kaka? nu förstår jag inte alls, tänkte du på pelletsbrännaren? Den har jag bara skaffat för ren bekvämlighet för min fru då jag reser rätt mycket och att tänka på att elda när man har små barn kan vara skönt att slippa.
Om du eldar upp 90-95 grader i 4,5m3 acktank så räcker det väl typ för minst en vecka
om det inte är -20-30 ute. Och är det så kallt så måste väl frun spinga och fylla på pellets rätt ofta i vilket fall? :confused:

Ur nödfall/bekvämlighets synpunkt är det väl en Elpatron du skulle haft?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.