Hej

Överallt görs det reklam för mini datorer typ ACER mm

Ni som vet, finns det:

Blåtand
Office eller likn i dessa

Kan man ansluta en USB skrivare till denna?

Kan man installera vanliga enkla dataprogram i dessa?


Tanken med ett eventuellt köp är:
Kunna koppla mätinstrumentet till den och föra över info.
Ta emot mail
Ladda i bilen via 12 V
Enklare surf



Samt vilken är bäst i förhållande till priset?

Ska man undvika någon speciell?
 
Svar ja på alla frågor. Enda frågetecknet är Office. Det är inte alltid det ingår men man kan alltid köpa till det löst eller använda någon gratisversion typ Openoffice.

Detta är helt vanliga bärbara pc i mini-miniformat. Prestanda är sämre men man behöver inte gaming-prestanda när man har 10" skärm. Det funkar fint för basanvändning.

12v-laddare finns att köpa från tredjepartsleverantör och så skickar de med kontakter till de mest vanligt förekommande märkena.

Vilken man ska köpa vet jag inte. Jag säljer själv IT, fast servrar och lagring, och har blivit härdad. De där små ser likadana ut allihopa :)

/John
 
C
Samsung NC10 har i flertalet tester blivit bäst i test. Självfallet kan du koppla USB-utrustning till. Office ingår inte, det är ett rätt dyrt "tillval", däremot kan enklare "Works" ingå. Minns dock inte hur det var med min, varför ska man ha XP när Windows 7 finns?
Finns som sagt OpenOffice eller kanske Google Documents (en onlinetjänst).
 
Redigerat av moderator:
Kör en Samsung nc120 (http://www.dustin.se/pd_5010308993.aspx).
Denna valde jag för batteritiden och tangentbordet. Kör win7 och ännu inga begräsningar vad gäller prestanda trots Office, Adobe, Media Center m.m installerat. Den har inte har inbyggt 3G modem, men jag hade inget behov av detta.

Nu är många Netbooks byggda på processorer av typen Intel Atom, det verkar som om en ny generation processorer är på gång under hösten, kanske värt invänta dessa. Men det finns det finns de som kan detta betydligt bättre än jag.
 
C
Jaså, döpte dom uppföljaren till N120, det var det ingen som berättade för mig. Trodde den nya skulle heta NC10 också, fast ny version bara, då det är precis samma burk men med 3G-modem ditlött på platsen som redan finns för det på moderkortet.
 
Vet inte om det är en uppföljare. Har inte så mycket koll på datorer längre.
Men oavsett modell skall man köpa till minst 2Gb minne, oftast finns det bara en minneplats så en modul på 2Gb behövs för att byta ut det som följer med.

El_richard vill köra över mätdata, då kanske dessa programen endast fungerar med winXP? Det flesta netbooks idag levereras med XP, men Win7 lanseras i dagarna så se upp så du inte sitter med ett OS som inte dina mätverktyg fungerar ihop med.
 
C
Jo, det är exakt samma maskin men med 3G-modem, den har varit släppt i andra länder i typ ett halvår.

Varför behöver man 2 gig minne? Klart den blir piggare, men jag undrar om det är värt det, har inga problem med min med 1 gig i.
 
Min N120 har inte 3G modem. (eller menade du NC10).
Jag kör 2Gb för att jag har en tedens att installera lite krävande applikationer, och windows flyter på mycket bättre.
1Gb funkar bra, men 2Gb är inte så mycket merkostnad.

Dock är väl atom processorn inte optimal för flera applikationer igång samtidigt har jag hört. (inget jag märkt).

Men för 4000+moms kan jag lätt säga att det är nog den bästa bärbara dator jag använt någonsin. Den är verkligen bärbar och har ett tangenbord som funkar.
 
C
Ja, förutom att dom har lyckats med nåt rejält konstigt när dom placerade ut <>|-knappen...

NC-whatever är iaf en suverän dator, jag rekommenderar den skarpt.
 
Jämför gärna med en "vanlig" PC och 12" skärm. Vi skulle köpa en 10" för att enkelt kunna surfa/maila och vara mera mobila, men efter några jämförelser så blev valet en 12" då det är ganska stor skillnad mellan 10" och 12" i praktiken, men det kanske är åldersrelaterad åkomma :).
Vi valde en PackardBell som var ca 1000:- dyrare och från början hade kraftigare processor, mera minne och vanligt tangentbord.
Jag har sedan 5-6år tillbaka enbart kört 12" PC i jobbet då jag reser ganska mycket och sedan enkel docka/kb+mus/extern skärm på skrivbordet.
Vill man ha snabbare 10" miniPC kan man från början välja en Linuxmaskin, men det kräver lite extra från dig som användare.
 
En irriterande trend är att de flesta bärbara datorer nu har en spegelblank skärm som ger massor av reflexer i en ljus omgivning. Samsung NC10 har en mer lämplig matt skärm, men den nya NC120 har en blank.

Asus hade tidigare bara matta skärmar på sina netbooks, men jag har nu sett att EEE 1008HA har en blank skärm.

Jag fattar inte det här. Vill användarna ha blanka skärmar?
Är det bara en dum mode-grej?
Sitter man i ett mörkt rum och tittar på film kanske det är OK med blank skärm, annars tycker jag det är tokigt.

Senast jag var inne på Mediamarkt så fanns det bara en "vanlig" laptop med matt skärm,
en "proffs" Lenovo för drygt 15 000:-
Bland de små netbooks fanns det bara Samsung NC10 och några Asus-modeller med matt skärm. Jag har tidigare sett att även LG X110 har en matt skärm. Övriga, t.ex. ACER, har blank skärm. Tyvärr går trenden åt fel håll.

/Hasse
 
Blank eller matt skärm har jag nog inte funderat så mycket på.
Däremot ljusstyrkan, och den är mycket bra på N120, skärmen funkar bra också i solljus. Jag har en vanlig HP laptop 15" skärm och där är ljusstyrkan irriterande dålig, men det beror på denna specifika modell inte genrellt HP.

En blank skärm är väl lättare att hålla ren?
Men PL-fettet syns också mycket tydligare.
 
b_hasse skrev:
1) Jag fattar inte det här. Vill användarna ha blanka skärmar?
2) Är det bara en dum mode-grej?.
1) Kanske, kan också vara att många inte riktigt tänker till vad gäller den här frågan.
2) Jepp

Jag kan tänka mig att den blanka ytan ger intryck av högre skärpa när man har flera datorer bredvid varandra i ett högupplyst rum - typ elgiganten, mediamarkt etc.

Men när man använder datorn i lite svagare belysning, där det finns några lampor - så blir det en massa reflexer som stör. Jag söker därför alltid aktivt efter en produkt med matt skärm när det är shoppingdags. Gäller såväl vid TV som dataköp.
 
Blank ger bättre bild, svärta och färger (ingen regel utan undantag dock)....MEN...har man en bärbar som just bärbar så väljer jag matt i alla lägen. Jag har 3 bärbara ( för att jag valt att ha det så). En Asus med blank skärm jag använder för bildbehandling och kontorsdator, denna står alltid på skrivbordet och är ytterst sällan buren....lätt att vinkla skärmen för att slippa reflektion och man ställer såklart inga lampor bakom som irriterar. En HP för fältet med matt skärm, denna rör sig ofta i solljus. Och juvelen, min NC10, denna har jag som soffdator för mitt dagliga surf när jag slappar i soffan. Den fungerar även som samband mellan skrivbordsdatorn, fältdatorn och HTPC´n. Jag flyttar ganska mycket filer och filmer mellan datorerna och man skulle kunna önska sig draft-n vilket går att få till men man påverkar garantin.
Så den jag använder mest är överlägset min 10-tummare...med matt skärm:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.