Med LOBO:s T-rör och 50 till 110 övergången vriden uppåt så kommer det där att fungera, vi har ju tyngdlagen att förlita oss på.

Mackans lösning är väl lite att går över ån ....

Protte
 
optimum
Funderar på en annan sak.

Kommer inte vattenrören att komma upp ur golvet?

Sådant är inte tillåtet.

Möjligen via väggarna men inte golvet. Endast avloppsrör genom golv.

mvh Roland
 
rolri skrev:
Funderar på en annan sak.

Kommer inte vattenrören att komma upp ur golvet?

Sådant är inte tillåtet.

Möjligen via väggarna men inte golvet. Endast avloppsrör genom golv.

mvh Roland
Kommer att mura igen smygarna vid fönsterna och alla rören kommer att bilas in i väggarna innan golvet gjutes, även avloppet till tvättstället. Kommer inte att ha ett synligt rör i hela badrummet, vilket känns fint.
 
Som du monterat 110 grenet är det inte godkänt att göra.
 
Jenzza skrev:
Som du monterat 110 grenet är det inte godkänt att göra.
Tack för informationen, men motivera gärna varför och hur du vet detta.

Mvh Björn.
 
Björn_Nilsson skrev:
Tack för informationen, men motivera gärna varför och hur du vet detta.

Mvh Björn.
risken är ju att du får skit och pissvatten som slår upp i golvbrunnen
 
Jupp, håller med drakhenke, om du kan, så låt dra ner WC 110 röret i en egen ledning genom golvet och låt BDT vattnet gå in i den vertikala stammen under.

Spolar man i WC-n kommer det att skvalpa rakt fram i T-röret mot de brunnarna, visserligen kanske skiten bromsar in, studsar, och faller ned i stammen innan den når brunnarna, men innan dess kan denna lösning mycket väl tömma vattenlåsen i brunnarna varje gång WCn används.. inte kul
 
Björn_Nilsson skrev:
Tack för informationen, men motivera gärna varför och hur du vet detta.

Mvh Björn.
Det står i både vvs-ama och säker vatten.
Anledningen är som drakhenke beskrev. Det kommer bli en källa för framtida problem.
 
Nu har jag roat mig lite med rören och tror att jag har kommit fram till en bra lösning...

Har ritat lite i Paint, då jag inte har delarna jag behöver.

Toaletten får eget hål i golvet, med två 90gr-böjar med rör mellan.

Borrar ett 80-hål i golvet dit badkar, dusch och handfat kommer att ansluta.

Kommer att ansluta 75-röret till 110-röret på våningen under i stället.

ny_r_rdragning.jpg

Fråga 1.
Finns det inte 75mm Y-koppling som är symmetrisk, att sätta där badkar och dusch går ihop? Blir inte lika tvärt i vänstra böjen då (den från badet).

Fråga 2.
Är det bättre att sätta en sån här (http://www.vvsonnet.se/grenror-tre-muffar-885°-mmsv-p-6704.html) i stället för kopplingen som tvättstället ansluter till? Sätter sedan en förminskning till 50-röret. Slipper den läskiga 90gr-böjen på 50mm-röret då.
 
Det är ju bara att byta ut 110-T-röret mot en 45°-gren, där avstickaren ansluts till WC-avloppet och resten till T-rörets stam. Du får ju naturligtvis bila upp nägra centimeter till på WC-avloppssidan.
 
sätt två 45gradare istället för en 90 på tvättställsavloppet
 
Gör så här bifogad bild.
90 g 110 upp från golvet-45 g grenrör 110 45 g 110 böjar till wc. 45 g 110x75x75 grenrör 75x75x75 45 g grenrör till resten plus 45 g böjar
 
  • mitt förslag.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.