Någon som har erfarenhet av Kaminkungens täljstensklädda kamin Cronos? Den väger "bara" 255 kg och jag är medveten om att det inte avger värme under ett dygn eller ens en hel dag. Men tanken är att elda ex. på morgonen för tillskottsvärme under f.m. eller x antal timmar. Hur lång tror ni avsvalningtiden kan vara? Jämför man med vikten på de vanliga braskaminerna borde det vara ungefär 155 kg täljsten och 100 kilo plåtkamin.

Vår nuvarande gjutjärnskamin exploderar 9 kW ut i rummet och svalnar på trekvart efter avslutat eldning. Vill utjämna den kurvan men däremot absolut inte såga upp det relativt nylagda golvet och bjälklaget för att gjuta plint...

http://www.kaminkungen.se/images/produkter/exklusiva/cronos_info.jpg
 
Jag har inga tips angående kamin, men en fundering om hur mycket vikt golvet tål.
Jag bor i ett hus byggt -31, av plank. Har funderat länge på braskamin, kakelugn eller öppen spis, och då läst rekommendationer om förstärkning av golv om man köper tyngre än 2-300 kg. Det har inte blivit någon kamin ännu, men för några år sedan skaffade jag mig ett antal akvarier. Det största väger inkl. sand, sten och vatten, minst 600 kg, och ett som väger 250 kg står strax intill. Akvarier är ju väldigt känsliga för vibrationer, men jag har inte märkt minsta svaj eller tendens till gungande golv.
Eftersom akvarierna är vackra att se på, kan det dessutom ofta finnas flera människor framför som tittar, ytterligare 100 - 150 kg har alltså mitt golv fått ta. Jag skulle därför inte oro mig för att ställa in en spis som väger en del. Givetvis är det viktigt att man kollar hur stabilt huset är byggt om man är osäker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.