Du ska ha den ena brädan liggande i vinkel mot den andra(Och förskjuten i sidled) när du fräser dem... Kolla igenom bilderna på GDS igen...

CT052.jpg
 
Redigerat:
Jag tror du ska spänna fast arbetsstyckena som i länken från Verktygsboden i inlägg #4, det framgår inte hur du har gjort nu.

Sinkornas längd bestäms i det upprätta arbetsstycket av relationen mellan stålets djup i relation till fräsen och hur högt upp arbetsstycket monterats.

Ifråga om det liggande arbetsstycket bestäms dels av hur stålet är monterat i fräsen, och dels hur arbetsstycket är monterat i djupled i relation till kammen. Om det är som jag tror att det är schablon ett halvförtäckt ska inte sinkorna i det liggande arbetsstycket vara genomgående, utan du kör in och vänder i botten på urtagen i schablonen/kammen.

Det verkar vara något generalfel. Att sinkorna blir för långa osv. är i regel injusteringsfrågor.
 
Om man tittar på bilden som bigsnucke så begåvat postade istället för att mala på som vissa andra ser man att djupet på sinkorna i det uppräta arbetsstycket bara bestäms av djupet på stålen i handöverfräsen.
 
Förresten brukar det finnas en viss tjocklek som en schablon är gjord för t.ex. 10-20mm. Är du säker på att du är inom rätt intervall där?
 
Det var ungefär så här långt jag kom för tio år sedan, innan jag lade grejorna i malpåse...
 
R
Mr Handyman skrev:
Förresten brukar det finnas en viss tjocklek som en schablon är gjord för t.ex. 10-20mm. Är du säker på att du är inom rätt intervall där?
Tjocklek på vad? Träet eller sinkfräsen? Oavsett vad; Nej, jag är inte säker alls..
Glömde bifoga bilder på hur jag gjort. Och en bild på hur jag ville ha det (9.jpg). Det var den enda bild jag hittade som liknade det jag försökte åstadkomma.

På den bilden (9.jpg) ser jag att man kan sticka styckena i varandra utan problem. Men för att jag skulle lyckas var jag tvungen att bända ihop dem. Alltså; ett generalfel..! Men klockan är sent o jag skall till jobbet senare idag (visserligen börjar jag på em men ändå) och jobba till midnatt. Ett 9.8 timmars pass exkl. lunchrast. Så jag tar med inläggen och funderar på dem ett tag. :)
 
  • 7.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
R
bigsnucke skrev:
Du ska ha den ena brädan liggande i vinkel mot den andra(Och förskjuten i sidled) när du fräser dem... Kolla igenom bilderna på GDS igen...

[bild]
Jag skall testa detta imorron måndag. Men jag är fundersam pga att jacket på den liggande brädan blir runt längst in, och inte kantigt..
 
Okej, nu ser jag hur du gjort. Jag tror du får pröva att köra enligt bigsnuckes bild ändå.

Problemet med en sinkjigg av det här slaget, med fasta kammar, är att arbetsstycket måste anpassas till jiggen och inte tvärtom. Om man ska göra en låda så måste den gå jämnt ut med en sinka, för att det ska se ok ut och vara likadan hörnövergång uppe som nere på lådan. På bigsnuckes bild är arbetsstycket anpassat till ett visst antal tänder (6 st). Intervallet kanske är 20 mm, vilket gör att en lådan måste vara endera 100mm eller 120mm osv. Inget stort problem om man räknar på det från början, men knappast optimalt.

Nu ser jag förresten också ett annat problem, åtminstone om man använder Festooljiggen som riktmärke. Bitarna som du arbetar med och som sen ska sammanfogas blir ju likadana när du gör så där. Det kan de inte vara, och det är ingen laxstjärtsfog. I fallet med den halvförtäckta, som på bigsnuckes bild, blir de olika för att man fräser längs pinntopparna och alltså rundar dem när det gäller den upprätta biten, och för den öppna varianten har man två olika kammar/schabloner.

Ska du få nån ordning på det där tror jag att du får acceptera att det är en halvförtäckt försinkning du kan göra (jag kan ha fel förstås), och även placera brädorna enligt bilden som bigsnucke skickat.
Du har försökt göra öppen laxstjärtssinkning, enligt bilden ovan (nr9).
 
R
Utan att ha testat bigsnuckes bild ännu, är jag nog på det klara med vad den. Och det ser ut som att jag ändå har större förutsättningar för att klara en halvförtäckt försinkning (som bigsnuckes bild ger) och en fingersinkning med notfräs..

Men hur fäster man styckena för att få en försinkning jag är ute efter? Det är precis som att jag behöver en sinkfräs "reverse" för att få ett mönster där delarna passar ihop.
 
Ska du bara göra fingersinkat behöver du en ny kam med smalare "pinnar" än mellanrum och en notfräs och guide-ring.

Då får du båda brädorna klara på en gång... (Precis som vid den halvförteckta varianten med sinkfräs)
 
Och som sagt så är det som gäller för öppen laxstjärtsfog två olika kammar. Mitt förra inlägg reloaded nästan...
 
R
Har kommit på en lösning.. Kikade på http://thewoodwhisperer.com/episode-27-when-dovetails-cry/

De använder inte den sinkmallen jag har, utan en Leigh D4R. När man fräste ut ena sidan använde man en sinkfräs, och för att skära ut motsatta sida vände man på schablonen och använde en notfräs.

Det går förmodligen med en enklare http://www.rutlands.co.uk/power-too...--dovetail/SUPER12/super-series-dovetail-jigs också??

När man ställer in ena sidan där man ska köra med sinkfräsen, ställs automatiskt motsatta sidan in och man kan köra med notfräsen. Det är helt omöjligt att göra båda delarna av träet (som ska sammanfogas) med enbart sinkfräs.. utan för att lyckas behövs en notfräs för motstående del.

Förmodligen går inte detta med det sink- o tappverkyget jag har? :(

Vad jag däremot kan lyckas med (förutom en halvförtäckt variant) är ihopfogning enl sockerbitar. Men har skippat denna lösning då det inget ger någon hållbar ihopfogning av materialet. Alt en Rabbet Joint http://www.woodshopteachers.org/RabbetJoint.gif
 
Redigerat:
Hej RtZ, och välkommen till forumet. Kul att jämföra dina första inlägg i den här tråden med inlägg Nr 42. Du har börjat få grepp om läget! Och fort har det gått!

Ett tips från en förtappad själ:
Är du beredd att

1) Ägna en stor del av din fritid och en hel del pengar till snickerimaskiner, jiggar, handverktyg och mätverktyg?

2) Skanna nätet internationellt efter woodworking-information varje dag?

3) Börja läsa snickerilitteratur i stället för vanliga böcker och tidsktifter?

4) Börja kolla på snickerivideos i stället för att gå på bio som vanliga männinskor?

5) Överväga att resa 60 mil enkel resa för att träffa andra liksinnade människor för att diskutera sågar på en pub?

Om inte -Släpp det här omedelbart och börja spela golf i stället. Annars -Välkommen i gänget!

/Mattias
 
  • Gilla
bjoar564
  • Laddar…
R
mattiasp skrev:
Hej RtZ, och välkommen till forumet. Kul att jämföra dina första inlägg i den här tråden med inlägg Nr 42. Du har börjat få grepp om läget! Och fort har det gått!
Tackar!! :) Och när andra säger (i liknande situationer) att de lagt sakerna på hyllan, att det är för krångligt, m.m. så är jag envis att fortsätta söka information :D

Men det är mycket jag behöver lära mig och jag har bara kommit en bit på väg. Har fortfarande planer på att göra ett kök på egen hand, utifrån stommar från ex IKEA.

mattiasp skrev:
Ett tips från en förtappad själ:
Är du beredd att

1) Ägna en stor del av din fritid och en hel del pengar till snickerimaskiner, jiggar, handverktyg och mätverktyg?
Ja, jag har fått ett hus på halsen :) och det här nya intresset verkar helt fantastiskt. Förut lärde jag mig programmera med php o myspl, och skapade forum, gästböcker m.m. Och det är samma sorts problemlösning jag möter här, tycker jag. Men det förra intresset har jag tappat helt till förmån för det nya.

mattiasp skrev:
2) Skanna nätet internationellt efter woodworking-information varje dag?
Numer är det nästan bara sådana här sidor jag besöker. Dessutom kollar jag gärna i omgivningarna jag kommer till efter inspiration.

mattiasp skrev:
3) Börja läsa snickerilitteratur i stället för vanliga böcker och tidsktifter?
Skaffar jag några böcker blir det typ; renovera, hur man gör si o så.. osv. :D

mattiasp skrev:
4) Börja kolla på snickerivideos i stället för att gå på bio som vanliga männinskor?
Min favoritkanal är vanligtvis Discovery Travel & Living med program som husrenovering.. Och den där hemsidan med snickerivideos var ju fantastisk

mattiasp skrev:
5) Överväga att resa 60 mil enkel resa för att träffa andra liksinnade människor för att diskutera sågar på en pub?
Har tinnitus, så allt sådant ljud som kan förekomma på ex en pub kan skära något hemskt i öronen :(
Men öronproppar kan funka..


Jag är en bit på väg i alla fall :)
 
R
Jag är alltså beredd att köpa en http://www.rutlands.co.uk/power-too...--dovetail/SUPER12/super-series-dovetail-jigs alternativt en http://www.rutlands.co.uk/power-too...tail-jig-metric-scales-with-8mm-shank-cutters


Men.. då kom nästa problem; styrhylsan till min handöverfräs. :( Styrhylsan är med på bild i mitt första inlägg i denna tråd. När jag testade med sinkfräsen kunde jag köra utan styrhylsa, men med denna på vid notfräsning.

Hur funkar det med en sådan här typ av styrhylsa? Finns det standardmått etc?

Mr Handyman skrev:
Förresten brukar det finnas en viss tjocklek som en schablon är gjord för t.ex. 10-20mm. Är du säker på att du är inom rätt intervall där?
Det här fattade jag ju inte.. eller så har det med styrhylsan att göra på något sätt??
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.