Hej

Har en brant slänt som jag förra hösten planterade krypoxsbär i. Nu till mitt lilla problem. Ogräset börjar göra sig påmint. Slänten är så bran att man precis kan stå i den utan att kasa ned. Jag har ingen lust att rensa ogräs i ett par år innan buskarna tagit över, så hur löser man det hela bäst?

Tänkte köpa en släpkärra med barkmull och lägga på. Det är dock så brant att det är svårt att få barken att ligga kvar. Någon som har en bra idé?

Tänkte eventuellt lägga nåt nät över täckbarken, typ nät för jordgubbsland, eller nåt som man klämmer fast med tältpinnar. Detta borde kanske få barken att ligga still. Eller kanske blir det stora "påsar" runt fästpunkterna?

Hur gör man bäst?
 
Har inget svar men mina föräldrar har samma problem så jag är nyfiken om du får något bra svar.
 
Barkmull gör nytta ett tag men det enda sätta att stoppa ogräs är med en ogräs duk. Men den kan man inte sätta dit efter man har planterat buskarna!!!
Parkförvaltningenar änvänder singel eller makadam mot ogräs men det kan bli problem att få den att sitta kvar om slänten är för brant.
Om du har fått in rotogräs är det inget att be för. Du får gräva upp alltihopa och börja om alternativ rensa ogräs resten av livet.
C.
 
Nej, nej. Dagstidningar, barkmull och så plantera något som rätt så fort tar över och täcker. Då kommer inte solljuset ner och ogräset kommer inte. Möjligen får man rensa lite första året/åren. Fukta allt så kasar det inte ner så lätt. Ev. nät över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.